Berätta om Downs för andra barn
Downs Syndrom
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Berätta om Downs för andra barn

    Hej!
    Det här är kanske en dum fråga men jag tänkte ändå be att få ställa den till er som har barn med Downs syndrom. Mina döttrar är sex och åtta år och jag undrar hur jag ska förklara och berätta om barn som har Downs syndrom för dem. Min yngsta dotter har haft en dagiskompis med Downs, och barnen har också en "halvkusin" som numera bor utomlands och hon har också Downs. Till exempel när vi pratar om varför barnet X lärde sig gå först vid 4 års ålder och varför barnet Y pratar med teckenspråk. Det känns ju fel att säga att barnen har en "sjukdom". Hur brukar ni förklara för barnen, på ett sätt som barnen kan förstå något så när?
  2. 1
    Berätta om Downs för andra barn Hej!
    Det här är kanske en dum fråga men jag tänkte ändå be att få ställa den till er som har barn med Downs syndrom. Mina döttrar är sex och åtta år och jag undrar hur jag ska förklara och berätta om barn som har Downs syndrom för dem. Min yngsta dotter har haft en dagiskompis med Downs, och barnen har också en "halvkusin" som numera bor utomlands och hon har också Downs. Till exempel när vi pratar om varför barnet X lärde sig gå först vid 4 års ålder och varför barnet Y pratar med teckenspråk. Det känns ju fel att säga att barnen har en "sjukdom". Hur brukar ni förklara för barnen, på ett sätt som barnen kan förstå något så när?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Barn förstår lättare med liknelser.. (precis som vuxna detta fungerar lika bra på vuxna som på barn, faktiskt)

    Jag brukar förklara DS som en dragkedja där det saknas en länk på ena sidan.
    ALLA barn vet hur trögt det kan vara att få igen en sån dragkedja.. man får försöka igen, lirka lite.. och så går det till slut!
    På samma vis är det med DS; man får försöka några gånger till, men till slut så fungerar det!


    sjukdom har jag aldrig ens nämnt för någon i samband med DS då det som sagt inte är nåt dylikt. Säg till ett barn att någon är "sjuk" eller har en "sjukdom" så ser de framför sig någon som ÄR sjuk, som inte orkar/klarar/osv..
  4. 2
    Barn förstår lättare med liknelser.. (precis som vuxna detta fungerar lika bra på vuxna som på barn, faktiskt)

    Jag brukar förklara DS som en dragkedja där det saknas en länk på ena sidan.
    ALLA barn vet hur trögt det kan vara att få igen en sån dragkedja.. man får försöka igen, lirka lite.. och så går det till slut!
    På samma vis är det med DS; man får försöka några gånger till, men till slut så fungerar det!


    sjukdom har jag aldrig ens nämnt för någon i samband med DS då det som sagt inte är nåt dylikt. Säg till ett barn att någon är "sjuk" eller har en "sjukdom" så ser de framför sig någon som ÄR sjuk, som inte orkar/klarar/osv..
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Ok, då fick jag lite ledning! Tack för ditt svar! Liknelser är nog bra.
  6. 3
    Ok, då fick jag lite ledning! Tack för ditt svar! Liknelser är nog bra.

Liknande trådar

  1. Erfarna med barn med Downs Syndrom
    By Ellys in forum Downs Syndrom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 00:40
  2. Barn med downs syndrom...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-23, 10:41
  3. Hur får ett barn downs syndrom..
    By familjsen in forum Downs Syndrom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 21:52
  4. Berätta för andra barn?
    By Blyga in forum Missfall
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 12:00
  5. Berätta för andra barn?
    By Blyga in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 22:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar