Läxor i ettan?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2009
    #1

    Läxor i ettan?

    Är det normalt med 3-4 läxor/vecka i ettan??
    Två läxläxor till tis och tors och en matläxa till onsdagar.
    Ibland någon extra för att alla ska komma ikapp och vara på samma ställa när fröken går vidare.
    Svägerskan och svågern blev förvånade, de jobbar också som lärare i ettan på annan ord och sa att de ger max två/vecka.
    Plus att E går till 14 varje dag, visserligen ganska långa raster men på deras skola slutade ettorna 13.30 som senast och det var typ en dag/vecka annars 13.
  2. 1
    Läxor i ettan? Är det normalt med 3-4 läxor/vecka i ettan??
    Två läxläxor till tis och tors och en matläxa till onsdagar.
    Ibland någon extra för att alla ska komma ikapp och vara på samma ställa när fröken går vidare.
    Svägerskan och svågern blev förvånade, de jobbar också som lärare i ettan på annan ord och sa att de ger max två/vecka.
    Plus att E går till 14 varje dag, visserligen ganska långa raster men på deras skola slutade ettorna 13.30 som senast och det var typ en dag/vecka annars 13.
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Tycker absolut det är. Matte, läsläxa och skrivläxa tex.
  4. 2
    Tycker absolut det är. Matte, läsläxa och skrivläxa tex.
  5. Medlem sedan
    Jun 2009
    #3
    Ok, här ha de två läsläxor och en matteläxa och ibland en extra. Tack för svar. Vi har ju inga som vi kan fråga. Inga nära släktingar som har äldre barn och de vi umgås med mest har barn i specilaklasser.
  6. 3
    Ok, här ha de två läsläxor och en matteläxa och ibland en extra. Tack för svar. Vi har ju inga som vi kan fråga. Inga nära släktingar som har äldre barn och de vi umgås med mest har barn i specilaklasser.
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4
    Oj, långa dagar och många läxor. Är det en speciell profil de här där?
  8. 4
    Oj, långa dagar och många läxor. Är det en speciell profil de här där?
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Ja så såg det ut hos oss också, nu är det ännumera i 2:an, så det trappas upp helatiden.
  10. 5
    Ja så såg det ut hos oss också, nu är det ännumera i 2:an, så det trappas upp helatiden.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    vet inte om det är långa dagar när börjar skolan på morgonen? Här börjar dom 8 och slutar 13:30 dom flesta dagar vissa dagar går dom till 14.
  12. 6
    vet inte om det är långa dagar när börjar skolan på morgonen? Här börjar dom 8 och slutar 13:30 dom flesta dagar vissa dagar går dom till 14.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7
    Min ettagluttare har alltid läsläxa två ggr/vecka plus ibland matte och/eller skrivning.
  14. 7
    Min ettagluttare har alltid läsläxa två ggr/vecka plus ibland matte och/eller skrivning.
  15. Medlem sedan
    Jun 2009
    #8
    Nej, helt vanligt kommunal skola, visserligen i ett område men dåligt resultat men den här skolan har bättre rykte än grannskolan.
  16. 8
    Nej, helt vanligt kommunal skola, visserligen i ett område men dåligt resultat men den här skolan har bättre rykte än grannskolan.
  17. Medlem sedan
    Jun 2009
    #9
    hugaligen. Hur ska man orka som mamma?? Som dessutom har jobbigt själv och inte orkar med sitt alltid!!
  18. 9
    hugaligen. Hur ska man orka som mamma?? Som dessutom har jobbigt själv och inte orkar med sitt alltid!!
  19. Medlem sedan
    Jun 2009
    #10
    8-14 varje dag men då långa raster.
  20. 10
    8-14 varje dag men då långa raster.
  21. Medlem sedan
    Jun 2009
    #11
    ok, tack för svar!
  22. 11
    ok, tack för svar!
  23. -magnolia
    #12
    Min etta har läsläxa på 5 ganska tätskrivna sidor och en matteläxa varje vecka. Ibland någon skrivuppgift, men det har varit sällan hittills. Det ska bli mer skrivuppgifter framöver. Två läsläxor låter som ganska mycket, men det är kanske lite kortare texter då?
    Han går i skolan 8.15-13.45 varje dag.
  24. 12
    Min etta har läsläxa på 5 ganska tätskrivna sidor och en matteläxa varje vecka. Ibland någon skrivuppgift, men det har varit sällan hittills. Det ska bli mer skrivuppgifter framöver. Två läsläxor låter som ganska mycket, men det är kanske lite kortare texter då?
    Han går i skolan 8.15-13.45 varje dag.
  25. Medlem sedan
    Jan 1999
    #13
    Min etta har två st läsläxor - dels läseboken och dels ett löst papper med ord/meningar på "veckans bokstäver".
    Till läseboksläxan hör en liten arbetsbok där de skall svara på två frågor och rita och skriva något.
    En matteläxa.
    De får alla läxorna på måndagen och så skall de vara klara måndagen därpå. Jätteskönt att ha helgen att ta till om vardagarna varit köriga. Så var det inte när äldste gick i ettan. Då fick de läxan på måndagen och det skulle vara klart på torsdagen.

    Sonen börjar 8.20 och slutar oftast 13.
  26. 13
    Min etta har två st läsläxor - dels läseboken och dels ett löst papper med ord/meningar på "veckans bokstäver".
    Till läseboksläxan hör en liten arbetsbok där de skall svara på två frågor och rita och skriva något.
    En matteläxa.
    De får alla läxorna på måndagen och så skall de vara klara måndagen därpå. Jätteskönt att ha helgen att ta till om vardagarna varit köriga. Så var det inte när äldste gick i ettan. Då fick de läxan på måndagen och det skulle vara klart på torsdagen.

    Sonen börjar 8.20 och slutar oftast 13.
  27. Medlem sedan
    Jun 2009
    #14
    Det är små, typ piixböcker som de läser. Då är det ung som E i tid.
  28. 14
    Det är små, typ piixböcker som de läser. Då är det ung som E i tid.
  29. Medlem sedan
    Jun 2009
    #15
    Ok, tack!!
  30. 15
    Ok, tack!!
  31. Medlem sedan
    Sep 1998
    #16
    När Cornelia gick i ettan (förra året) så hade hon läsläxa varje dag och matteläxa en dag.

    Nu går hon i tvåan i en annan skola och har läsläxa, veckansord, matteläxa och engelska glosor varje vecka.

    Så jag tror att det är olika från skola till skola.
    Ang skoltiderna så gick Cornelia till 14.00 en dag i veckan och resten slutade hon vid 12-13-tiden, men de hade halvklass en del och började inte 08.20 mer än någon dag i veckan, sen var det 09.00 och 10.00 några dagar.
  32. 16
    När Cornelia gick i ettan (förra året) så hade hon läsläxa varje dag och matteläxa en dag.

    Nu går hon i tvåan i en annan skola och har läsläxa, veckansord, matteläxa och engelska glosor varje vecka.

    Så jag tror att det är olika från skola till skola.
    Ang skoltiderna så gick Cornelia till 14.00 en dag i veckan och resten slutade hon vid 12-13-tiden, men de hade halvklass en del och började inte 08.20 mer än någon dag i veckan, sen var det 09.00 och 10.00 några dagar.
  33. Medlem sedan
    Mar 1998
    #17
    Nej, hade jag sagt. Till mina. De har haft en ochdå har vi haft flera dagar på oss att göra den. som sonen har nu onsdag-måndag är perfekt då gör vi den på helgen.
  34. 17
    Nej, hade jag sagt. Till mina. De har haft en ochdå har vi haft flera dagar på oss att göra den. som sonen har nu onsdag-måndag är perfekt då gör vi den på helgen.
  35. Medlem sedan
    Feb 2003
    #18

    Min lilla tjej

    som går i ettan , har två läxor per vecka, en läsläxa och en matteläxa.
    Dock så är ju läsläxan sådan så man ska läsan den mer än en gång.

    De börjar alltid 8.10 och slutar 12.40 alla dagar utom torsd då de slutar kl 13.00.

    Så om man jämför så känns ju 4 läxor mycket.
  36. 18
    Min lilla tjej som går i ettan , har två läxor per vecka, en läsläxa och en matteläxa.
    Dock så är ju läsläxan sådan så man ska läsan den mer än en gång.

    De börjar alltid 8.10 och slutar 12.40 alla dagar utom torsd då de slutar kl 13.00.

    Så om man jämför så känns ju 4 läxor mycket.

Liknande trådar

  1. läxor och barn, ni som är emot läxor
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:06
  2. I ettan
    By Koja in forum Skolbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 09:17
  3. Läxor i ettan - vad normalt?
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 21:03
  4. Hur mycket läxor i ettan
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 11:47
  5. Nu går dom i ettan!
    By Lotta S med J in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 08:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar