4 årskontroll idag - blä gick det
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2006
    #1

    4 årskontroll idag - blä gick det

    Så var det äntligen dags, 3 mån efter 4-årsdagen. Love är 100 cm lång och väger 16,5 kg. Så långt allt väl men alla "tester"...
    Mycket oproffsig BVC-sköterska = totalvägrande 4- åring.
    Synundersökningen gick bra till en början. Love kan ju alla bokstäver i alfabetet så han sa det hon pekade på, rad för rad, mindre och mindre. Sen tröttnade han mitt i för det blev tråkigt med bara 4 olika bokstäver så han berättade vilka andra bokstäver han såg på saker i rummet. Då tjatade hon på så han låste sig och blev ledsen och tyst och svarade inte när hon pratade med honom. Sen vill han inte rita, vägrade säga när han hörde ljuden på hörseltestet (men hon såg på hans ögon att han hörde signalerna), vägrade berätta vad han såg i boken som de använder för att kolla talet, ville inte försöka hoppa på ett ben osv. Sen ville han bara leka med en boll som var därinne så fick hon i alla fall se att han kunde båda kasta och fånga en boll. Det hela slutade med att vi fick en ny tid om några veckor. Hon ville att vi skulle träna på alla momenten hemma så han gör som hon vill nästa gång.
    Snacka om att ha noll självinsikt. Vi som känner honom vet att det hade inte varit några som helst problem om han hade blvit bemött på annat sätt. Jag gissar på att det blir samma sak nästa gång om hon pressar på.
    Jaja det ordnar sig väl, annars ber jag att en annan sköterska gör denna kollen. Hur har det gått för er andra?
    Anna m goa barna Love (maj -06) + Ebba (nov -08)
  2. 1
    4 årskontroll idag - blä gick det Så var det äntligen dags, 3 mån efter 4-årsdagen. Love är 100 cm lång och väger 16,5 kg. Så långt allt väl men alla "tester"...
    Mycket oproffsig BVC-sköterska = totalvägrande 4- åring.
    Synundersökningen gick bra till en början. Love kan ju alla bokstäver i alfabetet så han sa det hon pekade på, rad för rad, mindre och mindre. Sen tröttnade han mitt i för det blev tråkigt med bara 4 olika bokstäver så han berättade vilka andra bokstäver han såg på saker i rummet. Då tjatade hon på så han låste sig och blev ledsen och tyst och svarade inte när hon pratade med honom. Sen vill han inte rita, vägrade säga när han hörde ljuden på hörseltestet (men hon såg på hans ögon att han hörde signalerna), vägrade berätta vad han såg i boken som de använder för att kolla talet, ville inte försöka hoppa på ett ben osv. Sen ville han bara leka med en boll som var därinne så fick hon i alla fall se att han kunde båda kasta och fånga en boll. Det hela slutade med att vi fick en ny tid om några veckor. Hon ville att vi skulle träna på alla momenten hemma så han gör som hon vill nästa gång.
    Snacka om att ha noll självinsikt. Vi som känner honom vet att det hade inte varit några som helst problem om han hade blvit bemött på annat sätt. Jag gissar på att det blir samma sak nästa gång om hon pressar på.
    Jaja det ordnar sig väl, annars ber jag att en annan sköterska gör denna kollen. Hur har det gått för er andra?
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2

    misströsta inte!

    jag har samma erfarenhet av livlösa, fantasilösa, torra bvc-sköterskor och jag begriper inte hur det kan vara ett kriterium för att få jobba med barn?!

    Beppe tappade också intresset för att det var så tråkigt och ostimulerande. No worries, dear!
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  4. 2
    misströsta inte! jag har samma erfarenhet av livlösa, fantasilösa, torra bvc-sköterskor och jag begriper inte hur det kan vara ett kriterium för att få jobba med barn?!

    Beppe tappade också intresset för att det var så tråkigt och ostimulerande. No worries, dear!
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3
    Lyckligtvis är vår BVC-sköterska bra med barn. Och när Olivia började bli okoncentrerade mot slutet av hörseltestet sa hon själv (sköterskan, alltså) att det berodde på att O fick lova att göra hörseltestet direkt efter syntestet och båda dessa är väldigt koncentrationskrävande, speciellt för en fyraåring. (Orsaken till att det blev så, var att hon passade på medan kylskåpet var tyst, så att O skulle kunna höra pipen. )

    Men gör som så, att funkar det inte nästa gång heller - kräv att få göra om testet med en annan sköterska!
  6. 3
    Lyckligtvis är vår BVC-sköterska bra med barn. Och när Olivia började bli okoncentrerade mot slutet av hörseltestet sa hon själv (sköterskan, alltså) att det berodde på att O fick lova att göra hörseltestet direkt efter syntestet och båda dessa är väldigt koncentrationskrävande, speciellt för en fyraåring. (Orsaken till att det blev så, var att hon passade på medan kylskåpet var tyst, så att O skulle kunna höra pipen. )

    Men gör som så, att funkar det inte nästa gång heller - kräv att få göra om testet med en annan sköterska!

Liknande trådar

  1. 3-årskontroll idag
    By azza in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 06:36
  2. 3-årskontroll idag!
    By Snäckmamman in forum _0706 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-06-27, 09:58
  3. 2,5-årskontroll idag
    By M&E:na in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 08:52
  4. 4-årskontroll idag
    By Trigger in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 12:20
  5. 4-årskontroll idag
    By Triss in forum _03 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 09:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar