En säng fråga.
_0409 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    En säng fråga.

    Har börjat fundera på det här med madrass till Stora tjejen. Hon är ju 6 år nu och tycker att hennes säng inte är lika skön och mjuk som vår. Hon vill ha en mjukare säng.
    Hon har idag en 90-säng från IKEA med ribb-botten och på den har vi en skumgummimadrass som är ganska tjock. Ribborna är också av en modell som ska ge efter lite och vara lite mjukare än vanliga.
    Har hört någonstans att barn skall ha lite fastare och hårdare sängar än vuxna. Stämmer det?
    Någon som vet?
  2. 1
    En säng fråga. Har börjat fundera på det här med madrass till Stora tjejen. Hon är ju 6 år nu och tycker att hennes säng inte är lika skön och mjuk som vår. Hon vill ha en mjukare säng.
    Hon har idag en 90-säng från IKEA med ribb-botten och på den har vi en skumgummimadrass som är ganska tjock. Ribborna är också av en modell som ska ge efter lite och vara lite mjukare än vanliga.
    Har hört någonstans att barn skall ha lite fastare och hårdare sängar än vuxna. Stämmer det?
    Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Det finns så många åsikter om både det ena och det andra, men jag är säker på att så länge man inte får ont av att sova i sängen kan det inte vara fel. Är man varm av sig kan det vara skönt med en fastare madrass, medan om man är frusen kan det vara skönt med en man kan gosa ner sig i. En del tyngre vill ha fastare madrass, andra vill ha mjukare. Samma sak med en lättare/mindre person, smaken är olika.

    Min systers barn beklagade sig över att deras sängar var så obekväma och eftersom de "bara" hade normal skumgummimadrass på ganska hårt underlag, så tyckte syrran att de skulle kunna få nya sängar. (Tror barnen var 7 och 9 år). Innan hon hann utlova det, så hade barnen själva flyttat ut på golvet i vardagsrummet, där de sov på 1 cm tjocka liggunderlag och trivdes storartat.
    Behöver jag säga att de dröjde ytterligare ett par år innan de fick nya sängar?

    Mitt tips är att du köper en lite lagom tjock bäddmadrass och kanske en gosigare täcke.
  4. 2
    Det finns så många åsikter om både det ena och det andra, men jag är säker på att så länge man inte får ont av att sova i sängen kan det inte vara fel. Är man varm av sig kan det vara skönt med en fastare madrass, medan om man är frusen kan det vara skönt med en man kan gosa ner sig i. En del tyngre vill ha fastare madrass, andra vill ha mjukare. Samma sak med en lättare/mindre person, smaken är olika.

    Min systers barn beklagade sig över att deras sängar var så obekväma och eftersom de "bara" hade normal skumgummimadrass på ganska hårt underlag, så tyckte syrran att de skulle kunna få nya sängar. (Tror barnen var 7 och 9 år). Innan hon hann utlova det, så hade barnen själva flyttat ut på golvet i vardagsrummet, där de sov på 1 cm tjocka liggunderlag och trivdes storartat.
    Behöver jag säga att de dröjde ytterligare ett par år innan de fick nya sängar?

    Mitt tips är att du köper en lite lagom tjock bäddmadrass och kanske en gosigare täcke.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3
    Tack för svaret. Jag provade att lägga en lite tjockare bäddmadrass och hon blev nöjd. Så en ny dyr madrass blir det inte än.
  6. 3
    Tack för svaret. Jag provade att lägga en lite tjockare bäddmadrass och hon blev nöjd. Så en ny dyr madrass blir det inte än.

Liknande trådar

  1. En säng fråga.
    By GladaKon in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 22:42
  2. Sova/säng-fråga för par
    By Uttern in forum Ordet är fritt
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 14:21
  3. säng fråga
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 08:59
  4. fråga om säng??
    By druvan in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 17:07
  5. Fråga om säng
    By 26 november in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 16:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar