Spel, spel, spel, spel.... fortsätter
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Spel, spel, spel, spel.... fortsätter

    Skrev en sida bak om sönernas spelande. Undrade hur andra barn har det med spelandet.

    För vår stora kille på 11 så är det lättare, han gör annat än bara spelar, leker med kompisar, bygger med lego och annat. Det vill säga han kan hitta på annat mellan speltiderna.

    Minsta sonen på 7 år har det svårare. Han lever för spelandet nu. Det pratas bara om spel och levels och hit och dit. Vi har begränsat spelandet för vi vill att de ska göra annat också. Hade han ingen begränsning så skulle han spela jämt. Han vill inte gå ut inte leka med kompisar han vill spela - PUNKT! Mellan spelandet sitter han oftast och surar i soffan och bara väntar på att få spela nästa gång, har döööö tråkigt och vi är så dumma som inte låter honom spela jämt. Han fixar inte att göra annat, det är därför jag känner att vi måste begränsa spelandet mer. När han spelar går han in i det ordentligt, går det inte bra blir han hysterisk och skriker och gormar och livet går under om han inte kommer vidare. Han har varit riktigt ful i mun när vi försökt lugna ner honom de gångerna, säga att det kommer att gå bra, men då kan vi fara och flyga.

    Så då kanske ni förstår varför jag vill begränsa mer.
    "There is no try. Either you DO, or DO NOT."
    Min skitviktiga blogg: www.skitviktig.worpdress.com
    Min blogg med målningar: www.camillaolssonart.wordpress .com
  2. 1
    Spel, spel, spel, spel.... fortsätter Skrev en sida bak om sönernas spelande. Undrade hur andra barn har det med spelandet.

    För vår stora kille på 11 så är det lättare, han gör annat än bara spelar, leker med kompisar, bygger med lego och annat. Det vill säga han kan hitta på annat mellan speltiderna.

    Minsta sonen på 7 år har det svårare. Han lever för spelandet nu. Det pratas bara om spel och levels och hit och dit. Vi har begränsat spelandet för vi vill att de ska göra annat också. Hade han ingen begränsning så skulle han spela jämt. Han vill inte gå ut inte leka med kompisar han vill spela - PUNKT! Mellan spelandet sitter han oftast och surar i soffan och bara väntar på att få spela nästa gång, har döööö tråkigt och vi är så dumma som inte låter honom spela jämt. Han fixar inte att göra annat, det är därför jag känner att vi måste begränsa spelandet mer. När han spelar går han in i det ordentligt, går det inte bra blir han hysterisk och skriker och gormar och livet går under om han inte kommer vidare. Han har varit riktigt ful i mun när vi försökt lugna ner honom de gångerna, säga att det kommer att gå bra, men då kan vi fara och flyga.

    Så då kanske ni förstår varför jag vill begränsa mer.
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    jag förstår precis. Har du googlat på spelberoende och barn?! För det finns stödgrupper man kan gå med i... eller kanske skaffa inspiration ifrån.

    Hoppas du/ni får en trevligare situation med det här hemma.

    kram
  4. 2
    jag förstår precis. Har du googlat på spelberoende och barn?! För det finns stödgrupper man kan gå med i... eller kanske skaffa inspiration ifrån.

    Hoppas du/ni får en trevligare situation med det här hemma.

    kram
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Det är läskigt som fasen! Min 15-åring är också åt det där hållet ... känns som om datorerna och spelen har tagit hans liv som gisslan på nåt sätt och det gör mig arg och rädd.
    Dock har ha accepterat att vi stoppar abonnemanget på WoW nu när han börjar 9.an, att han måste prioritera skolan. Men vi får se hur det går. Han har i alla fall spelat bort det här sommarlovet.
  6. 3
    Det är läskigt som fasen! Min 15-åring är också åt det där hållet ... känns som om datorerna och spelen har tagit hans liv som gisslan på nåt sätt och det gör mig arg och rädd.
    Dock har ha accepterat att vi stoppar abonnemanget på WoW nu när han börjar 9.an, att han måste prioritera skolan. Men vi får se hur det går. Han har i alla fall spelat bort det här sommarlovet.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4

    Skitviktigt Camilla...

    ...det måste ju vara en enorm mängd små som fatnar i det beteendet, vi har sett de första tonåringar som halkat helt snett i prioriteringar, och det är ju just där du är som det ska stävjas...

    Det är HELT ok att spela lite tycker jag, som vilken lek som helst, men denna konstanta utmaning - ett steg till, en strategi till - osv osv - det håller ju fast barnen på ett helt snett sätt, så om det går överstyr så är det toppklokt att sätta in tidsbegränsning & göra allt för att framhålla irl och allt man lär sig där med sociala koder osv osv osv framför datavärlden...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  8. 4
    Skitviktigt Camilla... ...det måste ju vara en enorm mängd små som fatnar i det beteendet, vi har sett de första tonåringar som halkat helt snett i prioriteringar, och det är ju just där du är som det ska stävjas...

    Det är HELT ok att spela lite tycker jag, som vilken lek som helst, men denna konstanta utmaning - ett steg till, en strategi till - osv osv - det håller ju fast barnen på ett helt snett sätt, så om det går överstyr så är det toppklokt att sätta in tidsbegränsning & göra allt för att framhålla irl och allt man lär sig där med sociala koder osv osv osv framför datavärlden...
  9. Salander
    #5
    Nu har jag inte läst den andra tråden.
    När vi haft det så, så har vi helt enkelt plockat bort spelen en månad eller så. För att bryta beteendet.
    Det är inte en mänsklig rättighet att få spela
  10. 5
    Nu har jag inte läst den andra tråden.
    När vi haft det så, så har vi helt enkelt plockat bort spelen en månad eller så. För att bryta beteendet.
    Det är inte en mänsklig rättighet att få spela
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Återigen...

    hade du gjort likadant om hans fanatism hade gällt böcker, frimärken, fotboll osv osv?
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Återigen... hade du gjort likadant om hans fanatism hade gällt böcker, frimärken, fotboll osv osv?
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Nej det har jag inte gjort. Vi ska prata lite om det här ikväll maken och jag se vad som behöver göras.
  14. 7
    Nej det har jag inte gjort. Vi ska prata lite om det här ikväll maken och jag se vad som behöver göras.
  15. Medlem sedan
    Mar 2005
    #8

    Jag tror på allt med måtta

    Vår son är väldigt intresserad av siffror, böcker, tvspel, DSLite och dataspel. Vi har löst det som så att han får sitta en timme eller två med dessa saker och sen ta paus och göra något annat. Nu är det inte ett jätteproblem för han tycker mycket om sport också. Men skulle det vara upp till honom hade han spelat Everquest 2 dygnet runt.

    Jag tror det är viktigt att inte förbjuda något (som inte är farligt dvs) för då blir ju bara ännu mer attraktivt och intressant men som sagt se till att han gör andra saker och låt honom spela en timme eller två. Tänk så mycket man faktiskt kan lära sig i dataspel (socialt samspel, engelska kanske, hur man använder en dator, skriva, läsa osv). Vissa spel kan ju vara pedagogiska och lärorika. Jag vet inte riktigt vad din son spelar? Hemma hos oss så spelar vi inga "skjuta-spel" som jag kallar det. Men Everquest 2, Virtual Villagers eller Free Realms tycker inte jag är så farligt.
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  16. 8
    Jag tror på allt med måtta Vår son är väldigt intresserad av siffror, böcker, tvspel, DSLite och dataspel. Vi har löst det som så att han får sitta en timme eller två med dessa saker och sen ta paus och göra något annat. Nu är det inte ett jätteproblem för han tycker mycket om sport också. Men skulle det vara upp till honom hade han spelat Everquest 2 dygnet runt.

    Jag tror det är viktigt att inte förbjuda något (som inte är farligt dvs) för då blir ju bara ännu mer attraktivt och intressant men som sagt se till att han gör andra saker och låt honom spela en timme eller två. Tänk så mycket man faktiskt kan lära sig i dataspel (socialt samspel, engelska kanske, hur man använder en dator, skriva, läsa osv). Vissa spel kan ju vara pedagogiska och lärorika. Jag vet inte riktigt vad din son spelar? Hemma hos oss så spelar vi inga "skjuta-spel" som jag kallar det. Men Everquest 2, Virtual Villagers eller Free Realms tycker inte jag är så farligt.
  17. Medlem sedan
    Oct 2007
    #9
    Gillar inte att han är helt uppslukad av spelet... men vi ska försöka vända det lite.
  18. 9
    Gillar inte att han är helt uppslukad av spelet... men vi ska försöka vända det lite.
  19. Medlem sedan
    Oct 2007
    #10
    Måtta är ok.. det tycker jag med, vill inte ta bort det helt för det är ju kul. Men... jag tolererar inte att bli skriken åt när det går dåligt.
  20. 10
    Måtta är ok.. det tycker jag med, vill inte ta bort det helt för det är ju kul. Men... jag tolererar inte att bli skriken åt när det går dåligt.
  21. Medlem sedan
    Oct 2007
    #11
    Oj en månad... det var mycket men... det kanske behövs. Hjälpte det sedan?
  22. 11
    Oj en månad... det var mycket men... det kanske behövs. Hjälpte det sedan?
  23. Medlem sedan
    Oct 2007
    #12
    Om mina söner skrikit och gormat åt mig när jag bad dem komma och äta så ja. När de skriker att jag är helt jävla dum i huvudet som inte fattar något och jag kan gå och dö då spelar det ingen roll om det är för att de spelar fotboll, samlar frimärken eller spelar spel.
  24. 12
    Om mina söner skrikit och gormat åt mig när jag bad dem komma och äta så ja. När de skriker att jag är helt jävla dum i huvudet som inte fattar något och jag kan gå och dö då spelar det ingen roll om det är för att de spelar fotboll, samlar frimärken eller spelar spel.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Ok...

    då förstår jag.

    Om mina söner skrikit och gormat åt mig när jag bad dem komma och äta så ja. När de skriker att jag är helt jävla dum i huvudet som inte fattar något och jag kan gå och dö då spelar det ingen roll om det är för att de spelar fotboll, samlar frimärken eller spelar spel.
  26. 13
    Ok... då förstår jag.

    Om mina söner skrikit och gormat åt mig när jag bad dem komma och äta så ja. När de skriker att jag är helt jävla dum i huvudet som inte fattar något och jag kan gå och dö då spelar det ingen roll om det är för att de spelar fotboll, samlar frimärken eller spelar spel.
  27. Medlem sedan
    Oct 2007
    #14
    Måtta håller jag med om... men nu är det inte måtta som gäller för då är jag inte vatten värd. Förbjuda och ta bort helt vill jag inte göra, men de måste ha en balans och visa att de kan hantera det och pausa när det är mat och annat.

    Visst lär de sig massor. Vilken engelska de kan redan tex. Just nu är det mest Pokemon som gäller för hans del.
  28. 14
    Måtta håller jag med om... men nu är det inte måtta som gäller för då är jag inte vatten värd. Förbjuda och ta bort helt vill jag inte göra, men de måste ha en balans och visa att de kan hantera det och pausa när det är mat och annat.

    Visst lär de sig massor. Vilken engelska de kan redan tex. Just nu är det mest Pokemon som gäller för hans del.
  29. Salander
    #15
    I första svängen var nog spelen borta längre, kanske ett halvår. Han var inte mogen att hantera dem.
    Ja nu går det bra och båda förstår att man måste vara ute också.
  30. 15
    I första svängen var nog spelen borta längre, kanske ett halvår. Han var inte mogen att hantera dem.
    Ja nu går det bra och båda förstår att man måste vara ute också.

Liknande trådar

  1. Ang Tv-spel
    By tina74 in forum _99 Alla barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-07-04, 12:24
  2. TV-spel
    By Chessan in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 08:32
  3. Spel
    By sussie72 in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 13:48
  4. Spel
    By memim in forum Stora barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 20:02
  5. X-box spel
    By Nett@n in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 07:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar