blir tokig!
Sängvätning & inkontinens
  1. Anonym
    #1

    blir tokig!

    Har skrivit här tidigare om min dotter som haft problem med att bajsa och kissa på sig! Tack och lov går det bättre nu på dagarna och "olyckorna" är få! Hon tar movikol dagligen för att kunna bajsa oftare, problemet innan var att hon var förstoppad och därför bajsade på sig då tarmen var överfull. Nu är hon snart 6 år och för 6 månader sedan blev vi tillsagda av hennes läkare att sluta med nattblöja. Hon har efter det kissat på sig i stort sett varje natt! Vi har testar minidrin, att ta upp och kissa henne på kvällen/natten/morgonen, att ge henne mindre att dricka, någon medicin mot "orolig blåsa" och ingenting har hjälpt! Vi får inkontinensunderlägg från landstinget men trots detta har hon kissat sönder 2 madrasser och en soffa! Varje dag tvättar vi kissiga sängkläder! Vår läkare är skeptisk till kisslarm, men vi är desperata! Någon annan här som varit/är i samma situation?
  2. 1
    blir tokig! Har skrivit här tidigare om min dotter som haft problem med att bajsa och kissa på sig! Tack och lov går det bättre nu på dagarna och "olyckorna" är få! Hon tar movikol dagligen för att kunna bajsa oftare, problemet innan var att hon var förstoppad och därför bajsade på sig då tarmen var överfull. Nu är hon snart 6 år och för 6 månader sedan blev vi tillsagda av hennes läkare att sluta med nattblöja. Hon har efter det kissat på sig i stort sett varje natt! Vi har testar minidrin, att ta upp och kissa henne på kvällen/natten/morgonen, att ge henne mindre att dricka, någon medicin mot "orolig blåsa" och ingenting har hjälpt! Vi får inkontinensunderlägg från landstinget men trots detta har hon kissat sönder 2 madrasser och en soffa! Varje dag tvättar vi kissiga sängkläder! Vår läkare är skeptisk till kisslarm, men vi är desperata! Någon annan här som varit/är i samma situation?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Har inte varit i samma sits ang bajseriet, men blöta nätter varje natt har vi ju haft. Sönderkissade madrasser och tvätt varje dag.
    Vad är det för läkare ni går till? En allmänläkare på bvc/vc? Eller en barnläkare?
    Be att få komma till en uroterapeut, de är ju experter på detta med kissande.
  4. 2
    Har inte varit i samma sits ang bajseriet, men blöta nätter varje natt har vi ju haft. Sönderkissade madrasser och tvätt varje dag.
    Vad är det för läkare ni går till? En allmänläkare på bvc/vc? Eller en barnläkare?
    Be att få komma till en uroterapeut, de är ju experter på detta med kissande.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Visst skulle ni kunna testa larm, det är dock ganska ofta så att det inte fungerar när barnet är så litet. Om det blir för jobbigt för er tycker jag faktiskt att ni ska sätta på blöjan igen. Annars får man göra vad man kan för att underlätta vardagen. Vi har haft två barn som kissat i sängen 1-3 gånger per natt under 10 års tid vardera (det är 10 års ålderskillnad på dem, så totalt 20 år har vi hållt på), och jag kan väl säga att man vänjer sig.

    Täck madrassen ordentligt med flera underlägg. Lägg på ett vanligt underlakan. Lägg sen flera underlägg lite omlott på tvären ungefär där hon har stjärten. Lägg på ett halvt lakan om ni använder pappersunderlägg. Ha ett extra täcke berett vid sidan om dängen. När det blir blött på natten kan ni ta bort det översta lagret med underlägg + ev. lakanshalva och byta täcke. Var noga med att hon inte sover länge i soffan, om hon somnar där på kvällen.
  6. 3
    Visst skulle ni kunna testa larm, det är dock ganska ofta så att det inte fungerar när barnet är så litet. Om det blir för jobbigt för er tycker jag faktiskt att ni ska sätta på blöjan igen. Annars får man göra vad man kan för att underlätta vardagen. Vi har haft två barn som kissat i sängen 1-3 gånger per natt under 10 års tid vardera (det är 10 års ålderskillnad på dem, så totalt 20 år har vi hållt på), och jag kan väl säga att man vänjer sig.

    Täck madrassen ordentligt med flera underlägg. Lägg på ett vanligt underlakan. Lägg sen flera underlägg lite omlott på tvären ungefär där hon har stjärten. Lägg på ett halvt lakan om ni använder pappersunderlägg. Ha ett extra täcke berett vid sidan om dängen. När det blir blött på natten kan ni ta bort det översta lagret med underlägg + ev. lakanshalva och byta täcke. Var noga med att hon inte sover länge i soffan, om hon somnar där på kvällen.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Vad roligt att det blivit bättre på dagarna!

    Vilken dos Minirin har ni? Kanske den går att öka?

    Min dotter vägrade att sätta på sig blöja igen efter att ha kört utan, trots att sängkläderna var blöta nästan varje natt.

    Hur mycket vaknar hon när ni tar upp henne för att kissa på natten? Börja med att väcka henne så att hon själv går upp och kissar på natten. När det funkar så kanske det kan vara läge för larm, för när man har larm är det _barnet_ som ska stänga av larmet och själv gå upp och kissa.
  8. 4
    Vad roligt att det blivit bättre på dagarna!

    Vilken dos Minirin har ni? Kanske den går att öka?

    Min dotter vägrade att sätta på sig blöja igen efter att ha kört utan, trots att sängkläderna var blöta nästan varje natt.

    Hur mycket vaknar hon när ni tar upp henne för att kissa på natten? Börja med att väcka henne så att hon själv går upp och kissar på natten. När det funkar så kanske det kan vara läge för larm, för när man har larm är det _barnet_ som ska stänga av larmet och själv gå upp och kissa.
  9. Anonym
    #5
    Nää nu hur vi tagit en paus från sängväteri och ständiga tvättar! Vi satte på vår dotter blöja igen på natten. Nu slipper vi dra upp henne flera gånger på natten för att kissa, slipper tvätt, både hon och resten av familjen får en lugnare natt! Vi får prova att ta bort blöjan igen om något halvår och se om det går bättre då! Tror hennes "system" är omoget, och det kommer inte spela någon roll vad vi gör nu, hon kommer iallafall kissa på sig! Vi är så glada att det går bra nu på dagarna med både kiss och bajs, vi vill glädjas åt det och inte bli förtvivlade över att hon kissar i sängen varje natt!
    Vi har inte pratat om att vi gått tillbaka till blöja med hennes behandlande läkare... är lite nervös för det.
  10. 5
    Nää nu hur vi tagit en paus från sängväteri och ständiga tvättar! Vi satte på vår dotter blöja igen på natten. Nu slipper vi dra upp henne flera gånger på natten för att kissa, slipper tvätt, både hon och resten av familjen får en lugnare natt! Vi får prova att ta bort blöjan igen om något halvår och se om det går bättre då! Tror hennes "system" är omoget, och det kommer inte spela någon roll vad vi gör nu, hon kommer iallafall kissa på sig! Vi är så glada att det går bra nu på dagarna med både kiss och bajs, vi vill glädjas åt det och inte bli förtvivlade över att hon kissar i sängen varje natt!
    Vi har inte pratat om att vi gått tillbaka till blöja med hennes behandlande läkare... är lite nervös för det.
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Var inte nervös över det. Om ni och er dotter är okey med blöjan så är det det viktigaste. Jag håller med om att det är bättre att få sova ordentligt.
  12. 6
    Var inte nervös över det. Om ni och er dotter är okey med blöjan så är det det viktigaste. Jag håller med om att det är bättre att få sova ordentligt.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Ett helt ok beslut. Så länge både ni och dottern känner att det är ok med blöja så kan ni såklart använda blöja på natten.
    Ni kan ju köra Minirin samtidigt om ni vill se om tabletten minskar kissandet, men det är ju inget måste.
    Sov gott nu på nätterna
  14. 7
    Ett helt ok beslut. Så länge både ni och dottern känner att det är ok med blöja så kan ni såklart använda blöja på natten.
    Ni kan ju köra Minirin samtidigt om ni vill se om tabletten minskar kissandet, men det är ju inget måste.
    Sov gott nu på nätterna
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Så länge din dotter tycker att det är OK med blöja igen, så tror jag att läkaren kommer att hålla med om att det kan vara klokt att göra ett uppehåll på något halvår. Det hinner hända mycket på den tiden!

    En del personer har upplevt förbättringar när de gett barnen EyeQ (Omega3). En burk är visserligen inte gratis, men det är ju inte skadligt att försöka.
  16. 8
    Så länge din dotter tycker att det är OK med blöja igen, så tror jag att läkaren kommer att hålla med om att det kan vara klokt att göra ett uppehåll på något halvår. Det hinner hända mycket på den tiden!

    En del personer har upplevt förbättringar när de gett barnen EyeQ (Omega3). En burk är visserligen inte gratis, men det är ju inte skadligt att försöka.

Liknande trådar

  1. iår blir jag tokig
    By Folkabo in forum Melodifestivalen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 12:20
  2. jag blir tokig!
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-30, 09:55
  3. Jag blir tokig på det här!
    By anonymt namn in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 21:05
  4. blir tokig
    By Ulrika med Jonathan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 09:20
  5. TOKIG jag blir TOKIG
    By sofia_72 in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 16:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar