Skolhälsovård
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Skolhälsovård

    Mitt barn har börjat förskoleklass, och skolhälsovården meddelar att de kommer att träffa alla barn tre gånger under grundskoletiden. Det låter så lite, tycker jag! Vet nån när och vad dessa besök går ut på?

    Nu är det här en friskola, kan det vara sämre beställt med sånt där, tro?
  2. 1
    Skolhälsovård Mitt barn har börjat förskoleklass, och skolhälsovården meddelar att de kommer att träffa alla barn tre gånger under grundskoletiden. Det låter så lite, tycker jag! Vet nån när och vad dessa besök går ut på?

    Nu är det här en friskola, kan det vara sämre beställt med sånt där, tro?
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Jag vet inte exakt vad de här planerade besöken går ut på men mina barn har vägts, mätts och fått syn kollade några gånger.
    Men skolhälsovården finns ju vid behov också, dvs ditt barn och du kan söka upp den om ditt barn behöver något särskilt.
    Skolhälsovården finns med också t ex i antimobbningsteam och vid Elevvårdskonferenser (som man har om ett barn behöver stöd eller något problem redas ut).
  4. 2
    Jag vet inte exakt vad de här planerade besöken går ut på men mina barn har vägts, mätts och fått syn kollade några gånger.
    Men skolhälsovården finns ju vid behov också, dvs ditt barn och du kan söka upp den om ditt barn behöver något särskilt.
    Skolhälsovården finns med också t ex i antimobbningsteam och vid Elevvårdskonferenser (som man har om ett barn behöver stöd eller något problem redas ut).
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Det kan inte vara läkarbesöken som är så sällan?
    På barnens förra skola (kommunal) träffade barnen skol-ssk en gång i f-klass, sedan var det läkarbesök (då ssk var med) i ettan. Sedan tror jag inte att det var något inplanerat förrän i trean. Men även med den takten skulle det ju bli fler än tre besök under F-9.
  6. 3
    Det kan inte vara läkarbesöken som är så sällan?
    På barnens förra skola (kommunal) träffade barnen skol-ssk en gång i f-klass, sedan var det läkarbesök (då ssk var med) i ettan. Sedan tror jag inte att det var något inplanerat förrän i trean. Men även med den takten skulle det ju bli fler än tre besök under F-9.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Här har vi fått en lapp på när barnen ska till skolhälsovården och vad som ska göras då. Vill man träffa skolsköterskan eller läkare kan man boka tid. De dagar skolsköterskan är där kan barnen själva gå dit om de vill och behöver.

    Vad händer när?

    Förskoleklass
    Häslouppgift från vårdnadshavare
    Hälsosamtal med elev och vårdnadshavare
    Allmän bedömning av hälsotillstånd och utveckling
    Undersökning: längd, vikt och syn

    Årskurs 2
    Förnyad hälsouppgift från vårdnadshavare
    Undersökning: längd och vikt

    Årskurs 4
    Förnyad hälsouppgift från vårdnadshavare
    Hälsoenkät från elev
    Undersökning: längd, vikt och rygg
    Vaccination mot Stelkramp/Difteri/Kikhosta

    Årskurs 6
    Förnyad hälsouppgift från vårdnadshavare
    Hälsoenkät från elev
    Undersökning: längd och vikt
    Vaccination mot Mässling/Påssjuka/Röda hund

    Årskurs 8
    Förnyad hälsouppgift från vårdnadshavare
    Undersökning: längd och vikt
  8. 4
    Här har vi fått en lapp på när barnen ska till skolhälsovården och vad som ska göras då. Vill man träffa skolsköterskan eller läkare kan man boka tid. De dagar skolsköterskan är där kan barnen själva gå dit om de vill och behöver.

    Vad händer när?

    Förskoleklass
    Häslouppgift från vårdnadshavare
    Hälsosamtal med elev och vårdnadshavare
    Allmän bedömning av hälsotillstånd och utveckling
    Undersökning: längd, vikt och syn

    Årskurs 2
    Förnyad hälsouppgift från vårdnadshavare
    Undersökning: längd och vikt

    Årskurs 4
    Förnyad hälsouppgift från vårdnadshavare
    Hälsoenkät från elev
    Undersökning: längd, vikt och rygg
    Vaccination mot Stelkramp/Difteri/Kikhosta

    Årskurs 6
    Förnyad hälsouppgift från vårdnadshavare
    Hälsoenkät från elev
    Undersökning: längd och vikt
    Vaccination mot Mässling/Påssjuka/Röda hund

    Årskurs 8
    Förnyad hälsouppgift från vårdnadshavare
    Undersökning: längd och vikt
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    min dotter går i trean och har fortfarnade inte träffat någon skolhälsovård, kommunala skolor.

    Men på kommunens hemsida brukar stå hur mycket de ska träffa skolhälsovård. Förskoleklassen, i femman och åttan tror jag det är här så då stämmer ju tre gånger.
  10. 5
    min dotter går i trean och har fortfarnade inte träffat någon skolhälsovård, kommunala skolor.

    Men på kommunens hemsida brukar stå hur mycket de ska träffa skolhälsovård. Förskoleklassen, i femman och åttan tror jag det är här så då stämmer ju tre gånger.
  11. Anonym
    #6
    Menar du att ditt barn har aldrig träffat någon skolsköterska sedan förskoleklass?
  12. 6
    Menar du att ditt barn har aldrig träffat någon skolsköterska sedan förskoleklass?
  13. Medlem sedan
    Sep 1999
    #7
    nej värre ändå hon har inte träffat någon sedan hon blev utskriven från bvc 5 år gammal!
  14. 7
    nej värre ändå hon har inte träffat någon sedan hon blev utskriven från bvc 5 år gammal!
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    men så skrämmande att det fungerar så dåligt.
  16. 8
    men så skrämmande att det fungerar så dåligt.
  17. Anonym
    #9
    Har du inte gått till någon läkare med ditt barn alls under åren?
  18. 9
    Har du inte gått till någon läkare med ditt barn alls under åren?
  19. Anonymjust nu
    #10
    menar du att hon skulle gått till läkare med ett friskt barn bara för sakens skull eller missförstår jag dig? Beklagligt att skolhälsovården lyst med sin frånvaro men jag ser ingen anledning till årliga läkarbesök om inte barnet är sjukt.
  20. 10
    menar du att hon skulle gått till läkare med ett friskt barn bara för sakens skull eller missförstår jag dig? Beklagligt att skolhälsovården lyst med sin frånvaro men jag ser ingen anledning till årliga läkarbesök om inte barnet är sjukt.

Liknande trådar

  1. skolhälsovård?
    By Malin IGAF in forum Skolbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 11:56
  2. Välja skolhälsovård ?
    By towa1 in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 19:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar