Hur har skolstarterna gått?
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2000
    #1

    Hur har skolstarterna gått?

    Här trodde vi att Erik skulle få en viss fröken, men i sista stund hade en annan lärare kallats in att ta klassen, två dagar innan start, så det var ny fröken och nytt klassrum som gällde. Läxorna går bra, även om han inte ännu tror på att han kan läsa. (Läxa fyra dagar i veckan, varav två är läsläxa, en är skriv/ritläxa och en är matteläxa.)
    Jag har varit med över lunchen en dag, men tänker låta dem arbeta ihop sig några veckor innan jag tittar in igen. (Var ju med några gånger förra året också, och jag jobbar ff 75%, och är ledig tisdagar och torsdagar.)

    Har era klarat av det stora steget in i obligatorisk utbildning?
    Erik var så trött på skolan i våras, att det är skönt att det faktiskt flyter på bra nu.

    Och på lördag ska han äntligen få ha sitt kompiskalas! Det blir nog lite fångarna på fortet-tema, som det ser ut nu.
    Ann med Lovisa 6 maj 2001 & Erik 13 augusti 2003 & Alva, född 9 december 2008.
    ****************************** ****
    http://www.flickr.com/photos/anek70/
  2. 1
    Hur har skolstarterna gått? Här trodde vi att Erik skulle få en viss fröken, men i sista stund hade en annan lärare kallats in att ta klassen, två dagar innan start, så det var ny fröken och nytt klassrum som gällde. Läxorna går bra, även om han inte ännu tror på att han kan läsa. (Läxa fyra dagar i veckan, varav två är läsläxa, en är skriv/ritläxa och en är matteläxa.)
    Jag har varit med över lunchen en dag, men tänker låta dem arbeta ihop sig några veckor innan jag tittar in igen. (Var ju med några gånger förra året också, och jag jobbar ff 75%, och är ledig tisdagar och torsdagar.)

    Har era klarat av det stora steget in i obligatorisk utbildning?
    Erik var så trött på skolan i våras, att det är skönt att det faktiskt flyter på bra nu.

    Och på lördag ska han äntligen få ha sitt kompiskalas! Det blir nog lite fångarna på fortet-tema, som det ser ut nu.
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2

    Bra här...

    Det var ett evigt tjatande och undrande om när skolan skulle börja hela sommaren, fast han har egen almanacka och fixar detta med dagar o veckor o sånt
    Mycket viktigt detta med "riktiga" skolan, och att han nu får vara fadder för en i förskoleklassen!

    Läxor har de inte mycket än, det handlar om en i veckan och har hittills varit "töntiga" eftersom de handlat om att färglägga en bokstav, rita några bilder som har den bokstaven i sig och sen gärna skriva vad man ritat. David tycker inte om att rita/måla, men han skriver mycket och gärna... Denna vecka har det dock utlovats en matteläxa, vilket vi kan hoppas blir intressantare ...

    Livet är här och nu, en kort och liten tid
    Kärleken finns i en evighet, minst
    Tiden är kort men lång är kärleken
    ______________________________ _____________
    "...if you don't know everything,
    you must go on with what you do know..."

    "Dovie'andi se tovya sagain"

  4. 2
    Bra här... Det var ett evigt tjatande och undrande om när skolan skulle börja hela sommaren, fast han har egen almanacka och fixar detta med dagar o veckor o sånt
    Mycket viktigt detta med "riktiga" skolan, och att han nu får vara fadder för en i förskoleklassen!

    Läxor har de inte mycket än, det handlar om en i veckan och har hittills varit "töntiga" eftersom de handlat om att färglägga en bokstav, rita några bilder som har den bokstaven i sig och sen gärna skriva vad man ritat. David tycker inte om att rita/måla, men han skriver mycket och gärna... Denna vecka har det dock utlovats en matteläxa, vilket vi kan hoppas blir intressantare ...
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Jättebra! Vi bytte skola då vi var jättemissnöjda med skolan han gick förskoleklass i. I denna skolan/ klassen kände han ingen men har kommit in bra i gruppen. Klimatet är heeelt annat och han har ändrat sig tillbaka till sitt vanliga jag.
    Läxor 2 ggr i veckan, en matteläxa och en skriv/läs läxa.
    Han tycker det är kul med läxor och att få lära sig nya saker.
    Var jättestolt förra veckan när han fick lära oss om svampar dom hade pratat om i skolan.

    Linda
  6. 3
    Jättebra! Vi bytte skola då vi var jättemissnöjda med skolan han gick förskoleklass i. I denna skolan/ klassen kände han ingen men har kommit in bra i gruppen. Klimatet är heeelt annat och han har ändrat sig tillbaka till sitt vanliga jag.
    Läxor 2 ggr i veckan, en matteläxa och en skriv/läs läxa.
    Han tycker det är kul med läxor och att få lära sig nya saker.
    Var jättestolt förra veckan när han fick lära oss om svampar dom hade pratat om i skolan.

    Linda
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4

    Sådär

    Det har varit trots allt en stor omställning att det är "på allvar" nu, och Malin tar det väldigt seriöst. Hon har läsläxa en gång i veckan, och det är inga problem. Men klassen är ganska stökig, och det tycker hon är jobbigt. Personalen tar det på stort allvar och har vidtagit åtgärder, men det tar ju ett tag att få till. Jag tror att det kommer att bli bra, men vi är inte där än.

    Personligen tycker jag det är jätteroligt att ha ett barn som kan läsa, det förändrar ju väldigt mycket. Jag väntar med spänning på matteläxorna, de borde hon tycka är roliga, tror jag.
    mamma till 3 underbara döttrar, födda -03, -05 och -08
  8. 4
    Sådär Det har varit trots allt en stor omställning att det är "på allvar" nu, och Malin tar det väldigt seriöst. Hon har läsläxa en gång i veckan, och det är inga problem. Men klassen är ganska stökig, och det tycker hon är jobbigt. Personalen tar det på stort allvar och har vidtagit åtgärder, men det tar ju ett tag att få till. Jag tror att det kommer att bli bra, men vi är inte där än.

    Personligen tycker jag det är jätteroligt att ha ett barn som kan läsa, det förändrar ju väldigt mycket. Jag väntar med spänning på matteläxorna, de borde hon tycka är roliga, tror jag.

Liknande trådar

  1. Nog för att hon har gått ner i
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 20:58
  2. Dag nr 2 har gått bra.
    By Ann-Louise in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 21:51
  3. Idag har vi gått & gått & gått
    By -Catharina- in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 20:47
  4. Idag har jag gått o gått o gått
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 11:09
  5. har ni gått ner allt som ni har gått..
    By Nini med Fredrik in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 18:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar