Tveksam till flytt...
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Tveksam till flytt...

    Vi bor i ett nybyggt villaområde sedan snart 4 år. Vi trivs väldigt bra i vårt hus och har trevliga grannar. Ett av våra problem är att det är väldigt lite barn på vårt område. Skolan som vårt äldste pojke går på ä bra och han trivs.
    Det är väldigt mycket invandrare på pojkens skola. Detta har gjort att det varit stor omsättning i klassen (nästan 1/2 klassen är utbytt). Min pojke har blivit av med 3 kompisar. Det finns också en hel del "sociala problem" bland föräldrar och barn på skolan. Men som sagt, pojken stortrivs. Vi vet att i andra delar av byn som vi bor i ser det helt annorlunda ut och han kommer att gå med dessa barnen från åk 4 eller 7. Han har inte många kompisar men verkar vara nöjd med det. Vi har nu funderar över att flytta. Vi känner väl att vi inte passar in riktigt (vi är absolut inga "fina" människor men har heller inga sociala problem). Är rädda att våra barn skall hamna i "tråkigheter" längre fram. Känner mig ledsen och förvirrad. Hur skall man göra?
  2. 1
    Tveksam till flytt... Vi bor i ett nybyggt villaområde sedan snart 4 år. Vi trivs väldigt bra i vårt hus och har trevliga grannar. Ett av våra problem är att det är väldigt lite barn på vårt område. Skolan som vårt äldste pojke går på ä bra och han trivs.
    Det är väldigt mycket invandrare på pojkens skola. Detta har gjort att det varit stor omsättning i klassen (nästan 1/2 klassen är utbytt). Min pojke har blivit av med 3 kompisar. Det finns också en hel del "sociala problem" bland föräldrar och barn på skolan. Men som sagt, pojken stortrivs. Vi vet att i andra delar av byn som vi bor i ser det helt annorlunda ut och han kommer att gå med dessa barnen från åk 4 eller 7. Han har inte många kompisar men verkar vara nöjd med det. Vi har nu funderar över att flytta. Vi känner väl att vi inte passar in riktigt (vi är absolut inga "fina" människor men har heller inga sociala problem). Är rädda att våra barn skall hamna i "tråkigheter" längre fram. Känner mig ledsen och förvirrad. Hur skall man göra?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Lev i nuet! Just nu fungerar allt. Ni trivs, barnen trivs, skolan funkar ok. Varför ska ni lämna detta för att barnen kanske skulle kunna komma i svårigheter längre fram? Att lämna saker som fungerar för en farhåga om något som kanske aldrig sker verkar tokigt tycker jag. Var man än bor kan barnen hamna i tråkigheter och vad som kommer ur det beror mer på hur ni har det i familjen och hur barnen är uppfostrade än vilka de umgås med, tror jag.
  4. 2
    Lev i nuet! Just nu fungerar allt. Ni trivs, barnen trivs, skolan funkar ok. Varför ska ni lämna detta för att barnen kanske skulle kunna komma i svårigheter längre fram? Att lämna saker som fungerar för en farhåga om något som kanske aldrig sker verkar tokigt tycker jag. Var man än bor kan barnen hamna i tråkigheter och vad som kommer ur det beror mer på hur ni har det i familjen och hur barnen är uppfostrade än vilka de umgås med, tror jag.
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3
    Ert barn trivs på skolan trots omsättning på barn, ni trivs med grannar och område.. Var är problemet? Vad menar du med "sociala problem"?
    Sociala problem existerar överallt. Det finns sociala problem på Fina Gatan också. Tråkigheter kan barn råka in i var som helst om man har otur.
  6. 3
    Ert barn trivs på skolan trots omsättning på barn, ni trivs med grannar och område.. Var är problemet? Vad menar du med "sociala problem"?
    Sociala problem existerar överallt. Det finns sociala problem på Fina Gatan också. Tråkigheter kan barn råka in i var som helst om man har otur.
  7. Anonym
    #4
    Har du tänkt på att din son kasnke FÅR bekymmer om ni flyttar.'
    Han kan hamna i en kalss där han inte får några vänner, eller kasnke blir mobbad, elelr blir mobbare.
    Om han och ni trivs.
    Men bo då kvar och fortsätt trivas
    Att bo i ett område med många invandrare tror jag är den bästa skolan för livet.
    Det behöver inte betyda problem.
    Det Kan betyda vissa problem, men vilka områden har inte det?
    Att lära känna människor från olika kultirer är så berikande .
    Ta var på det.
    Du kommer förmodligen få en son son med mycket större social kompetens än barn som bor i fina områden med människor stöpta i samma form.
  8. 4
    Har du tänkt på att din son kasnke FÅR bekymmer om ni flyttar.'
    Han kan hamna i en kalss där han inte får några vänner, eller kasnke blir mobbad, elelr blir mobbare.
    Om han och ni trivs.
    Men bo då kvar och fortsätt trivas
    Att bo i ett område med många invandrare tror jag är den bästa skolan för livet.
    Det behöver inte betyda problem.
    Det Kan betyda vissa problem, men vilka områden har inte det?
    Att lära känna människor från olika kultirer är så berikande .
    Ta var på det.
    Du kommer förmodligen få en son son med mycket större social kompetens än barn som bor i fina områden med människor stöpta i samma form.

Liknande trådar

  1. Tveksam till att utreda
    By Anonym in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 21:01
  2. tveksam till relationen
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 09:06
  3. Tveksam till vilket omdöme
    By lillan2 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 10:17
  4. Tveksam till vit färg på Gneisjacka
    By Pojkmamma in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 19:02
  5. Min kille är tveksam till sjalen
    By lotten4 in forum Föräldraskap
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 18:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar