Engelskan i trean
Skolbarn
  1. Anonym
    #1

    Engelskan i trean

    Jag har tvåå barn som går i trean, jag tycker att dom kan så väldigt lite engelska och de har ju ändå läst i ett år redan.
    Det känns som om de läxor dom har nu skulle vara för nybörjare.

    Jag är orolig att de inte lär sig i den takt de borde.

    Som bakgrund kan jag säga att jag redan har 2 äldre barn som läst engelska för samma lärare.
    Båda har legat under nivå i engelska.
    Många barn på skolan har bekymmer med engelskan och behöver extra stöd.
    Är det verkligen barnen det är fel på, kan man inte börja fundera på undervisningen?

    Min stora flicka hade stor abekymmer med engelskan och matten när hon läste på denna skola, när hon bytte skola och kom på högstadiet, så hade hon plötsligt inga bekymmer med vare sig det ena eller det andra.

    Att prata med läraren funkar sådär, hon svävar ut och svarar inte på direkta frågor.
  2. 1
    Engelskan i trean Jag har tvåå barn som går i trean, jag tycker att dom kan så väldigt lite engelska och de har ju ändå läst i ett år redan.
    Det känns som om de läxor dom har nu skulle vara för nybörjare.

    Jag är orolig att de inte lär sig i den takt de borde.

    Som bakgrund kan jag säga att jag redan har 2 äldre barn som läst engelska för samma lärare.
    Båda har legat under nivå i engelska.
    Många barn på skolan har bekymmer med engelskan och behöver extra stöd.
    Är det verkligen barnen det är fel på, kan man inte börja fundera på undervisningen?

    Min stora flicka hade stor abekymmer med engelskan och matten när hon läste på denna skola, när hon bytte skola och kom på högstadiet, så hade hon plötsligt inga bekymmer med vare sig det ena eller det andra.

    Att prata med läraren funkar sådär, hon svävar ut och svarar inte på direkta frågor.
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Engelska i de lägre årskurserna

    I kursplanerna som finns att läsa på Skolverkets webbplats kan man läsa detta:

    Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
    Eleven skall
    – kunna förstå det mest väsentliga i enkla instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och i lugnt tempo inom för eleven välbekanta områden,
    – kunna delta i enkla samtal om vardagliga och välbekanta ämnen,
    – kunna i enkel form muntligt berätta något om sig själv och andra,
    – kunna läsa och tillgodogöra sig det viktigaste innehållet i enkla instruktioner och beskrivningar,
    – kunna göra sig förstådd i skrift i mycket enkel form för att meddela något,
    – känna till något om vardagslivet i något land där engelska används,
    – kunna reflektera över hur den egna inlärningen av t.ex. ord och fraser går till,
    – kunna genomföra korta, enkla muntliga och skriftliga uppgifter i samarbete med andra eller på egen hand.

    Före år 5 finns alltså inga mål som eleverna ska ha uppnått. Detta kommer att ändras då det i Skolverkets förslag till ny kursplan i engelska ser ut så här (denna gäller alltså inte nu):

    Undervisningen i engelska ska behandla följande centrala
    innehåll
    I årskurserna 1–3
    Kommunikationens innehåll
    - Kommunikation som handlar om för eleverna välbekanta ämnesområden, intressen,
    personer och platser.
    - Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där engelska
    används.
    Lyssna och läsa – reception
    - Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
    - Enkla instruktioner och beskrivningar.
    - Olika former av enkla samtal och dialoger.
    - Filmer och dramatiserade berättelser för barn.
    - Sånger, ramsor, dikter och sagor.
    - Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar och i reklam.
    Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
    - Enkla beskrivningar, meddelanden, presentationer och berättelser.
    - Enkla samtal.
    - Sånger, ramsor och dramatiseringar.


    Om jag som förälder var orolig för mina barns engelska-undervisning skulle jag be läraren att få ut skolans (hennes?) lokala pedagogiska planering i engelska. Där bör det stå vilka mål som finns med engelskaundervisningen, hur elevernas kunskaper och färdigheter ska bedömas och lite om hur undervisningen är upplagd.

    Hopppas du fått lite svar trots ett mycket långt inlägg.
  4. 2
    Engelska i de lägre årskurserna I kursplanerna som finns att läsa på Skolverkets webbplats kan man läsa detta:

    Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
    Eleven skall
    – kunna förstå det mest väsentliga i enkla instruktioner och beskrivningar som ges i tydligt tal och i lugnt tempo inom för eleven välbekanta områden,
    – kunna delta i enkla samtal om vardagliga och välbekanta ämnen,
    – kunna i enkel form muntligt berätta något om sig själv och andra,
    – kunna läsa och tillgodogöra sig det viktigaste innehållet i enkla instruktioner och beskrivningar,
    – kunna göra sig förstådd i skrift i mycket enkel form för att meddela något,
    – känna till något om vardagslivet i något land där engelska används,
    – kunna reflektera över hur den egna inlärningen av t.ex. ord och fraser går till,
    – kunna genomföra korta, enkla muntliga och skriftliga uppgifter i samarbete med andra eller på egen hand.

    Före år 5 finns alltså inga mål som eleverna ska ha uppnått. Detta kommer att ändras då det i Skolverkets förslag till ny kursplan i engelska ser ut så här (denna gäller alltså inte nu):

    Undervisningen i engelska ska behandla följande centrala
    innehåll
    I årskurserna 1–3
    Kommunikationens innehåll
    - Kommunikation som handlar om för eleverna välbekanta ämnesområden, intressen,
    personer och platser.
    - Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där engelska
    används.
    Lyssna och läsa – reception
    - Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
    - Enkla instruktioner och beskrivningar.
    - Olika former av enkla samtal och dialoger.
    - Filmer och dramatiserade berättelser för barn.
    - Sånger, ramsor, dikter och sagor.
    - Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar och i reklam.
    Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
    - Enkla beskrivningar, meddelanden, presentationer och berättelser.
    - Enkla samtal.
    - Sånger, ramsor och dramatiseringar.


    Om jag som förälder var orolig för mina barns engelska-undervisning skulle jag be läraren att få ut skolans (hennes?) lokala pedagogiska planering i engelska. Där bör det stå vilka mål som finns med engelskaundervisningen, hur elevernas kunskaper och färdigheter ska bedömas och lite om hur undervisningen är upplagd.

    Hopppas du fått lite svar trots ett mycket långt inlägg.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3
    min dotter går också i trean och jag är mest sur att de på hennes skola inte börjar med engelska förrän i fyran. Hon kommer ju att ligga långt efter om hon skulle byta skola och vi är väldigt intresserade av engelska skolan till henne också....
    Jag köper de dataspel jag hittar och vi lånar böcker på bibilioteket som hon läser och slår upp glosor i ordboken. Jga har lite gett upp på vanliga skolan och insett att allt man vill ha gjort måste man gör asjälv...
  6. 3
    min dotter går också i trean och jag är mest sur att de på hennes skola inte börjar med engelska förrän i fyran. Hon kommer ju att ligga långt efter om hon skulle byta skola och vi är väldigt intresserade av engelska skolan till henne också....
    Jag köper de dataspel jag hittar och vi lånar böcker på bibilioteket som hon läser och slår upp glosor i ordboken. Jga har lite gett upp på vanliga skolan och insett att allt man vill ha gjort måste man gör asjälv...
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    ..innan jag hade barn i skolan hade jag trott att du överdrev, men precis den erfarenheten har vi också gjort under lågstadietiden...
  8. 4
    ..innan jag hade barn i skolan hade jag trott att du överdrev, men precis den erfarenheten har vi också gjort under lågstadietiden...
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Det är ett rent helvete att det inte finns klara regler för när ämnen ska studeras och i vilken omfattning. Som du säger kan det ibland vara ogörligt att flytta.
  10. 5
    Det är ett rent helvete att det inte finns klara regler för när ämnen ska studeras och i vilken omfattning. Som du säger kan det ibland vara ogörligt att flytta.
  11. Anonym
    #6
    Ja, det är tydligen otroligt olika på skolor. Skrämmande att det ska ha så stor betydelse på vilken skola man gått på!
    Har du några tips på bra och roliga dataspel ?
  12. 6
    Ja, det är tydligen otroligt olika på skolor. Skrämmande att det ska ha så stor betydelse på vilken skola man gått på!
    Har du några tips på bra och roliga dataspel ?
  13. Anonym
    #7
    Tack snälla för svaret.
    Jag kan bara konstatera att det inte går att säga så mycket om vad dom borde ha lärt sig i de olika årskurserna.
    Visst , jag förstår att barn utvecklas olika, men ett mål för 1-3 skulle ju verkligen behövas i kursplanen.
    Jag hoppas att förslaget går igenom.
    Det får inte ha så stor betydels för vilken lärare/skola man gått på .
    Vid olika årskurser ska man ha ungefärligt samma kunskaper oavsett skola.
    Jag ska prata med läraren och be att få se hennes planering.
  14. 7
    Tack snälla för svaret.
    Jag kan bara konstatera att det inte går att säga så mycket om vad dom borde ha lärt sig i de olika årskurserna.
    Visst , jag förstår att barn utvecklas olika, men ett mål för 1-3 skulle ju verkligen behövas i kursplanen.
    Jag hoppas att förslaget går igenom.
    Det får inte ha så stor betydels för vilken lärare/skola man gått på .
    Vid olika årskurser ska man ha ungefärligt samma kunskaper oavsett skola.
    Jag ska prata med läraren och be att få se hennes planering.
  15. Medlem sedan
    Oct 2003
    #8
    Här börjar de redan i tvåan vilket jag tycker är jättebra, hade också blivit förbannad om de väntat till trean eller t.om fyran??
    Dottern har fått en jättebra Engelska lärobok. De börjar även med musik, trä och syslöjd i tvåan.
    Vi funderar också på engelska skolan till vår dotter fr.om femman, så det känns ju bra att de har hunnit läsa i 3 år innan.
  16. 8
    Här börjar de redan i tvåan vilket jag tycker är jättebra, hade också blivit förbannad om de väntat till trean eller t.om fyran??
    Dottern har fått en jättebra Engelska lärobok. De börjar även med musik, trä och syslöjd i tvåan.
    Vi funderar också på engelska skolan till vår dotter fr.om femman, så det känns ju bra att de har hunnit läsa i 3 år innan.
  17. Medlem sedan
    Aug 2009
    #9
    Hos oss har de börjat med engelska nu i ettan. Förra veckan kom sonen hem och sa att de lärt sig tre nya ord, så det är nog ingen intensivkurs direkt. Men väldigt bra att de börjar tidigt!

    Jag hade krävt bättre undervisning i engelska om jag varit du. Engelska behöver man väldigt mycket. Tex om man åker på semester. Högskolelitteratur är på engelska. Filmer på TV. Detta är ett riktigt nyttigt ämne i vardagen. Hur man går till väga för att kräva detta vet jag dock inte, men läraren gör nog sitt bästa, och ndet verkar inte räcka. Man kanske ska fråga rektorn hur man gör i detta fall?
  18. 9
    Hos oss har de börjat med engelska nu i ettan. Förra veckan kom sonen hem och sa att de lärt sig tre nya ord, så det är nog ingen intensivkurs direkt. Men väldigt bra att de börjar tidigt!

    Jag hade krävt bättre undervisning i engelska om jag varit du. Engelska behöver man väldigt mycket. Tex om man åker på semester. Högskolelitteratur är på engelska. Filmer på TV. Detta är ett riktigt nyttigt ämne i vardagen. Hur man går till väga för att kräva detta vet jag dock inte, men läraren gör nog sitt bästa, och ndet verkar inte räcka. Man kanske ska fråga rektorn hur man gör i detta fall?
  19. Anonym
    #10
    Högskolelitteratur behöver inte alls vara på engelska. Har läst på universitetet i 4,5 år och inte haft en enda kursbok på engelska.
  20. 10
    Högskolelitteratur behöver inte alls vara på engelska. Har läst på universitetet i 4,5 år och inte haft en enda kursbok på engelska.
  21. Medlem sedan
    Aug 2009
    #11
    Jag läste kemiteknik och hade inte en enda bok på svenska, också 4,5 år! ) Lite olika i så fall! Beror på vad man läser. Men det brukar nog vara någon bok på engelska på högskolan, om man nu inte bara läser svensk litteratur eller svenska språket.
  22. 11
    Jag läste kemiteknik och hade inte en enda bok på svenska, också 4,5 år! ) Lite olika i så fall! Beror på vad man läser. Men det brukar nog vara någon bok på engelska på högskolan, om man nu inte bara läser svensk litteratur eller svenska språket.

Liknande trådar

  1. Hjälp med engelskan
    By KarolinaA in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 21:18
  2. Hjälp med engelskan
    By FruPeru in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 13:32
  3. Behålla engelskan?
    By Gabbi i Botswana in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 15:14
  4. Engelskan är ett lustigt språk?!
    By MAJa in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 13:19
  5. MAja! Om engelskan
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 17:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar