är ni redo för gymnasievalet?
_95 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    är ni redo för gymnasievalet?

    vi har tre ungar som just börjat nian och ingen av dem har den blekaste aning om vad de ska välja för något till gymnasiet.

    känner mig ganska oroad över gymnasiereformen också eftersom jag tycker det är viktigt att de får behörighet för att läsa vidare på högskola och universitet oavsett vad de känner för att välja för inriktning nu till gymnasiet.

    hur ser det ut för er? har era 95or en susning om vad de ska välja?
    På begäran: Hej tomat! -sislas matblogg-

    ---s t ö d m o d i g a E m e l i e s b a r n h e m i G h a n a---
    http://www.greatandoh.com/
  2. 1
    är ni redo för gymnasievalet? vi har tre ungar som just börjat nian och ingen av dem har den blekaste aning om vad de ska välja för något till gymnasiet.

    känner mig ganska oroad över gymnasiereformen också eftersom jag tycker det är viktigt att de får behörighet för att läsa vidare på högskola och universitet oavsett vad de känner för att välja för inriktning nu till gymnasiet.

    hur ser det ut för er? har era 95or en susning om vad de ska välja?
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    Han verkar på gång

    Har pratat om lite olika linjer. Kommer inte ihåg vilka nu. Han vill jobba med dataprogrammering, eller liknande. Måste erkänna att jag själv inte är så insatt i det här med gymnasievalet. Får väl börja läsa på lite, men i slutändan är det ju han som får välja.
  4. 2
    Han verkar på gång Har pratat om lite olika linjer. Kommer inte ihåg vilka nu. Han vill jobba med dataprogrammering, eller liknande. Måste erkänna att jag själv inte är så insatt i det här med gymnasievalet. Får väl börja läsa på lite, men i slutändan är det ju han som får välja.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Dottern är ju en balettis, så det naturliga valet är i första hand Kungliga svenska balettskolan i Stockholm (vi bor i Göteborg).
    Antagningarna startar i februari och pågår en vecka, därefter kommer beskedet med brev en tid senare. Spännande men nervöst eftersom ett antagningsbesked skulle innebära flytt för hela familjen.

    Eventuellt kanske hon också söker någon av de stora balettskolorna i övriga europa, men jag hoppas på Stockholm.

    Kommer hon inte in på ett balettalterntiv gissar jag att det blir en vanlig gymnasieskola i Göteborg- troligen smhällsvetenskaplig inriktning.
  6. 3
    Dottern är ju en balettis, så det naturliga valet är i första hand Kungliga svenska balettskolan i Stockholm (vi bor i Göteborg).
    Antagningarna startar i februari och pågår en vecka, därefter kommer beskedet med brev en tid senare. Spännande men nervöst eftersom ett antagningsbesked skulle innebära flytt för hela familjen.

    Eventuellt kanske hon också söker någon av de stora balettskolorna i övriga europa, men jag hoppas på Stockholm.

    Kommer hon inte in på ett balettalterntiv gissar jag att det blir en vanlig gymnasieskola i Göteborg- troligen smhällsvetenskaplig inriktning.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Oj evigheter sedan jag var här inne...
    Vår dotter vill läsa IB international baccalaureate på någon skola. Detta för att hon absolut vill studera utomlands efter gymnasiet. Om hon inte kommer in där blir det någon annan skola m utbildning på engelska.

    Var på gymnasiemässan i Göteborg förra veckan, så mycket val det finns för dem nu. Väldigt stor skillnad emot när man själv skulle välja.
  8. 4
    Oj evigheter sedan jag var här inne...
    Vår dotter vill läsa IB international baccalaureate på någon skola. Detta för att hon absolut vill studera utomlands efter gymnasiet. Om hon inte kommer in där blir det någon annan skola m utbildning på engelska.

    Var på gymnasiemässan i Göteborg förra veckan, så mycket val det finns för dem nu. Väldigt stor skillnad emot när man själv skulle välja.
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    redo o redo...

    det är verkligen inte lätt för dem att välja...

    Tror dock att sonens val nu börjar ta sin form, det lutar åt att det blir
    Samhäll/media här på hemmaplan. Han har funderat på en del annat men känt att han inte vet exakt vad han vill bli och då kändes detta program ändå rätt brett och mot det håll han har lite småtankar
    Plus att han kände att det är skönt att slippa flytta eller framförallt pendla för mkt tid varje dag, nu blir de cykel 3 min
  10. 5
    redo o redo... det är verkligen inte lätt för dem att välja...

    Tror dock att sonens val nu börjar ta sin form, det lutar åt att det blir
    Samhäll/media här på hemmaplan. Han har funderat på en del annat men känt att han inte vet exakt vad han vill bli och då kändes detta program ändå rätt brett och mot det håll han har lite småtankar
    Plus att han kände att det är skönt att slippa flytta eller framförallt pendla för mkt tid varje dag, nu blir de cykel 3 min
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6
    Nä inte riktigt.Först ska vi få till en utredning så vi kan få en diagnos (troligen asberger)
    Sen åker läraren tillsammans med eleven och kollar efter lämpligt gymnasium.Han går i en specialklass och har helt underbara lärare som ställer upp för sina elever.Såklart får vi föräldrar också följa med och kolla gymnasium.
  12. 6
    Nä inte riktigt.Först ska vi få till en utredning så vi kan få en diagnos (troligen asberger)
    Sen åker läraren tillsammans med eleven och kollar efter lämpligt gymnasium.Han går i en specialklass och har helt underbara lärare som ställer upp för sina elever.Såklart får vi föräldrar också följa med och kolla gymnasium.
  13. Medlem sedan
    Sep 1998
    #7

    svårt

    Sonen vill gå bygg med inriktning på plåt, men då blir pappa besviken...han ville att Lucas skulle välja elprogrammet...
    Det svåra i vårt fall är OM sonen får godkänt i alla de ämnen som krävs from nu...det verkar inte tas speciellt mycket hänsyn till om man är dyslektiker eller ej...

    Gymnasiemässan bokad på lördag iaf...
    älskar mina barn--alltid!
  14. 7
    svårt Sonen vill gå bygg med inriktning på plåt, men då blir pappa besviken...han ville att Lucas skulle välja elprogrammet...
    Det svåra i vårt fall är OM sonen får godkänt i alla de ämnen som krävs from nu...det verkar inte tas speciellt mycket hänsyn till om man är dyslektiker eller ej...

    Gymnasiemässan bokad på lördag iaf...
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Dottern har bestämt sig för natur, för hon är intresserad av ämnena och vet inte vad hon skall bli, och det ger behörighet till flest universitetsutbildningar. Jag tycker det är ett smart val, har försökt att inte påverka, men det är klart att man har sina idéer om vad som är bäst för barnen...

    Det är ju oftast inga problem att komma in på det programmet om man inte har jättedåliga betyg, men hon vill in på just en speciell skola som är väldigt populär, så nu är hon stressad över betygen i alla fall. Men det verkar som om det kommer att räcka, att döma av höstterminsbetyget. Hoppas, hoppas! Jobbig väntan till mitten av sommaren.
  16. 8
    Dottern har bestämt sig för natur, för hon är intresserad av ämnena och vet inte vad hon skall bli, och det ger behörighet till flest universitetsutbildningar. Jag tycker det är ett smart val, har försökt att inte påverka, men det är klart att man har sina idéer om vad som är bäst för barnen...

    Det är ju oftast inga problem att komma in på det programmet om man inte har jättedåliga betyg, men hon vill in på just en speciell skola som är väldigt populär, så nu är hon stressad över betygen i alla fall. Men det verkar som om det kommer att räcka, att döma av höstterminsbetyget. Hoppas, hoppas! Jobbig väntan till mitten av sommaren.
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Även sonen har valt natur av samma anledning. Som han själv säger - ser jag ut som kille med en plan????
  18. 9
    Även sonen har valt natur av samma anledning. Som han själv säger - ser jag ut som kille med en plan????

Liknande trådar

  1. Gymnasievalet?
    By sisla in forum Tonåringar
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 19:58
  2. Ni med 9.e klassare (gymnasievalet)
    By Familjnu in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 14:20
  3. Gymnasievalet
    By Furiosa* in forum Ordet är fritt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 20:55
  4. Gymnasievalet!
    By tiamia in forum Tonåringar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 23:07
  5. Gymnasievalet är ju en ren
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 18:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar