Förståndshandikappad..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Förståndshandikappad..

    Är det bara i mina öron det ordet har en väldigt negativ klang..? Jag har för mig att det var ett uttryck som inte skulle användas längre, ändå läser jag ofta att ordet används om vissa funktionshindrade, bla i en artikel i den lokala tidningen häromdagen.
    Jag vill inte sätta hela världen i brand- bara tända en liten eld i ditt hjärta.
  2. 1
    Förståndshandikappad.. Är det bara i mina öron det ordet har en väldigt negativ klang..? Jag har för mig att det var ett uttryck som inte skulle användas längre, ändå läser jag ofta att ordet används om vissa funktionshindrade, bla i en artikel i den lokala tidningen häromdagen.
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    nej, jag gillar det inte heller.
  4. 2
    nej, jag gillar det inte heller.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    Själv tycker jag att det är rätt svårt att hitta bra benämning på just den kategorin. Diagnosen heter ju mental retardation, men varken det eller utvecklingsstörning låter ju särskilt lattjo lajban heller.
    Svagbegåvning är ett annant uttryck, intellektuellt funktionshinder ytterligare ett.
    Vad föredrar du?
  6. 3
    Själv tycker jag att det är rätt svårt att hitta bra benämning på just den kategorin. Diagnosen heter ju mental retardation, men varken det eller utvecklingsstörning låter ju särskilt lattjo lajban heller.
    Svagbegåvning är ett annant uttryck, intellektuellt funktionshinder ytterligare ett.
    Vad föredrar du?
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Nej, det är det som är det svåra, att hitta ett bättre alternativ till ordet men i mina öron låter intellektuellt funktionshinder i alla fall något bättre.
  8. 4
    Nej, det är det som är det svåra, att hitta ett bättre alternativ till ordet men i mina öron låter intellektuellt funktionshinder i alla fall något bättre.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Hellre förståndshandikappad än retarderad. Däremot är jag sådan att jag använder både utvecklingsstörd (en störning i utvecklingen helt klart!) o förståndshandikappad. Det gäller ju att kunna beskriva ett tillstånd som stora flertalet förstår kan jag tycka.
  10. 5
    Hellre förståndshandikappad än retarderad. Däremot är jag sådan att jag använder både utvecklingsstörd (en störning i utvecklingen helt klart!) o förståndshandikappad. Det gäller ju att kunna beskriva ett tillstånd som stora flertalet förstår kan jag tycka.
  11. Medlem sedan
    Sep 2000
    #6
    I princip alla ord som ska beskriva detta blir negativt laddade, tyvärr. Jag har då inte sett eller själv lyckats uppfinna något bättre.
    Just ordet "handikapp" ska egentligen inte användas längre i diagnossammanhang, det ersätts med "funktionsnedsättning".
  12. 6
    I princip alla ord som ska beskriva detta blir negativt laddade, tyvärr. Jag har då inte sett eller själv lyckats uppfinna något bättre.
    Just ordet "handikapp" ska egentligen inte användas längre i diagnossammanhang, det ersätts med "funktionsnedsättning".
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Gillar inte det

    eller utvecklingsstörd.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  14. 7
    Gillar inte det eller utvecklingsstörd.
  15. Medlem sedan
    Nov 2004
    #8
    Vad ska användas istället då? SOm alla kan använda, som inte är stigmatiserande eller på annat sätt förnedrande men som ändå är så tydligt att man vet vad det rör sig om?
  16. 8
    Vad ska användas istället då? SOm alla kan använda, som inte är stigmatiserande eller på annat sätt förnedrande men som ändå är så tydligt att man vet vad det rör sig om?
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Funktionshindrad?

    Jag vet inte....
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  18. 9
    Funktionshindrad? Jag vet inte....
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10
    Men hur ska du skilja på att ha ett ben för litet eller EDS med att ha ett mentalt handikapp? Ska man som när jag ska beskriva Plorp beskriva honom som funktionshindrad? Han har ju _många_ funktionshinder där utvecklingsstörning o förståndshandikapp är _en_ del av hans grava funktionshinder. Det skulle kunna bli stora problem i förståelsen för hans handikapp om man inte kan vara öppen o göra det lättförståeligt för omgivningen att det även innebär mentalt funktionshinder. Men det är inga trevliga ord däremot.
  20. 10
    Men hur ska du skilja på att ha ett ben för litet eller EDS med att ha ett mentalt handikapp? Ska man som när jag ska beskriva Plorp beskriva honom som funktionshindrad? Han har ju _många_ funktionshinder där utvecklingsstörning o förståndshandikapp är _en_ del av hans grava funktionshinder. Det skulle kunna bli stora problem i förståelsen för hans handikapp om man inte kan vara öppen o göra det lättförståeligt för omgivningen att det även innebär mentalt funktionshinder. Men det är inga trevliga ord däremot.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    Nej det är ju inte det

    Svårt.Min bror är ju "bara" förståndshandikappad.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  22. 11
    Nej det är ju inte det Svårt.Min bror är ju "bara" förståndshandikappad.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Begåvningshandikappad användes ett tag, men det känns också sisådär... begåvade på sitt sätt kan de liksom vara ändå.
  24. 12
    Begåvningshandikappad användes ett tag, men det känns också sisådär... begåvade på sitt sätt kan de liksom vara ändå.
  25. Medlem sedan
    Jan 2010
    #13
    För mej personligen så är det bara beskrivande, använder man det däremot som benämning på en person med normal interligens så är det ju förstås nedsättande som alla varianter av handikapp när man anävnder dem som skällsord.

    Har en brorson som har tre handikapp där ett av dem är utvecklingsstörd men jag tycker beskrivningen som förståndshandikappad skulle vara beskrivande och inget annat på honom. Han är 18år men mentalt ligger han i nivå kring 3-4år.
  26. 13
    För mej personligen så är det bara beskrivande, använder man det däremot som benämning på en person med normal interligens så är det ju förstås nedsättande som alla varianter av handikapp när man anävnder dem som skällsord.

    Har en brorson som har tre handikapp där ett av dem är utvecklingsstörd men jag tycker beskrivningen som förståndshandikappad skulle vara beskrivande och inget annat på honom. Han är 18år men mentalt ligger han i nivå kring 3-4år.
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14
    Absolut, Plorp är gräsligt begåvad på sitt vis så begåvningshandikapp känns inte direkt kul heller..
  28. 14
    Absolut, Plorp är gräsligt begåvad på sitt vis så begåvningshandikapp känns inte direkt kul heller..
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15
    Tack för alla era svar. mycket intressant att läsa hur andra tänker.
    Ni har rätt i att det kanske inte finns något bättre uttryck.
  30. 15
    Tack för alla era svar. mycket intressant att läsa hur andra tänker.
    Ni har rätt i att det kanske inte finns något bättre uttryck.
  31. Medlem sedan
    Aug 2005
    #16
    Jag säger funktionshindrad. Om den jag pratar med vill veta mer så kan jag säga tex Downs Syndrom, förståndshandikapp eller adhd. Funktionshindrad låter utmärkt tycker jag och behöver man utveckla det så gör man det på lämpligt sätt.
  32. 16
    Jag säger funktionshindrad. Om den jag pratar med vill veta mer så kan jag säga tex Downs Syndrom, förståndshandikapp eller adhd. Funktionshindrad låter utmärkt tycker jag och behöver man utveckla det så gör man det på lämpligt sätt.
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17
    Tja det klargör ju _vilket_ funktionshinder man har. Man kan sitta i rullstol, och man kan fatta väldigt långsamt som funktionshindrad. Vad ska vi säga istället?
  34. 17
    Tja det klargör ju _vilket_ funktionshinder man har. Man kan sitta i rullstol, och man kan fatta väldigt långsamt som funktionshindrad. Vad ska vi säga istället?

Liknande trådar

  1. Förståndshandikappad/utvecklingsstörd..
    By Mimisoul in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 18:34
  2. Mupp=förståndshandikappad?
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 00:13
  3. skönlitterär bok om förståndshandikappad
    By ~Marie~ in forum Hem & fritid
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 07:49
  4. Det om dottern o förståndshandikappad
    By vinecooler in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 07:22
  5. Förståndshandikappad mamma
    By Olja in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 13:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar