kan jag??
Adoption
  1. Anonym
    #1

    kan jag??

    Välutbildad, icke rik, sambo men ej gift. Jag har alltid önskat mig tre barn. Sambon sa stopp vid två och vi har två underbara barn som nu går i skolan.
    Nu börjar de önska och önska att få ett syskon. Och, jag vill ju också absolut väldigt väldigt gärna.
    Kan jag överhuvudtaget? Är 45 fyllda, adopterar gärna ett lite större barn men max 3-4. Vet att jag inte kan adoptera som gift då vi ej är gifta, men sambo kanske?
  2. 1
    kan jag?? Välutbildad, icke rik, sambo men ej gift. Jag har alltid önskat mig tre barn. Sambon sa stopp vid två och vi har två underbara barn som nu går i skolan.
    Nu börjar de önska och önska att få ett syskon. Och, jag vill ju också absolut väldigt väldigt gärna.
    Kan jag överhuvudtaget? Är 45 fyllda, adopterar gärna ett lite större barn men max 3-4. Vet att jag inte kan adoptera som gift då vi ej är gifta, men sambo kanske?
  3. Medlem sedan
    Jul 2006
    #2
    Som du märker är det inte särskilt stor aktivitet här inne.

    Nej, det skulle bli svårt för dig att adoptera om du är sambo. För att adoptera tillsammans med någon ska man vara gift enligt svensk adoptionslag. Om man adopterar som ensamstående ska man vara just ensamstående.

    En hemutredare har till uppgift att utreda hela det hem som det adopterade barnet ska komma att vistas i. Att komma till en familj där enbart den ena vuxna bli förälder anses nog inte lämpligt. Särskilt inte om personen är förälder till syskonen.

    En annan faktor du har emot dig är nog tyvärr din ålder. Det har på senare år blivit mycket svårt att inleda en adoptionsutredning efter 42.
  4. 2
    Som du märker är det inte särskilt stor aktivitet här inne.

    Nej, det skulle bli svårt för dig att adoptera om du är sambo. För att adoptera tillsammans med någon ska man vara gift enligt svensk adoptionslag. Om man adopterar som ensamstående ska man vara just ensamstående.

    En hemutredare har till uppgift att utreda hela det hem som det adopterade barnet ska komma att vistas i. Att komma till en familj där enbart den ena vuxna bli förälder anses nog inte lämpligt. Särskilt inte om personen är förälder till syskonen.

    En annan faktor du har emot dig är nog tyvärr din ålder. Det har på senare år blivit mycket svårt att inleda en adoptionsutredning efter 42.
  5. Anonym
    #3
    Gifta måste man vara för att få adoptera, din ålder sätter nog käppar i hjulen. Kanske kan ni ta hand om ett barn som behöver det istället?
  6. 3
    Gifta måste man vara för att få adoptera, din ålder sätter nog käppar i hjulen. Kanske kan ni ta hand om ett barn som behöver det istället?
  7. Medlem sedan
    Sep 2006
    #4

    Lite samma som jag då

    Men är du 45 så har du redan passerat gränsen för adoption, liksom min man, dvs 42 år
  8. 4
    Lite samma som jag då Men är du 45 så har du redan passerat gränsen för adoption, liksom min man, dvs 42 år
  9. Anonym
    #5
    Ja, tack för svaren. Det är nog så, jag är för gammal och förblir ogift..
    Njuter av de barn vi har, funderar på dyrt husdjur/hobby, lite kompensation. Foster barn ska jag tänka på, kanske det.
  10. 5
    Ja, tack för svaren. Det är nog så, jag är för gammal och förblir ogift..
    Njuter av de barn vi har, funderar på dyrt husdjur/hobby, lite kompensation. Foster barn ska jag tänka på, kanske det.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar