Hundens ansikte är svullen på ena sidan
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    Hundens ansikte är svullen på ena sidan

    Det är lite svårt att se för hon har ju ganksa mycket päls, upptäckte det för någon timme sen, ett tag tyckte jag det verkade bättre sen tycker jag det såg mer svullet ut igen, men jag är inte säker på att det ändras, för det är så svårt att verkligen se. Först tänkte jag att det kanske var ett bistick, fast årstiden är väll inte riktigt rätt för det? Sen med tanke på att der är mer än en bubbla som är svullen, så då känns det som den teorin faller. Hunden verkar annars vara pigg och beteer sej som vanligt.

    Har ni någon teori om vad det kunde vara. Försöker söka på ämnet, men det är svårt att hitta något. Ringen veterinären i morgon om jag inte klurat ut något innan dess.
  2. 1
    Hundens ansikte är svullen på ena sidan Det är lite svårt att se för hon har ju ganksa mycket päls, upptäckte det för någon timme sen, ett tag tyckte jag det verkade bättre sen tycker jag det såg mer svullet ut igen, men jag är inte säker på att det ändras, för det är så svårt att verkligen se. Först tänkte jag att det kanske var ett bistick, fast årstiden är väll inte riktigt rätt för det? Sen med tanke på att der är mer än en bubbla som är svullen, så då känns det som den teorin faller. Hunden verkar annars vara pigg och beteer sej som vanligt.

    Har ni någon teori om vad det kunde vara. Försöker söka på ämnet, men det är svårt att hitta något. Ringen veterinären i morgon om jag inte klurat ut något innan dess.
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2
    Vilken ras? Var i ansiktet sitter svullnaden? Har du kikat i munnen? Tagit tempen?

    Kanske en abscess?
  4. 2
    Vilken ras? Var i ansiktet sitter svullnaden? Har du kikat i munnen? Tagit tempen?

    Kanske en abscess?
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    Nu upptäckte jag att det även känns som hennes "läppar är tjockare än vanligt, och _en_ bröstvårta är svullen och röd!

    Hon är en tvååring blandras mest engelsk springel spaniel
  6. 3
    Nu upptäckte jag att det även känns som hennes "läppar är tjockare än vanligt, och _en_ bröstvårta är svullen och röd!

    Hon är en tvååring blandras mest engelsk springel spaniel
  7. Medlem sedan
    Jan 2010
    #4
    Ja just det, det är lite över nosen och sen över ögat, det är där svullnaden är som tydligast då den lite kommer över ögat med några mm, vulnaden är inte extrem någn mm tjock men ändå märbar.
  8. 4
    Ja just det, det är lite över nosen och sen över ögat, det är där svullnaden är som tydligast då den lite kommer över ögat med några mm, vulnaden är inte extrem någn mm tjock men ändå märbar.
  9. Medlem sedan
    Jan 2010
    #5
    Har aldig hört om abscess förut, men när jag sökte på det så fick jag en bild som visserligen var på en människa, men där såg det ut som ett sår, här märks inget i pälsen mer än att den är tjockare och som typ vattenfylda blåsor eller något
  10. 5
    Har aldig hört om abscess förut, men när jag sökte på det så fick jag en bild som visserligen var på en människa, men där såg det ut som ett sår, här märks inget i pälsen mer än att den är tjockare och som typ vattenfylda blåsor eller något
  11. Medlem sedan
    Jan 2010
    #6
    Hittar inget, blir nog att ringa veterinären imorgon
  12. 6
    Hittar inget, blir nog att ringa veterinären imorgon
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7
    Abscess=varböld. Och det behöver inte vara något stort sår som orsakat en ev. abscess. Ibland kan det vara ett så litet sår att det läkt ihop innan man ens märker att det bildats en böld. (nu säger jag inte att det är en abscess din hund har).

    Jag tycker att det låter märkligt. En svullen bröstvårta?
    Har det hänt något ovanligt? En allergisk reaktion?
    Äter hon och dricker? Någon övrig allmänpåverkan?
    Ta tempen på henne.
    Har hon ingen feber och i övrigt verkar "som vanligt" så råder jag er att hålla koll i natt och ringa veterinären i morgon.
    Skulle det förvärras så ring er närmsta veterinär med jour eller Agrias telefonveterinär för rådgivning (0900-100 51 61, kostar 20 kr).
  14. 7
    Abscess=varböld. Och det behöver inte vara något stort sår som orsakat en ev. abscess. Ibland kan det vara ett så litet sår att det läkt ihop innan man ens märker att det bildats en böld. (nu säger jag inte att det är en abscess din hund har).

    Jag tycker att det låter märkligt. En svullen bröstvårta?
    Har det hänt något ovanligt? En allergisk reaktion?
    Äter hon och dricker? Någon övrig allmänpåverkan?
    Ta tempen på henne.
    Har hon ingen feber och i övrigt verkar "som vanligt" så råder jag er att hålla koll i natt och ringa veterinären i morgon.
    Skulle det förvärras så ring er närmsta veterinär med jour eller Agrias telefonveterinär för rådgivning (0900-100 51 61, kostar 20 kr).
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    OT

    Hur gick det sen med din hund och köttbenet? Jag tänkte på dig senast igår när vi styckade en älg
  16. 8
    OT Hur gick det sen med din hund och köttbenet? Jag tänkte på dig senast igår när vi styckade en älg
  17. Medlem sedan
    Jan 2010
    #9
    Jo, jag är väldigt förvånad jag med. Har aldrig sett något liknade, och jag har inte märkt något annat heller. Fästingar har hon tyvärr ganska ofta, vi har ett litet barn och inte vågat använda något gift mot festingar i år.

    Hon äter och dricker som vanligt, och är pigg och sällskapsjuk som vanligt. Men lite orolig är jag nog, bara för att jag inte vet vad det är.
  18. 9
    Jo, jag är väldigt förvånad jag med. Har aldrig sett något liknade, och jag har inte märkt något annat heller. Fästingar har hon tyvärr ganska ofta, vi har ett litet barn och inte vågat använda något gift mot festingar i år.

    Hon äter och dricker som vanligt, och är pigg och sällskapsjuk som vanligt. Men lite orolig är jag nog, bara för att jag inte vet vad det är.
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10
    Haha...ja du. Om jag säger såhär...aldrig mer älgben här!
    Halvmeterlånga råa älgben + 90 kg grand danois med känslig mage = Inget jag rekomenderar.
    Jag har fått men för livet (och förmodligen har hunden också fått det).
  20. 10
    Haha...ja du. Om jag säger såhär...aldrig mer älgben här!
    Halvmeterlånga råa älgben + 90 kg grand danois med känslig mage = Inget jag rekomenderar.
    Jag har fått men för livet (och förmodligen har hunden också fått det).
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Usch då,

    jag kan tänka mig hur det var..... Men nu vet du att man alltid ska fråga på Aff innan man gör nya saker som man inte testat tidigare
  22. 11
    Usch då, jag kan tänka mig hur det var..... Men nu vet du att man alltid ska fråga på Aff innan man gör nya saker som man inte testat tidigare

Liknande trådar

  1. Skjuta på hundens löp
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 13:34
  2. Hundens namn är.....
    By Erindriel in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 23:42
  3. knöl på hundens öra - tumör?
    By familjsen in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 14:52
  4. Läste om att hundens år
    By Helene Noella Moltas in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 22:38
  5. Hundens kroppsspråk
    By Rabarber in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 13:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar