Hoppa av högskola?!!!
Tonåringar
  1. Anonym
    #1

    Hoppa av högskola?!!!

    Min dotter är 20, så egentligen ska jag väl inte inte skriva här men hon bor hemma.

    Nyligen fick jag veta att hon hoppat av högskolan som hon läst på i ett år, eller skulle ha läst på i ett år. Hon har "mörkat" det här för oss föräldrar och jag känner mig så lurad och besviken. Att hon väljer att hoppa av skolan är inte det jag är så besviken på utan att hon inte har sagt något.
    '
    Vad händer nu? Blir hon återbetalningsskyldig till CSN för det bidrag hon inkasserat den här terminen? De ringde från skolan och undrade vad som hänt för hon har inga poäng den här terminen (det var så det uppdagades). Jag blir så arg för att hon inte skrivit in sig på arbetsförmedlingen istället, hon måste ju leva av något och söka jobb. Hon säger att hon har ett jobb men det är bara ett ströjobb och hon får ut ungefär en 1000lapp i månaden.

    Bläää.
  2. 1
    Hoppa av högskola?!!! Min dotter är 20, så egentligen ska jag väl inte inte skriva här men hon bor hemma.

    Nyligen fick jag veta att hon hoppat av högskolan som hon läst på i ett år, eller skulle ha läst på i ett år. Hon har "mörkat" det här för oss föräldrar och jag känner mig så lurad och besviken. Att hon väljer att hoppa av skolan är inte det jag är så besviken på utan att hon inte har sagt något.
    '
    Vad händer nu? Blir hon återbetalningsskyldig till CSN för det bidrag hon inkasserat den här terminen? De ringde från skolan och undrade vad som hänt för hon har inga poäng den här terminen (det var så det uppdagades). Jag blir så arg för att hon inte skrivit in sig på arbetsförmedlingen istället, hon måste ju leva av något och söka jobb. Hon säger att hon har ett jobb men det är bara ett ströjobb och hon får ut ungefär en 1000lapp i månaden.

    Bläää.
  3. Medlem sedan
    May 1998
    #2
    Ja, har hon inga poäng den här terminen lär hon bli återbetalningsskyldig... De exakta villkoren finns på CSNs hemsida, kolla där.
  4. 2
    Ja, har hon inga poäng den här terminen lär hon bli återbetalningsskyldig... De exakta villkoren finns på CSNs hemsida, kolla där.
  5. Anonym
    #3
    jag misstänkte nästan det. Så ansvarslöst!!
  6. 3
    jag misstänkte nästan det. Så ansvarslöst!!
  7. Medlem sedan
    Apr 2006
    #4

    återbetalningsskyldig

    plus ränta och det kan ta upp till tre år innan hennes ärende är behandlat. då blir det lånet + räntan under de här åren, och det svider ordentligt, kan jag lova. för en herrans massa år sedan tjänade jag för mycket en termin och blev återbetalningsskyldig. plötsligt fick jag ett inbetalningskort på en summa som jag då aldrig tidigare sett på en räkning, och jag lovar att jag fick panik.

    som tips kan jag väl säga att hon får ta den här smällen själv, men informera ska du göra redan nu. även om hon börjar studera igen, tror jag att det är så att hon måste betala av den skulden, men det är jag inte 100% på. vet inte heller om csn låter er betala tillbaka allt i förväg innan det hunnit bli någon straffränta, tjafsade om det för något år sedan när jag fick jobb mitt i terminen och csn hann betala ut pengarna och jag ville betala tillbaka dem direkt.
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  8. 4
    återbetalningsskyldig plus ränta och det kan ta upp till tre år innan hennes ärende är behandlat. då blir det lånet + räntan under de här åren, och det svider ordentligt, kan jag lova. för en herrans massa år sedan tjänade jag för mycket en termin och blev återbetalningsskyldig. plötsligt fick jag ett inbetalningskort på en summa som jag då aldrig tidigare sett på en räkning, och jag lovar att jag fick panik.

    som tips kan jag väl säga att hon får ta den här smällen själv, men informera ska du göra redan nu. även om hon börjar studera igen, tror jag att det är så att hon måste betala av den skulden, men det är jag inte 100% på. vet inte heller om csn låter er betala tillbaka allt i förväg innan det hunnit bli någon straffränta, tjafsade om det för något år sedan när jag fick jobb mitt i terminen och csn hann betala ut pengarna och jag ville betala tillbaka dem direkt.
  9. Anonym
    #5
    oj då! Hon har inte lånat några pengar utan bara fått bidraget men det är väl samma sak med det, eller?
  10. 5
    oj då! Hon har inte lånat några pengar utan bara fått bidraget men det är väl samma sak med det, eller?
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    jag vet inte, men bidraget är ju så mycket lägre, att skadan definitivt blir mindre även om.

    det hon ska vara medveten om är att hon ju har begränsat antal terminer att använda studiemedlet till (även om man bara tar bidraget, så förbrukar det en termin, sas), och att man idag inte blir beviljat förlängning, trots att man bara har ett par terminer kvar. nu har hon alltså inte "råd" att missa några poäng igen, eller välja "fel ämne" och vilja byta, om hon tänker sig till en magisterutbildning som ju tar fem år.

    CSN leker man inte med...
  12. 6
    jag vet inte, men bidraget är ju så mycket lägre, att skadan definitivt blir mindre även om.

    det hon ska vara medveten om är att hon ju har begränsat antal terminer att använda studiemedlet till (även om man bara tar bidraget, så förbrukar det en termin, sas), och att man idag inte blir beviljat förlängning, trots att man bara har ett par terminer kvar. nu har hon alltså inte "råd" att missa några poäng igen, eller välja "fel ämne" och vilja byta, om hon tänker sig till en magisterutbildning som ju tar fem år.

    CSN leker man inte med...

Liknande trådar

  1. Högskola på hemmaplan
    By ~Maj~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 09:42
  2. Högskola i jultider...
    By Linni in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 17:16
  3. Ang högskola
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 11:45
  4. Högskola och Csn
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 21:12
  5. Söka högskola...
    By Lurpan in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 21:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar