Är jag galen?
Adoption
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Är jag galen?

    Hej alla, jag är snart 39 år fyllda och min man 44.. dvs lite för gamla för att skaffa ett till biologiskt barn? vi har redan 3 gemensamt och maken två lite äldre barn OCH även ett barnbarn!!! världens sötaste lilla tjej på 5 mån som vi avgudar Men trots detta längtar jag efter ett eget barn till.. även vår yngsta son som är 7 tjatar om ett syskon och planerar stort för en lillebror eller syster..
    Känner mig oerhört klyven... känner mig dels för gammal för bebis men vet att idag skaffar många barn i min ålder...

    Min fråga är om det är konstigt om vi skulle adoptera ett barn fast att vi/min man har ett barnbarn redan...!?

    Jag vill gärna adoptera om vi får , det känns som hög tid
    att börja processen nu för åldersgränsen går väl vi typ 42.. och den
    är ganska omfattande...

    Må gott!
  2. 1
    Är jag galen? Hej alla, jag är snart 39 år fyllda och min man 44.. dvs lite för gamla för att skaffa ett till biologiskt barn? vi har redan 3 gemensamt och maken två lite äldre barn OCH även ett barnbarn!!! världens sötaste lilla tjej på 5 mån som vi avgudar Men trots detta längtar jag efter ett eget barn till.. även vår yngsta son som är 7 tjatar om ett syskon och planerar stort för en lillebror eller syster..
    Känner mig oerhört klyven... känner mig dels för gammal för bebis men vet att idag skaffar många barn i min ålder...

    Min fråga är om det är konstigt om vi skulle adoptera ett barn fast att vi/min man har ett barnbarn redan...!?

    Jag vill gärna adoptera om vi får , det känns som hög tid
    att börja processen nu för åldersgränsen går väl vi typ 42.. och den
    är ganska omfattande...

    Må gott!
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2
    Jag förstår verkligen din längtan! Och du är inte alls galen som vill adoptera. Men tyvärr har din man redan passerat åldersstrecket, för som du själv säger går gränsen för påbörjad utredning vid 42 år, och den gäller båda parterna. Åldersgränserna är i de allra flesta kommuner huggen i sten, den enda gången man kan tänka sig att göra undantag är om det gäller syskon till ett adopterat ensambarn, och inte ens då i de flesta fall.

    Ni kan alltid höra med er kommun, men jag tror tyvärr inte de kommer acceptera att ni påbörjar en utredning. Ni har inte funderat på fosterbarn istället? Där har man inte lika hårda åldersgränser, och det är en fin möjlighet att få vara med om ännu ett barn.
  4. 2
    Jag förstår verkligen din längtan! Och du är inte alls galen som vill adoptera. Men tyvärr har din man redan passerat åldersstrecket, för som du själv säger går gränsen för påbörjad utredning vid 42 år, och den gäller båda parterna. Åldersgränserna är i de allra flesta kommuner huggen i sten, den enda gången man kan tänka sig att göra undantag är om det gäller syskon till ett adopterat ensambarn, och inte ens då i de flesta fall.

    Ni kan alltid höra med er kommun, men jag tror tyvärr inte de kommer acceptera att ni påbörjar en utredning. Ni har inte funderat på fosterbarn istället? Där har man inte lika hårda åldersgränser, och det är en fin möjlighet att få vara med om ännu ett barn.
  5. Emblon
    #3
    Tycker Ni kommit på en alldeles strålande ide !

    Varför ta risken som du säger "då man är gammal" då man kan få ett helt underbart liv från någon annan plats på jorden.
    Ett liv som bara väntar på att hitta nya föräldrar att älskas av.

    Min vän rekommenderar:
    http://www.adoptionscentrum.se
    samt;
    http://www.ffia.se/ (Deras gratis välkomstmapp prisades verkligen av henne).
  6. 3
    Tycker Ni kommit på en alldeles strålande ide !

    Varför ta risken som du säger "då man är gammal" då man kan få ett helt underbart liv från någon annan plats på jorden.
    Ett liv som bara väntar på att hitta nya föräldrar att älskas av.

    Min vän rekommenderar:
    http://www.adoptionscentrum.se
    samt;
    http://www.ffia.se/ (Deras gratis välkomstmapp prisades verkligen av henne).
  7. Medlem sedan
    Sep 2006
    #4

    Tack tack

    Självklart har fosterbarn varit en tanke men tror inte jag skulle kunna leva med ovissheten.. eftersom barnet enligt lag då inte är mitt..

    Men jag ska läsa på lite mer!
  8. 4
    Tack tack Självklart har fosterbarn varit en tanke men tror inte jag skulle kunna leva med ovissheten.. eftersom barnet enligt lag då inte är mitt..

    Men jag ska läsa på lite mer!
  9. Anonym
    #5
    Men vadå förgammal för ett biologiskt barn??? Jag var 43 min man 45 när vi fick vårt sista barn. I Stockholm är det inte ovanligt att kvinnor kring 40 skaffar barn.
  10. 5
    Men vadå förgammal för ett biologiskt barn??? Jag var 43 min man 45 när vi fick vårt sista barn. I Stockholm är det inte ovanligt att kvinnor kring 40 skaffar barn.
  11. Anonym
    #6
    what? För gammal? Fattar inte.
  12. 6
    what? För gammal? Fattar inte.

Liknande trådar

  1. är man galen eller galen..leksaker..
    By pust.. in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 22:29
  2. jag blir galen, GALEN!!
    By -Helena m AoM- in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 14:54
  3. Är man galen?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 15:48
  4. Jag blir galen, galen
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 19:31
  5. Är jag galen?
    By ulrikaf69 in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 13:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar