Ta ur sonen ur särskolan?
Utvecklingshämning
  1. lilla mi
    #1

    Ta ur sonen ur särskolan?

    Vi har en 14 årig son som går i 7:an intigrerad särskola.
    Sonen har diagnosen lindrig utvecklingstörning.
    Det är i mitt tycke en mycket lindrig utvecklingstörning som nästan bara märks i inlärningen i skolan.
    Socialt fungerar han jättebra.
    Och jag tcker han hänger med i utvcklingen mentalt bättre an vad psykologerna sa att han skulle göra.
    Han fick sin diagnos vid 10 års ålder.

    Han gick om 4:e klass och gick då i samma veva över till särskolan fast i sin vanliga klass.

    Han fick två olika speciallärare varav den ena sänkte honom totalt.
    Hon kränkte både honom och oss som föräldrar något helt otroligt.
    Tack varae att vår rektor faktist hörde en del av det på ett föäldrarmöte, lyckades vi få byta läsrae.
    han fick en ny.
    Funkade sådär.
    Men sen kom Emma.
    En helt underbar lärare som passade sonen som hand i handske.
    Hans utveckling gick frammåt med stormsteg och han hämtade upp flera år på det år han hade henne.
    Så började han sjuan.
    Bytte skola.
    Fick många nya klasskamratet och en ny spciallärare som han ska gå till vid 7 lektiontillfällen i veckan för att få hjälp med matte och engelksan framför allt.

    Grejen är den att han passar bra i sin klass.
    Utmärker sig inte på något sätt ,mer än att han inte riktigt hänger med i alla ämnen.
    Han tycker själv att det går bra och vägrar gå till sin speciallärare .
    Han har hittills inte varit där en enda gång.

    Nu funderar jag på om jag ska ta ur honom från särskolan.
    Jag vet att han då inte kommer att ha samma rättigheter till extra hjälp i skolan,men när det änså inte fungerar, vad spelar det för roll?
    Kanske sänker det honom mer än hjälper honom att vara inskriven i särskolan?

    Var vänder jag mig?
    Är det till rektorn?
    skulle också vilja göra en ny utreding på honom.
    Är det Habiliteringen jag vänder mig till då?
  2. 1
    Ta ur sonen ur särskolan? Vi har en 14 årig son som går i 7:an intigrerad särskola.
    Sonen har diagnosen lindrig utvecklingstörning.
    Det är i mitt tycke en mycket lindrig utvecklingstörning som nästan bara märks i inlärningen i skolan.
    Socialt fungerar han jättebra.
    Och jag tcker han hänger med i utvcklingen mentalt bättre an vad psykologerna sa att han skulle göra.
    Han fick sin diagnos vid 10 års ålder.

    Han gick om 4:e klass och gick då i samma veva över till särskolan fast i sin vanliga klass.

    Han fick två olika speciallärare varav den ena sänkte honom totalt.
    Hon kränkte både honom och oss som föräldrar något helt otroligt.
    Tack varae att vår rektor faktist hörde en del av det på ett föäldrarmöte, lyckades vi få byta läsrae.
    han fick en ny.
    Funkade sådär.
    Men sen kom Emma.
    En helt underbar lärare som passade sonen som hand i handske.
    Hans utveckling gick frammåt med stormsteg och han hämtade upp flera år på det år han hade henne.
    Så började han sjuan.
    Bytte skola.
    Fick många nya klasskamratet och en ny spciallärare som han ska gå till vid 7 lektiontillfällen i veckan för att få hjälp med matte och engelksan framför allt.

    Grejen är den att han passar bra i sin klass.
    Utmärker sig inte på något sätt ,mer än att han inte riktigt hänger med i alla ämnen.
    Han tycker själv att det går bra och vägrar gå till sin speciallärare .
    Han har hittills inte varit där en enda gång.

    Nu funderar jag på om jag ska ta ur honom från särskolan.
    Jag vet att han då inte kommer att ha samma rättigheter till extra hjälp i skolan,men när det änså inte fungerar, vad spelar det för roll?
    Kanske sänker det honom mer än hjälper honom att vara inskriven i särskolan?

    Var vänder jag mig?
    Är det till rektorn?
    skulle också vilja göra en ny utreding på honom.
    Är det Habiliteringen jag vänder mig till då?
  3. Labolinas mamma
    #2
    Hej!
    Oj vilken jobbig situation ni hamnat i. Jag är mamma till en flicka som också har en lindrig utveklingsstörning. Vår flicka skrev vi in i särskolan nu ill hösten när hon började 7:an.
    Jag tror ni ska fundera lite innan ni skriver ur sonen ur särskolan. Kommer han kunna uppnå målen i kärnämnena? HUr kommer det se ut för honom till gymnasiet, är det realistiskt att han skulle klara en gymnasielinje utan stöd?
    Finns det alternativ till integrerad särskola, alltså särskoleklasser istället? Kan skolan utforma undervisningen på annat sätt, så specialläraren kommer till honom under de lektioner som behövs så han slipper gå ifrån?
    Om jag var ni skulle jag börja med att försöka få till en träff med speciallärare, och de som hör till elevstöd på skolan (kurator, sköterska, ev rektor) så ni tillsammans kan utforma sonens skolgång på ett bra sätt.
    Jag tror många gånger att det är svårt för barnen att gå ifrån klassen för undervisning, man utmärker sig genom att vara den som inte kan vara med. Nu är ju situationen ny med ny skola/klass och desto viktigare att ni får ett möte för att allt ska funka.
    Ny utredning kan du få på två sätt, dels genom skolan och kommunens elevstödsenhet (brukar gå snabbast) eller via BUP.
    Om ni får till ett möte kan du ju begära detta.
    Oj blev lite snurrigt men jag hoppas det var till någon hjälp.
    Lycka till!
    Labolinas mamma
  4. 2
    Hej!
    Oj vilken jobbig situation ni hamnat i. Jag är mamma till en flicka som också har en lindrig utveklingsstörning. Vår flicka skrev vi in i särskolan nu ill hösten när hon började 7:an.
    Jag tror ni ska fundera lite innan ni skriver ur sonen ur särskolan. Kommer han kunna uppnå målen i kärnämnena? HUr kommer det se ut för honom till gymnasiet, är det realistiskt att han skulle klara en gymnasielinje utan stöd?
    Finns det alternativ till integrerad särskola, alltså särskoleklasser istället? Kan skolan utforma undervisningen på annat sätt, så specialläraren kommer till honom under de lektioner som behövs så han slipper gå ifrån?
    Om jag var ni skulle jag börja med att försöka få till en träff med speciallärare, och de som hör till elevstöd på skolan (kurator, sköterska, ev rektor) så ni tillsammans kan utforma sonens skolgång på ett bra sätt.
    Jag tror många gånger att det är svårt för barnen att gå ifrån klassen för undervisning, man utmärker sig genom att vara den som inte kan vara med. Nu är ju situationen ny med ny skola/klass och desto viktigare att ni får ett möte för att allt ska funka.
    Ny utredning kan du få på två sätt, dels genom skolan och kommunens elevstödsenhet (brukar gå snabbast) eller via BUP.
    Om ni får till ett möte kan du ju begära detta.
    Oj blev lite snurrigt men jag hoppas det var till någon hjälp.
    Lycka till!
    Labolinas mamma
  5. lilla mi
    #3
    Tack snälla för svaret!
    Det är ju naturligtvis saker jag måste fråga mig.

    Måste naturligtvis ptata med hans lärare.
    Det är så svårt nu när han ahr så mång aolika lärare, och att få till ett möte med hans speciallärare och klassförståndare samtidigt tycks helt omöjligt....
    Fick föresten ett mail från hans lärare nyss.
    Hon hade rättat hans hemkunskapsprov.
    samma som de andra och hanklarade det med G en poäng från VG....
    Fast det är ju en helt annan sak än kärnämena...
    Ja svårt var det rätta ordet.
  6. 3
    Tack snälla för svaret!
    Det är ju naturligtvis saker jag måste fråga mig.

    Måste naturligtvis ptata med hans lärare.
    Det är så svårt nu när han ahr så mång aolika lärare, och att få till ett möte med hans speciallärare och klassförståndare samtidigt tycks helt omöjligt....
    Fick föresten ett mail från hans lärare nyss.
    Hon hade rättat hans hemkunskapsprov.
    samma som de andra och hanklarade det med G en poäng från VG....
    Fast det är ju en helt annan sak än kärnämena...
    Ja svårt var det rätta ordet.
  7. Labolinas mamma
    #4
    Hej igen!
    Förstår att det inte är enkelt att samla alla lärare, men du kan ju begära att ni har en EVK (elevvårdskonferens) det har man alla rätt till i ditt läge!
    Vid en EVK ska ju huvudmentor samt elevvårdsteamet vara med. HUvudmentorn ska ha fått information från de andra lärararna och man ska göra en samlad bild av barnets skolgång. Mötet ska protokollföras och ni ska ha rätt att ha åsikter i besluten som tas.
    Vi har tyvärr den erfarenheten att man måste stå på sig massor för att driva sin sak och få igenom det som är bäst för sitt barn.
    Läs på innan mötet i skolans egna målbeskrivningar, det är ett bra argument när man sitter där. Läs också igenom säskolans målbeskrivning och ha med den. Ert barn har ju rätt till en massa stöd, men stödet ska anpassas så barnets skolsituation blir bra.
    Håller med dig om att det inte är någon ide att gå i särskola om han inte får den undervisning han behöver, men jag tror många gånger att det handlar om att man inte anpassat sig till barnet utan tvärtom, barnet ska anpassa sig till skolan (som att gå ifrån lektioner istället för att läraren kommer till eleven)

    Stort grattis till det fina resultatet på provet - sånt stärker ju verkligen!!!
    Lycka till!!!!
  8. 4
    Hej igen!
    Förstår att det inte är enkelt att samla alla lärare, men du kan ju begära att ni har en EVK (elevvårdskonferens) det har man alla rätt till i ditt läge!
    Vid en EVK ska ju huvudmentor samt elevvårdsteamet vara med. HUvudmentorn ska ha fått information från de andra lärararna och man ska göra en samlad bild av barnets skolgång. Mötet ska protokollföras och ni ska ha rätt att ha åsikter i besluten som tas.
    Vi har tyvärr den erfarenheten att man måste stå på sig massor för att driva sin sak och få igenom det som är bäst för sitt barn.
    Läs på innan mötet i skolans egna målbeskrivningar, det är ett bra argument när man sitter där. Läs också igenom säskolans målbeskrivning och ha med den. Ert barn har ju rätt till en massa stöd, men stödet ska anpassas så barnets skolsituation blir bra.
    Håller med dig om att det inte är någon ide att gå i särskola om han inte får den undervisning han behöver, men jag tror många gånger att det handlar om att man inte anpassat sig till barnet utan tvärtom, barnet ska anpassa sig till skolan (som att gå ifrån lektioner istället för att läraren kommer till eleven)

    Stort grattis till det fina resultatet på provet - sånt stärker ju verkligen!!!
    Lycka till!!!!

Liknande trådar

  1. För vem är särskolan?
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 22:51
  2. särskolan
    By anonyma Bettan in forum Utvecklingshämning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 21:48
  3. särskolan
    By anonymt namn in forum Utvecklingshämning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 14:55
  4. Särskolan
    By wildhearts in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 12:58
  5. Särskolan
    By carin2010 in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 19:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar