Behöver er hjälp!!
Flerhandikapp
  1. Anonym
    #1

    Behöver er hjälp!!

    (även på andra forum)

    Jag har några frågor, vet inte om nån kan svara helt.
    Men förslag mottages gärna!
    Jag arbetar på ett kombinerat korttids och fritids som är ganska så nyöppnat.
    Vi tar emot allt från lindrig utvecklingsstörning, adhd, autister och graft handikappade! Snart också döva....

    (Bara av den kombinationen höjde jag mina ögonbryn)

    Ingen i komunen har tidigare arbetat med detta innan.
    Alla som anställdes hade inte heller erfarenhet av barn och unga, def. inte med något handikapp. De flesta är undersköterskor!
    Samordnarens erfarenhet kommer från vuxna förvärvsskadade.
    och har ingen erfarenhet vare sig från korttids eller barn/ungdomar.

    Vi har inte personal nog att kunna jobba en till en som vissa behöver.
    Vi får ingen planeringstid så man kan styra upp en ordentlig verksamhet.
    Och det finns ingen tillgänglig att rådfråga hur man ska kunna arbeta med vissa ungdommar.

    Vi som arbetar fast fick gå en TEACCH utbildning två år efter att verksamheten öppnades.
    och det förväntades att vi skulle jobba så, från dag ett.
    Men det fungerar knappt då vi inte har tiden att sitta ner och planera gemensamt. För det är för dyrt!

    Har sett många saker som brister. Synen på de handikappade. Hur man tar föräldrarna.

    Det första jag fick höra var att detta inte är någon pedagogisk verksamhet!!
    Förstår inte hur man kan säga så om ett frittids!

    Jag och många på arbetet är ganska så frustrerade. Vet inte vart vi ska vända oss.
    Många är anställda genom privata kontakter med samordnaren och våra chefer. Så vi som inte har den kontakten känner att vi inte kan prata öppet om problemen!

    Är det någon som vet vart man kan vända sig?

    Har fått höra från lärare på våra barns skolor, att de är chokade över hur vi arbetar...
    Men vet man inte, så försöker man ju så gott man kan.

    Kan ju säga att jag aldrig kunde tänka mig ha mitt eget barn där!
    Har fått frågan om varför jag jobbar kvar. Och det är en bra fråga!
    Men jag kan inte lämna stället barnen och ungdomarna som det är nu känner jag!
  2. 1
    Behöver er hjälp!! (även på andra forum)

    Jag har några frågor, vet inte om nån kan svara helt.
    Men förslag mottages gärna!
    Jag arbetar på ett kombinerat korttids och fritids som är ganska så nyöppnat.
    Vi tar emot allt från lindrig utvecklingsstörning, adhd, autister och graft handikappade! Snart också döva....

    (Bara av den kombinationen höjde jag mina ögonbryn)

    Ingen i komunen har tidigare arbetat med detta innan.
    Alla som anställdes hade inte heller erfarenhet av barn och unga, def. inte med något handikapp. De flesta är undersköterskor!
    Samordnarens erfarenhet kommer från vuxna förvärvsskadade.
    och har ingen erfarenhet vare sig från korttids eller barn/ungdomar.

    Vi har inte personal nog att kunna jobba en till en som vissa behöver.
    Vi får ingen planeringstid så man kan styra upp en ordentlig verksamhet.
    Och det finns ingen tillgänglig att rådfråga hur man ska kunna arbeta med vissa ungdommar.

    Vi som arbetar fast fick gå en TEACCH utbildning två år efter att verksamheten öppnades.
    och det förväntades att vi skulle jobba så, från dag ett.
    Men det fungerar knappt då vi inte har tiden att sitta ner och planera gemensamt. För det är för dyrt!

    Har sett många saker som brister. Synen på de handikappade. Hur man tar föräldrarna.

    Det första jag fick höra var att detta inte är någon pedagogisk verksamhet!!
    Förstår inte hur man kan säga så om ett frittids!

    Jag och många på arbetet är ganska så frustrerade. Vet inte vart vi ska vända oss.
    Många är anställda genom privata kontakter med samordnaren och våra chefer. Så vi som inte har den kontakten känner att vi inte kan prata öppet om problemen!

    Är det någon som vet vart man kan vända sig?

    Har fått höra från lärare på våra barns skolor, att de är chokade över hur vi arbetar...
    Men vet man inte, så försöker man ju så gott man kan.

    Kan ju säga att jag aldrig kunde tänka mig ha mitt eget barn där!
    Har fått frågan om varför jag jobbar kvar. Och det är en bra fråga!
    Men jag kan inte lämna stället barnen och ungdomarna som det är nu känner jag!
  3. Medlem sedan
    Jan 2010
    #2
    Vad underbart att DU bryr Dig!

    Jag är själv funktionshindrad, dock inte så gravt att jag behöver assistent eller har varit på någon form av avlastning som ung.

    Vad det gäller döva barn/umgdommar (jag är själv gravt hörselskadad) så ska ni inte ta emot barn ni inte kan komunicera med. Hur ska de barnen kunna känna trygghet hos Er i Er verksamhet om Ni inte kan komunicera med dem? Du har säkert ställt Dig den frågan själv. Du verkar klok!

    Dessutom har jag många gånger funderat över de läger jag var på nr jag växte upp.... Jag som hörselskadad fick åka på läger ihop med förståndshandikappade. Vad är det för logik? Vad har jag för gemensamt med en kille/tjej som är förståndshandikappad?

    Men till Din fråga... Vem ska Du vända Dig till?

    Det finns kanske ett antal alternativ

    Ett: Gå till chefens chef. Detta kanske är lättast att göra om man är några stycken...

    Två: Om Ni har någon kontakt med hablitering eller liknande instanser prata med dem. Kanske kan de stötta Er i Ert arbete?
    Tre: Skicka in en anonym anmälan och beskriv situationen. Komunen eller annan ansvarig för verksamheten måste få upp ögonen....

    Jag vet egentligen inte om mina råd är något att ha men jag vill i alla fall skriva så att Du får höra att DU GÖR ETT UNDERBART INLÄGG!!!!

    Lycka till och kämpa på för barnen/undommarna!!
  4. 2
    Vad underbart att DU bryr Dig!

    Jag är själv funktionshindrad, dock inte så gravt att jag behöver assistent eller har varit på någon form av avlastning som ung.

    Vad det gäller döva barn/umgdommar (jag är själv gravt hörselskadad) så ska ni inte ta emot barn ni inte kan komunicera med. Hur ska de barnen kunna känna trygghet hos Er i Er verksamhet om Ni inte kan komunicera med dem? Du har säkert ställt Dig den frågan själv. Du verkar klok!

    Dessutom har jag många gånger funderat över de läger jag var på nr jag växte upp.... Jag som hörselskadad fick åka på läger ihop med förståndshandikappade. Vad är det för logik? Vad har jag för gemensamt med en kille/tjej som är förståndshandikappad?

    Men till Din fråga... Vem ska Du vända Dig till?

    Det finns kanske ett antal alternativ

    Ett: Gå till chefens chef. Detta kanske är lättast att göra om man är några stycken...

    Två: Om Ni har någon kontakt med hablitering eller liknande instanser prata med dem. Kanske kan de stötta Er i Ert arbete?
    Tre: Skicka in en anonym anmälan och beskriv situationen. Komunen eller annan ansvarig för verksamheten måste få upp ögonen....

    Jag vet egentligen inte om mina råd är något att ha men jag vill i alla fall skriva så att Du får höra att DU GÖR ETT UNDERBART INLÄGG!!!!

    Lycka till och kämpa på för barnen/undommarna!!
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Egentligen är det ju socialnämnden i kommunen som har ansvaret och dom som skall kontaktas. Dessa kan även anmälas till Förvaltningsrätten. Kanske lite långsökt i detta ärende. Om man inte får gehör kan man kontakta barnombudsmannen som inte övervakar myndigheter eller har rätt att ingripa i enskilda fall men dock anmälningsplikt om ett barn far illa. Ledsen om lite luddigt svar.
  6. 3
    Egentligen är det ju socialnämnden i kommunen som har ansvaret och dom som skall kontaktas. Dessa kan även anmälas till Förvaltningsrätten. Kanske lite långsökt i detta ärende. Om man inte får gehör kan man kontakta barnombudsmannen som inte övervakar myndigheter eller har rätt att ingripa i enskilda fall men dock anmälningsplikt om ett barn far illa. Ledsen om lite luddigt svar.

Liknande trådar

  1. Behöver er hjälp..
    By Zenith in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 21:12
  2. Behöver er hjälp
    By mimi64 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 10:59
  3. Jag behöver hjälp.... jag behöver ändra
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 10:23
  4. Nu behöver jag er hjälp!
    By Tindraliten in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 22:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar