Ägglossningssekret?
Försöker bli med barn
  1. Anonym
    #1

    Ägglossningssekret?

    Eftersom att jag precis har börjat äta min medicin för att få mens så har jag ingen kolla på när jag ska ha ägglossning.

    Därför undrar jag om äggläsningssekretet kommer före, samtidigt eller efter man får utslag på ägglossningsstickan?

    Har köpt på mig ett gäng tester men eftersom att det kan ta allt från 14 dagar upp till flera månader beroende på hur hormonvärdena sjunker så tänkte börja med att "analysera" flytningar.

    Någon som har koll på hur det funkar eller är det kanske tom olika?
  2. 1
    Ägglossningssekret? Eftersom att jag precis har börjat äta min medicin för att få mens så har jag ingen kolla på när jag ska ha ägglossning.

    Därför undrar jag om äggläsningssekretet kommer före, samtidigt eller efter man får utslag på ägglossningsstickan?

    Har köpt på mig ett gäng tester men eftersom att det kan ta allt från 14 dagar upp till flera månader beroende på hur hormonvärdena sjunker så tänkte börja med att "analysera" flytningar.

    Någon som har koll på hur det funkar eller är det kanske tom olika?
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Följande går att läsa på http://www.familjeplanering.se/ :

    Ett och ett halvt dygn före ägglossning sjunker östrogenet abrupt samtidigt som det sker en snabb tillfällig stegring av stresshormonet noradrenalin vilket stimulerar bildandet av det sekret som har till uppgift att "låsa upp" för ev väntande spermier så att dessa ska kunna simma vidare till ägget. Detta sekret upplever kvinnan som en extremt våt och hal flytning. Detta är peak-day, den sista dagen med fruktsamt sekret, fruktsamhetstoppen. Chansen till befruktning är störst den här dagen. Ägglossning sker till 80%. nu, övriga 20% sker dagen före eller efter peak day. Dagen efter peak-day är en torr dag och detta abrupta avslut av flytningen är indikationen för att ägglossning har skett dagen före.

    Slut citat.

    Läs gärna allt på deras sida. Det är väldigt vettigt, tycker jag.
    Lycka till!
  4. 2
    Följande går att läsa på http://www.familjeplanering.se/ :

    Ett och ett halvt dygn före ägglossning sjunker östrogenet abrupt samtidigt som det sker en snabb tillfällig stegring av stresshormonet noradrenalin vilket stimulerar bildandet av det sekret som har till uppgift att "låsa upp" för ev väntande spermier så att dessa ska kunna simma vidare till ägget. Detta sekret upplever kvinnan som en extremt våt och hal flytning. Detta är peak-day, den sista dagen med fruktsamt sekret, fruktsamhetstoppen. Chansen till befruktning är störst den här dagen. Ägglossning sker till 80%. nu, övriga 20% sker dagen före eller efter peak day. Dagen efter peak-day är en torr dag och detta abrupta avslut av flytningen är indikationen för att ägglossning har skett dagen före.

    Slut citat.

    Läs gärna allt på deras sida. Det är väldigt vettigt, tycker jag.
    Lycka till!
  5. Anonym
    #3
    Tack, vilken jättebra sida (undrar varför inte jag hittade den när jag googlade)!
  6. 3
    Tack, vilken jättebra sida (undrar varför inte jag hittade den när jag googlade)!

Liknande trådar

  1. ägglossningssekret
    By Anonym in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 16:37
  2. Blod i ägglossningssekret,varför?
    By Tack på förhand! in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 09:37
  3. Ägglossningssekret?
    By Fillifjonkan in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 12:19
  4. Ägglossningssekret (intimt)
    By Jenny in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 09:15
  5. Ägglossningssekret?
    By Jenny in forum Försöker bli med barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 21:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar