4-årsfas?
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2006
    #1

    4-årsfas?

    Love har ju alltid varit så lugn, nöjd, glad och lätt att ha med att göra. Nu sen nån månad är han som förbytt. Han protesterar mot det mesta, äter dåligt, skriker och bråkar och blir hysterisk när han ska lägga sig eller när jag säger till honom att jag inte vill att han knuffar Ebba. Han fantiserar och berättar de mest fantastiska historier.(det ser jag som positivt förstås) Han vill bli vuxen och bestämma själv. Har blivit mörkrädd. Han tjatar om godis och glass hela tiden, förut har han alltid accepterat ett nej men nu tjurar han. Sover med kläderna på, vägrar pyjamas. Vill läsa böcker i bardummet istället för soffan. Vad hände?
    Lillasyster är ju väldigt bestämd och krävande så han kanske fått inspiration av henne. Eller? Är era 4-åringar också så här?
    Anna m goa barna Love (maj -06) + Ebba (nov -08)
  2. 1
    4-årsfas? Love har ju alltid varit så lugn, nöjd, glad och lätt att ha med att göra. Nu sen nån månad är han som förbytt. Han protesterar mot det mesta, äter dåligt, skriker och bråkar och blir hysterisk när han ska lägga sig eller när jag säger till honom att jag inte vill att han knuffar Ebba. Han fantiserar och berättar de mest fantastiska historier.(det ser jag som positivt förstås) Han vill bli vuxen och bestämma själv. Har blivit mörkrädd. Han tjatar om godis och glass hela tiden, förut har han alltid accepterat ett nej men nu tjurar han. Sover med kläderna på, vägrar pyjamas. Vill läsa böcker i bardummet istället för soffan. Vad hände?
    Lillasyster är ju väldigt bestämd och krävande så han kanske fått inspiration av henne. Eller? Är era 4-åringar också så här?
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2
    Låter exakt som en beskrivning av Manne Vi åkte på husvagnssemester förra onsdagen, och vi kom hem som en annan Manne...
    Han skriker illskrik som skär i öronen när han bli arg, han har slutat att lyssna (precis som Love har M varit lätt att prata med), känner igen det där med fantasin och tjat, tjat, tjat
    Hoppas verkligen att det är en kortvarig fas
  4. 2
    Låter exakt som en beskrivning av Manne Vi åkte på husvagnssemester förra onsdagen, och vi kom hem som en annan Manne...
    Han skriker illskrik som skär i öronen när han bli arg, han har slutat att lyssna (precis som Love har M varit lätt att prata med), känner igen det där med fantasin och tjat, tjat, tjat
    Hoppas verkligen att det är en kortvarig fas
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3

    skulle ha ventilerat detta tidigare

    märker jag, så hade jag kunnat slappna av lite mer... Beppe har, som jag skrev inne på Småbarn, varit precis likadan i sommar.
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  6. 3
    skulle ha ventilerat detta tidigare märker jag, så hade jag kunnat slappna av lite mer... Beppe har, som jag skrev inne på Småbarn, varit precis likadan i sommar.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    O JA!!!
    Visst är det våra goa 4-åringar. Alice är som en dramaqueen. Himmel och helvete varje dag. Blir galen om hon inte får som hon vill och får jordens raseriutbrott. Säger man något åt henne blir hon arg och säger: "JAG VET" med arg röst. "JAG KAN ALLT" är en stående fas och "JAG KAN SJÄLV". Hon vill också vara stor och bestämma. Ofta säger hon: "Ja, ja... tråkigt tråkigt tråkigt" när vi ber henne om något. Vi har rätt många konflikter just nu. Dessutom är hon inne i en stark sperationsångest-fas.
  8. 4
    O JA!!!
    Visst är det våra goa 4-åringar. Alice är som en dramaqueen. Himmel och helvete varje dag. Blir galen om hon inte får som hon vill och får jordens raseriutbrott. Säger man något åt henne blir hon arg och säger: "JAG VET" med arg röst. "JAG KAN ALLT" är en stående fas och "JAG KAN SJÄLV". Hon vill också vara stor och bestämma. Ofta säger hon: "Ja, ja... tråkigt tråkigt tråkigt" när vi ber henne om något. Vi har rätt många konflikter just nu. Dessutom är hon inne i en stark sperationsångest-fas.
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5
    Love säger ofta: Jag gör som jag vill! Då kan jag inte låta bli att småskratta lite för mig själv. Han är för go´!
    Ja,undrar om inte Love också har lite separationsångest nu. Han springer mot mig när jag hämtar på dagis/kommer hem från jobbet, sitter gärna i mitt knä och är allmänt mammig.
  10. 5
    Love säger ofta: Jag gör som jag vill! Då kan jag inte låta bli att småskratta lite för mig själv. Han är för go´!
    Ja,undrar om inte Love också har lite separationsångest nu. Han springer mot mig när jag hämtar på dagis/kommer hem från jobbet, sitter gärna i mitt knä och är allmänt mammig.

Liknande trådar

  1. 4-årsfas?
    By anna_kd in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 19:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar