Romantiska namn / sago namn?
Namn, dop & namngivning
  1. Prins-mamma
    #1

    Romantiska namn / sago namn?

    Nu väntar vi barn nummer tre till om ett par månader och vi fick så bra hjälp sist med andra sonens namn. Vi vet inte om det är en pojke eller flicka, men just nu är vi mer ute efter flicknamn även om pojknamn gärna mottages också. De blivande syskonen heter Love och Mio. Till en pojke har vi tänkt på namnen Caspian, Alve, Zion, Florian m.m. Till en flicka står det ganska still.

    Vilka namn tycker ni är i samma stil? Det enda namnen jag har funderat på är Isis, men maken är inte helt såld. Ännu.
  2. 1
    Romantiska namn / sago namn? Nu väntar vi barn nummer tre till om ett par månader och vi fick så bra hjälp sist med andra sonens namn. Vi vet inte om det är en pojke eller flicka, men just nu är vi mer ute efter flicknamn även om pojknamn gärna mottages också. De blivande syskonen heter Love och Mio. Till en pojke har vi tänkt på namnen Caspian, Alve, Zion, Florian m.m. Till en flicka står det ganska still.

    Vilka namn tycker ni är i samma stil? Det enda namnen jag har funderat på är Isis, men maken är inte helt såld. Ännu.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Saga, kanske?
    Eller Nike, Edda, Vendela eller Tindra?
  4. 2
    Saga, kanske?
    Eller Nike, Edda, Vendela eller Tindra?
  5. Anonym
    #3
    Leia (Stjärnornas krig)
    Marion (Robin Hood)
    Madicken
    Elisabeth (Madicken)
    Ida (Emil i Lönneberga)
    Belle (Skönheten och Odjuret=
    Ronja (Rövardotter)
  6. 3
    Leia (Stjärnornas krig)
    Marion (Robin Hood)
    Madicken
    Elisabeth (Madicken)
    Ida (Emil i Lönneberga)
    Belle (Skönheten och Odjuret=
    Ronja (Rövardotter)
  7. Anonym
    #4
    Haha Madicken! Det låter ju inte klokt! Isf är ju Pippi bättre...
    Lisabeth heter Madickens syster, inget E. Det funkar, fst då skulle jag hellre välja Lisbeth, efter Lisbeth Salander.
  8. 4
    Haha Madicken! Det låter ju inte klokt! Isf är ju Pippi bättre...
    Lisabeth heter Madickens syster, inget E. Det funkar, fst då skulle jag hellre välja Lisbeth, efter Lisbeth Salander.
  9. Medlem sedan
    Jan 2010
    #5
    Siegfried och Odette (Svansjön)
    Julia
    Eurydike (Orphée/grekisk myt)
    Esmeralda (ringaren i notre dame)
    Elvira (Elvira Madigan)
  10. 5
    Siegfried och Odette (Svansjön)
    Julia
    Eurydike (Orphée/grekisk myt)
    Esmeralda (ringaren i notre dame)
    Elvira (Elvira Madigan)
  11. Anonym
    #6
    Av era förslag tycker jag att Alve passar perfekt, är både ett jättefint namn och passar bra med syskonens! Det får min röst.

    Andra förslag är Love, Mio och...

    Nike
    Enya
    Luna
    Isla
    Iselin
    Tintin

    Ask
    Vide
    Imre
  12. 6
    Av era förslag tycker jag att Alve passar perfekt, är både ett jättefint namn och passar bra med syskonens! Det får min röst.

    Andra förslag är Love, Mio och...

    Nike
    Enya
    Luna
    Isla
    Iselin
    Tintin

    Ask
    Vide
    Imre
  13. Anonym
    #7
    Eller Esme...
  14. 7
    Eller Esme...
  15. Anonym
    #8
    Eller Nemi...
  16. 8
    Eller Nemi...
  17. Anonym
    #9
    Kanske Juni eller Myra?
  18. 9
    Kanske Juni eller Myra?
  19. Anonym
    #10
    Eden, Edle eller Eira?
  20. 10
    Eden, Edle eller Eira?
  21. Medlem sedan
    Apr 2010
    #11
    Nu sitter jag med boken i handen och Madickens lillasyster heter faktist Elisabet, men hon kallas för Lisabet. Madicken heter ju igentligen Margareta.
  22. 11
    Nu sitter jag med boken i handen och Madickens lillasyster heter faktist Elisabet, men hon kallas för Lisabet. Madicken heter ju igentligen Margareta.
  23. Anonym
    #12
    Både Florian och Isis är jättefina namn. Hoppas du lyckas övertala maken om det senare. Jag tycker om namnet Celeste. Jag vet inte vad det har koppling till men visst låter det lite romantiskt...
  24. 12
    Både Florian och Isis är jättefina namn. Hoppas du lyckas övertala maken om det senare. Jag tycker om namnet Celeste. Jag vet inte vad det har koppling till men visst låter det lite romantiskt...
  25. Medlem sedan
    Jun 2010
    #13
    Annars känns Ira kanske lite som Isis? Används visserligen i hebreiskan, som det kommer ifrån och där betyder uppmärksam, som ett pojknamn, men fler kvinnor än män heter det i Sverige. Ganska, fint tycker jag! (Inte helt olikt flicknamnet Eira som kommer från den nordiska mytologin)
  26. 13
    Annars känns Ira kanske lite som Isis? Används visserligen i hebreiskan, som det kommer ifrån och där betyder uppmärksam, som ett pojknamn, men fler kvinnor än män heter det i Sverige. Ganska, fint tycker jag! (Inte helt olikt flicknamnet Eira som kommer från den nordiska mytologin)
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14
    Melisande
    Violetta
    Cosima
    Isolde
    Beatrice
    Rosamunda
    Eufrosyne
    Allegra
    Floria
    Leonora/Leonore
    Evangelina/Evangeline
    Nicolette/Nicoletta
  28. 14
    Melisande
    Violetta
    Cosima
    Isolde
    Beatrice
    Rosamunda
    Eufrosyne
    Allegra
    Floria
    Leonora/Leonore
    Evangelina/Evangeline
    Nicolette/Nicoletta
  29. Anonym
    #15
    Vi har också en Love och en Mio som ska få en lillebror och vet inte alls vad han ska heta. Flicknamn tycker jag däremot finns massor av fina bl a :

    Elsa
    Astrid
    Hedvig
    Edith
    Alva
    Stella
    Emmy

    När är det dags för lillen?
  30. 15
    Vi har också en Love och en Mio som ska få en lillebror och vet inte alls vad han ska heta. Flicknamn tycker jag däremot finns massor av fina bl a :

    Elsa
    Astrid
    Hedvig
    Edith
    Alva
    Stella
    Emmy

    När är det dags för lillen?
  31. Medlem sedan
    Oct 2007
    #16
    Åh vilka fina pojknamnsförslag ni har! Caspian och Zion är helt underbara! Flicknamn i samma stil skulle kunna vara:

    Leonor
    Leonie
    Aurora
    Flora
    Isolde
    Isobel
    Ilona
    Elise
    Alise
    Ofelia
    Lydia
    Livia
    Juni
    Juno
    Julie
    Vania
    Meja
  32. 16
    Åh vilka fina pojknamnsförslag ni har! Caspian och Zion är helt underbara! Flicknamn i samma stil skulle kunna vara:

    Leonor
    Leonie
    Aurora
    Flora
    Isolde
    Isobel
    Ilona
    Elise
    Alise
    Ofelia
    Lydia
    Livia
    Juni
    Juno
    Julie
    Vania
    Meja
  33. Prins-mamma
    #17
    STORT tack för alla fantastiska förslag! Många av er har verkligen förstått vilken typ av namn det är vi gillar!
    På pojknamns fronten har jag lagt till Vide, Imre och Tintin på listan. Det är betydligt fler flicknamn som har hoppat upp på min lista, bland annat: Nike, Saga, Eira, Isolde, Astrid, Hedvig, Stella, Aurora, Ilona, Meja..och en hel del andra! Jag ska ta upp dessa namn med maken. Han har fortfarande inte sagt ja till Isis, men vi har i alla fall ett namn vi båda tycker om nu - Vanna.

    Det var också någon utav er som frågade när det var dags, och BF är i mitten på oktober. :-)

    Stort tack igen för alla förslag!
  34. 17
    STORT tack för alla fantastiska förslag! Många av er har verkligen förstått vilken typ av namn det är vi gillar!
    På pojknamns fronten har jag lagt till Vide, Imre och Tintin på listan. Det är betydligt fler flicknamn som har hoppat upp på min lista, bland annat: Nike, Saga, Eira, Isolde, Astrid, Hedvig, Stella, Aurora, Ilona, Meja..och en hel del andra! Jag ska ta upp dessa namn med maken. Han har fortfarande inte sagt ja till Isis, men vi har i alla fall ett namn vi båda tycker om nu - Vanna.

    Det var också någon utav er som frågade när det var dags, och BF är i mitten på oktober. :-)

    Stort tack igen för alla förslag!
  35. Medlem sedan
    Apr 2006
    #18
    Hej ! Jag måste bara få tillägga mina favorit killnamn. (väntar nu en flicka och denna tråd passar helt klart vårt namnletande).

    Ossian
    Levis
    Vide
  36. 18
    Hej ! Jag måste bara få tillägga mina favorit killnamn. (väntar nu en flicka och denna tråd passar helt klart vårt namnletande).

    Ossian
    Levis
    Vide

Liknande trådar

  1. Apprepå namn, jag bytte ju namn när jag
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 21:20
  2. Namn, en del namn är ju unisex (enkät)
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 21:59
  3. Namn åt lillebror. 5 namn kvar på listan
    By hhkj in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 10:00
  4. Syrrans andra namn som första namn?
    By ansa71 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 08:23
  5. Vad tycker ni om dessa namn?(udda namn?)
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 19:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar