En enkel fråga
_0307 Julibarn
  1. Cissi med G och A
    #1

    En enkel fråga

    rätt och slätt Har ni börjat med veckopeng? Hur mycket i så fall?
  2. 1
    En enkel fråga rätt och slätt Har ni börjat med veckopeng? Hur mycket i så fall?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Kort och gott: Nej.
    Det är inte efterfrågat och vi är dåliga på att ge veckopeng även till de större. De får allt de behöver och lite till och jag har faktiskt aldrig upplevt att barn behövt den ekonomiska skolningen som en veckopeng möjligen skulle kunna ge.
  4. 2
    Kort och gott: Nej.
    Det är inte efterfrågat och vi är dåliga på att ge veckopeng även till de större. De får allt de behöver och lite till och jag har faktiskt aldrig upplevt att barn behövt den ekonomiska skolningen som en veckopeng möjligen skulle kunna ge.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Nej, men vi har börjat fundera på det, mest för att han ska få en slant att själv köpa för alternativt spara, så att han själv kan påverka sitt sparande.
  6. 3
    Nej, men vi har börjat fundera på det, mest för att han ska få en slant att själv köpa för alternativt spara, så att han själv kan påverka sitt sparande.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Nej, men hon får välja mellan godis eller tidning varje vecka så OM jag skulle ge någonting sådant skulle det bli i ungefär samma storleksordning.
  8. 4
    Nej, men hon får välja mellan godis eller tidning varje vecka så OM jag skulle ge någonting sådant skulle det bli i ungefär samma storleksordning.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Ja, 20 kr. Men oftast köper jag godis då jag veckohandlar och då får de "bara" 10 kronor den veckan. 20 kronor räcker inte långt om man vill köpa godis varje vecka och en tidning eller något annat då och då. Men eftersom de ofta får en påse godis av farmor om hon dyker upp på en lördag eller att de får en penga av farmor då och då så har de ganska mycket pengar så det räcker till att köpa något extra då och då. Även Lillebror får lika mycket, men han förstår inte alls grejen, mer än att han tycker det är kul när han får betala något själv.
    Jag tycker det är en bra läxa att lära att få hantera egna pengar, men när barnen har allt de behöver och lite till så är det svårt lägga upp strategier för att spara till saker. R sparade dock till en tamagotchi för 200 kr eftersom jag vägrade köpa en sådan skräpleksak och den är inte använd mer än jag misstämkte heller.
  10. 5
    Ja, 20 kr. Men oftast köper jag godis då jag veckohandlar och då får de "bara" 10 kronor den veckan. 20 kronor räcker inte långt om man vill köpa godis varje vecka och en tidning eller något annat då och då. Men eftersom de ofta får en påse godis av farmor om hon dyker upp på en lördag eller att de får en penga av farmor då och då så har de ganska mycket pengar så det räcker till att köpa något extra då och då. Även Lillebror får lika mycket, men han förstår inte alls grejen, mer än att han tycker det är kul när han får betala något själv.
    Jag tycker det är en bra läxa att lära att få hantera egna pengar, men när barnen har allt de behöver och lite till så är det svårt lägga upp strategier för att spara till saker. R sparade dock till en tamagotchi för 200 kr eftersom jag vägrade köpa en sådan skräpleksak och den är inte använd mer än jag misstämkte heller.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Ja, 20 kronor får de två äldsta och lillskrot får småpengar och stoppar dessa med glädje i sparbössan. De är 9 o 7 o 3 nu.
  12. 6
    Ja, 20 kronor får de två äldsta och lillskrot får småpengar och stoppar dessa med glädje i sparbössan. De är 9 o 7 o 3 nu.
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    Nej

    Vi försökte lite förra sommaren, då fick hon 20 kr på fredagar om hon städade sitt rum men hon höll bara på i någon månad, sedan brydde hon sig inte om det längre... Kanske är dags att prova igen snart?
  14. 7
    Nej Vi försökte lite förra sommaren, då fick hon 20 kr på fredagar om hon städade sitt rum men hon höll bara på i någon månad, sedan brydde hon sig inte om det längre... Kanske är dags att prova igen snart?
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8

    Nope.

    Här köper barene bara lördagsgodis _eller_ tidning varje vecka, dom har inte efterfrågat veckopeng ännu.
  16. 8
    Nope. Här köper barene bara lördagsgodis _eller_ tidning varje vecka, dom har inte efterfrågat veckopeng ännu.
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Nope, inte än!
  18. 9
    Nope, inte än!
  19. Medlem sedan
    Aug 2007
    #10
    Japp 20 kr. Varit mycket nyttigt för herrn att börja se sambandet mellan att spara och handla, att pengar inte räcker till allt mm samt att han själv vuxit med att få lite ansvar för sina egna pengar.
  20. 10
    Japp 20 kr. Varit mycket nyttigt för herrn att börja se sambandet mellan att spara och handla, att pengar inte räcker till allt mm samt att han själv vuxit med att få lite ansvar för sina egna pengar.

Liknande trådar

  1. En enkel fråga:
    By MaryT* in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 19:07
  2. Enkel fråga
    By suzzane in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 13:27
  3. En tv-fråga då (enkel ;))!
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 12:39
  4. Enkel fråga.
    By sajilijeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 19:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar