Persiska namn
Namn, dop & namngivning
  1. Anonym
    #1

    Persiska namn

    Jag gick igenom en lista på Internet på persiska namn och hittade flera som jag tycker är otroligt fina. Hur skulle det vara att döpa ett barn till ett namn som har ursprung i ett land man inte har någon som helst koppling till? Skulle det funka?
    Exempel: Minoo, Navid etc
  2. 1
    Persiska namn Jag gick igenom en lista på Internet på persiska namn och hittade flera som jag tycker är otroligt fina. Hur skulle det vara att döpa ett barn till ett namn som har ursprung i ett land man inte har någon som helst koppling till? Skulle det funka?
    Exempel: Minoo, Navid etc
  3. Medlem sedan
    May 1999
    #2
    Ja, det kan det väl göra. Min dotter har ett Franskt namn och min son har ett Irländskt utan att jag kan aspirera på att att ha några särskilda kopplingar dit. Det är bara för att jag tycker att namnen är fina. Själv har jag tyskt, polskt och vallonskt påbrå men där finns inte så väldigt många fina namn....
  4. 2
    Ja, det kan det väl göra. Min dotter har ett Franskt namn och min son har ett Irländskt utan att jag kan aspirera på att att ha några särskilda kopplingar dit. Det är bara för att jag tycker att namnen är fina. Själv har jag tyskt, polskt och vallonskt påbrå men där finns inte så väldigt många fina namn....
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Visst kan man ge barnet ett namn med helt annat ursprung än man själv. Men jag tycker att man ska välja något som har en språkmelodi och uttal som funkar i den miljö där barnet ska bo.

    Jag har haft två elever vid namn Tyrone, där en uttalat det "Tajrån" och den andra "Tyråne". Eller den elev som hette Brian och uttalade namnet "Brajjan" (som marijuanacigarett)... Inget av dessa fall känns så himla lyckade, men deras föräldrar har säkert valt de namn som de tyckt varit fina och vi andra har inget med deras val att göra.

    Shirin tycker jag är otroligt vackert, men det känns lite för udda ändå.

    Minoo finns det väl någon TV-kändis (?!) som heter, så det känns mer inarbetat.
  6. 3
    Visst kan man ge barnet ett namn med helt annat ursprung än man själv. Men jag tycker att man ska välja något som har en språkmelodi och uttal som funkar i den miljö där barnet ska bo.

    Jag har haft två elever vid namn Tyrone, där en uttalat det "Tajrån" och den andra "Tyråne". Eller den elev som hette Brian och uttalade namnet "Brajjan" (som marijuanacigarett)... Inget av dessa fall känns så himla lyckade, men deras föräldrar har säkert valt de namn som de tyckt varit fina och vi andra har inget med deras val att göra.

    Shirin tycker jag är otroligt vackert, men det känns lite för udda ändå.

    Minoo finns det väl någon TV-kändis (?!) som heter, så det känns mer inarbetat.
  7. Anonym
    #4
    Jag tycker absolut man kan göra det, så länge det går lätt att uttala. Och jag väljer helt klart ett traditionellt persiskt namn framför ett anglosaxiskt dito. Dvs hellre Minoo och Navid än Tiffany och Josh. Av de anledningarna att namnen är mer etablerade i sverige och går lättare att säga.
  8. 4
    Jag tycker absolut man kan göra det, så länge det går lätt att uttala. Och jag väljer helt klart ett traditionellt persiskt namn framför ett anglosaxiskt dito. Dvs hellre Minoo och Navid än Tiffany och Josh. Av de anledningarna att namnen är mer etablerade i sverige och går lättare att säga.
  9. Anonym
    #5
    Jo, det är klart det ska gå att uttala utan problem. Minoo och Navid känns ändå som att de "smälter in" ganska bra i det svenska språket.
  10. 5
    Jo, det är klart det ska gå att uttala utan problem. Minoo och Navid känns ändå som att de "smälter in" ganska bra i det svenska språket.
  11. Medlem sedan
    Aug 2009
    #6
    Min dotter heter Minoo, fast då har ju hon en persisk pappa också. Jag älskar namnet och hade gärna döpt henne till det även om hon hade saknat persiskt påbrå. Det är enkelt att uttala för svenskar och vi får mycket beröm för det vackra namnet. Så jag tycker mycket väl du kan döpa barnet till det. Navid är även det enkelt att uttala för svenskar och ett mycket vackert namn.
  12. 6
    Min dotter heter Minoo, fast då har ju hon en persisk pappa också. Jag älskar namnet och hade gärna döpt henne till det även om hon hade saknat persiskt påbrå. Det är enkelt att uttala för svenskar och vi får mycket beröm för det vackra namnet. Så jag tycker mycket väl du kan döpa barnet till det. Navid är även det enkelt att uttala för svenskar och ett mycket vackert namn.
  13. Medlem sedan
    Mar 2011
    #7

    min oxå

    Min dotter heter oxå Minoo men är hel svensk..
  14. 7
    min oxå Min dotter heter oxå Minoo men är hel svensk..
  15. Medlem sedan
    Feb 2011
    #8
    Tycker absolut att det funkar!
    Noor tycker jag är ett superfint namn också.
  16. 8
    Tycker absolut att det funkar!
    Noor tycker jag är ett superfint namn också.

Liknande trådar

  1. Kurdiska kontra Persiska
    By Freja08 in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 21:03
  2. Syrrans andra namn som första namn?
    By ansa71 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 08:23
  3. Förslag på persiska namn
    By F. med magen in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 09:58
  4. persiska namn
    By miominmio in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 15:05
  5. Vad tycker ni om dessa namn?(udda namn?)
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 19:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar