Taggad att gå ner i vikt
_1009 Septemberbarn
  1. jagbarajag
    #1

    Taggad att gå ner i vikt

    Jag börjar bli måttligt trött på all denna övervikt och känner mig taggad och motivera att snabbt gå ner i vikt och komma ner till mina bekväma 65-67 kg

    Jag är inte så förtjust i att gå på gymmet eller springa men jag går gärna långa snabba promenader. Jag brukar kombinera det med en kost från viktväktarna när jag vill gå ner i vikt, funkar jättebra för mig.

    Kan ju tänka mig att man behöver ha sig lite mer fett än vad man brukar äta normalt när man går viktväktarna när man ammar.

    Men hur snabbt kan man ge sig ut på raska promenader efter normal förlossning? Ser redan fram emot en härlig höst med fina färger på träden och jag och bebis är ute och går.

    Har målet att gå ner 20 kg till nyårsafton :-)) Sen tar vi 5 kg mer som ska vara borta till mars sen är jag i min trivsel vikt.
    haha... Vad tror ni om det???? :-)))
  2. 1
    Taggad att gå ner i vikt Jag börjar bli måttligt trött på all denna övervikt och känner mig taggad och motivera att snabbt gå ner i vikt och komma ner till mina bekväma 65-67 kg

    Jag är inte så förtjust i att gå på gymmet eller springa men jag går gärna långa snabba promenader. Jag brukar kombinera det med en kost från viktväktarna när jag vill gå ner i vikt, funkar jättebra för mig.

    Kan ju tänka mig att man behöver ha sig lite mer fett än vad man brukar äta normalt när man går viktväktarna när man ammar.

    Men hur snabbt kan man ge sig ut på raska promenader efter normal förlossning? Ser redan fram emot en härlig höst med fina färger på träden och jag och bebis är ute och går.

    Har målet att gå ner 20 kg till nyårsafton :-)) Sen tar vi 5 kg mer som ska vara borta till mars sen är jag i min trivsel vikt.
    haha... Vad tror ni om det???? :-)))
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2
    De säger ju att man gärna ska vänta ca 6 veckor innan man börjar motionera på riktigt - speciellt med tyngder och så - men promenader kan du säkert börja med så fort det känns OK i kroppen.

    Är ju bara bra för både dig å bebin att komma ut lite i friska luften. Speciellt om vi får en fin höst! Jag ger nog mig själv en brejk ett par veckor å cocoonar, men vet av erfarenhet att sen e det bara positivt att ta sig ut å traska i friska luften, annars fastnar jag lätt i amningsbubblan. Speciellt när mannen går tillbaks till jobbet är det helt psykologiskt sett viktigt för mig att ta mig ut åtminstone en halvtimme-timme per dag.
  4. 2
    De säger ju att man gärna ska vänta ca 6 veckor innan man börjar motionera på riktigt - speciellt med tyngder och så - men promenader kan du säkert börja med så fort det känns OK i kroppen.

    Är ju bara bra för både dig å bebin att komma ut lite i friska luften. Speciellt om vi får en fin höst! Jag ger nog mig själv en brejk ett par veckor å cocoonar, men vet av erfarenhet att sen e det bara positivt att ta sig ut å traska i friska luften, annars fastnar jag lätt i amningsbubblan. Speciellt när mannen går tillbaks till jobbet är det helt psykologiskt sett viktigt för mig att ta mig ut åtminstone en halvtimme-timme per dag.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    låter som en bra plan

    Jag är också jättepeppad att gå ner i vikt trots att jag kommer att vara gravid i nästan 6 veckor till, och bara längtar efter höstpromenaderna!

    För mig brukar det ta ca en vecka innan jag känner att jag orkar ta lite längre promenader, men det är nog väldigt individuellt!

    Tyvärr så vet jag att jag inte kommer att hinna tappa många kilon innan jul, jag är nämligen en som går upp massor under grav (+30kg!), från under 60kg till över 90!!! och tappar snabbt ca 10 kg, och resten börjar inte rasa förräns efter ca 8-9 månader!

    Kanske går det lättare denna gång? Vi får väl peppa varandra!
  6. 3
    låter som en bra plan

    Jag är också jättepeppad att gå ner i vikt trots att jag kommer att vara gravid i nästan 6 veckor till, och bara längtar efter höstpromenaderna!

    För mig brukar det ta ca en vecka innan jag känner att jag orkar ta lite längre promenader, men det är nog väldigt individuellt!

    Tyvärr så vet jag att jag inte kommer att hinna tappa många kilon innan jul, jag är nämligen en som går upp massor under grav (+30kg!), från under 60kg till över 90!!! och tappar snabbt ca 10 kg, och resten börjar inte rasa förräns efter ca 8-9 månader!

    Kanske går det lättare denna gång? Vi får väl peppa varandra!
  7. Medlem sedan
    Mar 2010
    #4

    Ammning gör ju sitt till...

    och promenader kan man ju göra efter någon vecka...men det är viktigt att låta kroppen vila och hämta sig efter förlossningen. Det blir ett stort öppet sår i livmodern. I många kulturer säger man att 40 dagar karens efter förlossning, där kroppen ska återhämta sig, är att rekomendera. Det betyder ju inte att man inte kan äta sunt och röra sig men det är nog viktigt att lyssna på sin kropp och inte titta så mycket på vikt, bantning och att det ska gå snabbt. Ett år har det nog tagit för mig att återgå till ursprunget. Då menad jag inte bara vikten utan det hela...med balans i kroppen som icke-gravid. Hormoner, ammning, sömn och allt ska ställas in på nytt.

    Tänk också på hur mycket fokus det krävs att lära känna en ny familjemedlem och att anpassa sig till mammarollen, om det nu är första, ja, även omställning till flera barn.

    Jag har tyckt att de första veckorna i "puppan" med bebisen har varit förtrollande. Det är en överväldigande förälskelse som drabbat mig och det är härligt att vara där, det försvinner efter ett tag och övergår i mer rutiner, vardag osv. Den tiden kommer aldrig tidllbaka, så ta tillvara det. Speciellt med första barnet, med andra barn i skaran måste man ju sköta alla rutiner och markservice ändå.

    Jag ser också fram emot promenader och har ett mål att följa barnen till skolan med vagnen. Sen får man ju se hur pigg man är och hur kul det är att ta promenader i regn och rusk med en kanske skrikig och hungrig unge i vagnen???? Men tanken lockar mig att promenera regelbundet. Jag hoppas att jag kan lära känna någon i närheten som också drar vagn, det är så mysigt att vara ute och sen fika lite, amma, byta blöja osv...åhh vad jag längtar.
  8. 4
    Ammning gör ju sitt till... och promenader kan man ju göra efter någon vecka...men det är viktigt att låta kroppen vila och hämta sig efter förlossningen. Det blir ett stort öppet sår i livmodern. I många kulturer säger man att 40 dagar karens efter förlossning, där kroppen ska återhämta sig, är att rekomendera. Det betyder ju inte att man inte kan äta sunt och röra sig men det är nog viktigt att lyssna på sin kropp och inte titta så mycket på vikt, bantning och att det ska gå snabbt. Ett år har det nog tagit för mig att återgå till ursprunget. Då menad jag inte bara vikten utan det hela...med balans i kroppen som icke-gravid. Hormoner, ammning, sömn och allt ska ställas in på nytt.

    Tänk också på hur mycket fokus det krävs att lära känna en ny familjemedlem och att anpassa sig till mammarollen, om det nu är första, ja, även omställning till flera barn.

    Jag har tyckt att de första veckorna i "puppan" med bebisen har varit förtrollande. Det är en överväldigande förälskelse som drabbat mig och det är härligt att vara där, det försvinner efter ett tag och övergår i mer rutiner, vardag osv. Den tiden kommer aldrig tidllbaka, så ta tillvara det. Speciellt med första barnet, med andra barn i skaran måste man ju sköta alla rutiner och markservice ändå.

    Jag ser också fram emot promenader och har ett mål att följa barnen till skolan med vagnen. Sen får man ju se hur pigg man är och hur kul det är att ta promenader i regn och rusk med en kanske skrikig och hungrig unge i vagnen???? Men tanken lockar mig att promenera regelbundet. Jag hoppas att jag kan lära känna någon i närheten som också drar vagn, det är så mysigt att vara ute och sen fika lite, amma, byta blöja osv...åhh vad jag längtar.
  9. Medlem sedan
    Jul 2016
    #5
    Att gå helt vanliga promenader är något som lite har fallit i glömska. Det viktiga är inte att direkt börja gå i timmar och räkna kalorier. Det är viktigare att gå ofta än länge.

    Börja med att ge dig ut i tjugo minuter och skapa en rutin. Det blir klart lättare om du har tillgång till en trevlig miljö att promenera i.
  10. 5
    Att gå helt vanliga promenader är något som lite har fallit i glömska. Det viktiga är inte att direkt börja gå i timmar och räkna kalorier. Det är viktigare att gå ofta än länge.

    Börja med att ge dig ut i tjugo minuter och skapa en rutin. Det blir klart lättare om du har tillgång till en trevlig miljö att promenera i.

Liknande trådar

  1. O-taggad. Men nya tag.
    By Daga in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 08:07
  2. Åh jag är så taggad!
    By 2prinsar in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 07:57
  3. JAg var så taggad
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 09:33
  4. Taggad
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 18:08
  5. NU é jag taggad!
    By Ulrik@ in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 14:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar