Språkval?
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Språkval?

    Insåg att vi inte skrivit något sedan i april. Finns det någon mer som fortfarande kikar in här då och då?

    Jag blev lite nyfiken på att höra vilket språk era 98-or har valt nu till 6:an. Eller om de har annat tillval (finns det andra tillval fortfarande? Jag vet att några hade bl.a. teknik och hemslöjd när jag gick i högstadiet)

    Alexander har sin första spanskalektion just nu, ska bli spännande att höra vad han tycker
    scraplotte.blogspot.com Lottes scrap
    lottebloggar.wordpress.com mitt liv - ett organiserat kaos
    dorahund.wordpress.com Dora utforskar
  2. 1
    Språkval? Insåg att vi inte skrivit något sedan i april. Finns det någon mer som fortfarande kikar in här då och då?

    Jag blev lite nyfiken på att höra vilket språk era 98-or har valt nu till 6:an. Eller om de har annat tillval (finns det andra tillval fortfarande? Jag vet att några hade bl.a. teknik och hemslöjd när jag gick i högstadiet)

    Alexander har sin första spanskalektion just nu, ska bli spännande att höra vad han tycker
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2
    Kikar in lite då och då, men har nästan aldrig ngt att skriva! Matilda kommer inte att få välja ett tredje språk! På inga vis i världen! Hon har det tillräckligt tufft med svenska och engelska som det är!
  4. 2
    Kikar in lite då och då, men har nästan aldrig ngt att skriva! Matilda kommer inte att få välja ett tredje språk! På inga vis i världen! Hon har det tillräckligt tufft med svenska och engelska som det är!
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    vad läser hon då istället? Har de inte valt till 6an?
  6. 3
    vad läser hon då istället? Har de inte valt till 6an?
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4
    Tänk att jag tittar in idag, första gången på väldigt länge och så har du skrivit ett inlägg

    Jo, Johanna har valt franska, och längtar efter sin första lektion!! Jag och hennes pappa bodde i Frankrike 1 år, o hon vill så gärna åka dit. (mest är det nog Disneyland som drar men ändå)

    Hola, que tal? Cuanto tiempo sin verte!
  8. 4
    Tänk att jag tittar in idag, första gången på väldigt länge och så har du skrivit ett inlägg

    Jo, Johanna har valt franska, och längtar efter sin första lektion!! Jag och hennes pappa bodde i Frankrike 1 år, o hon vill så gärna åka dit. (mest är det nog Disneyland som drar men ändå)

    Hola, que tal? Cuanto tiempo sin verte!
  9. Medlem sedan
    Aug 1999
    #5
    De valde inte till 6:an i gamla skolan och jag tror inte de har gjort det i nya skolan heller!
  10. 5
    De valde inte till 6:an i gamla skolan och jag tror inte de har gjort det i nya skolan heller!
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    ok, jag trodde att det var lika över landet
  12. 6
    ok, jag trodde att det var lika över landet
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    franska läste jag i högstadiet. Komemr tyvärr ihåg alldeles för lite. Mest fåniga fraser som "Milou trouve une mouche dans la soup" och "S'il nous pas de pain qu'il mange de la brioche"
  14. 7
    franska läste jag i högstadiet. Komemr tyvärr ihåg alldeles för lite. Mest fåniga fraser som "Milou trouve une mouche dans la soup" och "S'il nous pas de pain qu'il mange de la brioche"
  15. Medlem sedan
    Sep 1998
    #8
    Tjenare! Kul att "ses"!
    Ni som kännt oss sedan länge vet ju att min C är född på andra sidan årsskiftet (då detta var tidigaste "våra barn"-gruppen så hängde jag här.) Under höstterminen i 6:an fick alla testa några veckor med varje språk, tyska, franska och spanska. Till våren fick de välja. C valde Spanska! På skolan finns även möjlighet att välja språkvalsengelska om det skulle bli för mycket med ett språk till av någon anledning.
  16. 8
    Tjenare! Kul att "ses"!
    Ni som kännt oss sedan länge vet ju att min C är född på andra sidan årsskiftet (då detta var tidigaste "våra barn"-gruppen så hängde jag här.) Under höstterminen i 6:an fick alla testa några veckor med varje språk, tyska, franska och spanska. Till våren fick de välja. C valde Spanska! På skolan finns även möjlighet att välja språkvalsengelska om det skulle bli för mycket med ett språk till av någon anledning.
  17. Medlem sedan
    May 2001
    #9

    Spanska

    Det har Tobias valt. Här byter man skola till 6:an, så det är mycket nytt. Han och kompisen valde INTE samma skola som alla andra, men väl samma som storebröderna redan gått i, så för oss föräldrar är det inte så nytt, men väl för barnen. Både han och kompisen är hittills MYCKET nöjda. Jag tror bara att man kan välja språk, förresten.
  18. 9
    Spanska Det har Tobias valt. Här byter man skola till 6:an, så det är mycket nytt. Han och kompisen valde INTE samma skola som alla andra, men väl samma som storebröderna redan gått i, så för oss föräldrar är det inte så nytt, men väl för barnen. Både han och kompisen är hittills MYCKET nöjda. Jag tror bara att man kan välja språk, förresten.
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    Bra att få testa på!

    Här kunde de få gå på en informationsdag med info om alla språken, men Tobias hade redan bestämt sig för spanska och struntade i att gå.
  20. 10
    Bra att få testa på! Här kunde de få gå på en informationsdag med info om alla språken, men Tobias hade redan bestämt sig för spanska och struntade i att gå.
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11
    Hej! Vad bra att få testa på innan! Det verkar vara väldigt olika har jag förstått nu. Trodde att alla hade val till 6:an
  22. 11
    Hej! Vad bra att få testa på innan! Det verkar vara väldigt olika har jag förstått nu. Trodde att alla hade val till 6:an
  23. Medlem sedan
    Mar 2000
    #12

    nej här har de inte

    valt nått språk, kanske kommer? de har inte börjat med vanliga lektioner än. Hur är det hos er, väljer de nivå på matte och Engelska? Det har de inte fått göra här.
  24. 12
    nej här har de inte valt nått språk, kanske kommer? de har inte börjat med vanliga lektioner än. Hur är det hos er, väljer de nivå på matte och Engelska? Det har de inte fått göra här.
  25. Medlem sedan
    May 2009
    #13

    Waldorf

    Mina barn går i Waldorf-skola och de börjar med engelska redan i 1:an och spanska i 3:an...eller var det 4:an, jag kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Lisa gillar spanskan, men hon gillar inte sin lärare då hon tycker att läraren går för sakta fram.
    Det är samma skola från 0:an till 9:an så det är ingen större förändring i och med att de börjar 6:an. Men man märker att det är mer självständigt arbete nu och större läxor att bita i.
    Ja inte är jag någon Stål-mor - men en Kål-mor...
  26. 13
    Waldorf Mina barn går i Waldorf-skola och de börjar med engelska redan i 1:an och spanska i 3:an...eller var det 4:an, jag kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Lisa gillar spanskan, men hon gillar inte sin lärare då hon tycker att läraren går för sakta fram.
    Det är samma skola från 0:an till 9:an så det är ingen större förändring i och med att de börjar 6:an. Men man märker att det är mer självständigt arbete nu och större läxor att bita i.
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14
    nej matte och engelska är som vanligt, det väljer de inte
  28. 14
    nej matte och engelska är som vanligt, det väljer de inte
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15
    Länge sen jag var inne här...! I Antons skola får de prova på de olika språken hela första terminen i sexan och sedan välja. Dom har börjat med franska nu i början av terminen, sedan blir det tyska och sedan spanska. De som har svårt för språk har sedan även möjlighet att välja extra engelska istället för ett nytt språk.
  30. 15
    Länge sen jag var inne här...! I Antons skola får de prova på de olika språken hela första terminen i sexan och sedan välja. Dom har börjat med franska nu i början av terminen, sedan blir det tyska och sedan spanska. De som har svårt för språk har sedan även möjlighet att välja extra engelska istället för ett nytt språk.
  31. Medlem sedan
    Sep 2002
    #16
    vad smart att få testa lite olika. Alexander tycker spanskan är bra än så länge men det är lite svårt då läraren är spanjorska och kan engelska som andraspråk. Hon kan knappt någon svenska...
  32. 16
    vad smart att få testa lite olika. Alexander tycker spanskan är bra än så länge men det är lite svårt då läraren är spanjorska och kan engelska som andraspråk. Hon kan knappt någon svenska...
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17
    oj det var tidigt! Hur klarar de språkutveklingen i svenskan när de börjar med engelska redan i 1:an?
  34. 17
    oj det var tidigt! Hur klarar de språkutveklingen i svenskan när de börjar med engelska redan i 1:an?

Liknande trådar

  1. Kotrollera sitt språkval
    By Cherry Ames in forum Autismspektrum
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 12:24
  2. Språkval
    By Madame A in forum Skolbarn
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 16:36
  3. Fråga om språkval
    By gunsan in forum Barn som yrke
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 15:58
  4. Språkval...
    By jeane in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 12:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar