svinkoppor?
_0707 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    svinkoppor?

    Hej!

    Nu har lilla A åkt på svinkoppor.Jag har kollat i läkarboken och googlat lite, men tycker att det är ganska skralt med information. Har något av era barn haft det? Hur lång tid tog det innan det gick över? Blev någon annan smittad i familjen? Vad fick ni för uppmaningar av bvc/vc? Behövdes medicin?
    I don't drive fast - I fly low
  2. 1
    svinkoppor? Hej!

    Nu har lilla A åkt på svinkoppor.Jag har kollat i läkarboken och googlat lite, men tycker att det är ganska skralt med information. Har något av era barn haft det? Hur lång tid tog det innan det gick över? Blev någon annan smittad i familjen? Vad fick ni för uppmaningar av bvc/vc? Behövdes medicin?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Ingen här har haft det, men eftersom jag jobbat på dagis en hell del så har jag stött på det där.
    Försök hitta nån uttorkande salva som du kan smärja på, det brukar skynda på det lite. När det bildas en skorpa på ska man tydligen pilla bort den, rengöra och sen smörja igen.
    Sprider det sig jättemycket eller inte vill läka kan man få penicillin
  4. 2
    Ingen här har haft det, men eftersom jag jobbat på dagis en hell del så har jag stött på det där.
    Försök hitta nån uttorkande salva som du kan smärja på, det brukar skynda på det lite. När det bildas en skorpa på ska man tydligen pilla bort den, rengöra och sen smörja igen.
    Sprider det sig jättemycket eller inte vill läka kan man få penicillin
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Fick du en släng av det när du jobbade? Personalen på dotterns förskola har det nu, två stycken. Den ena sa att hon haft det förr.

    Uttorkande salva var ett fint tips. Först hajade jag till när jag läste, för på sjukvårdsrådgivningen sa de återfuktande salva. Men det är klart att det borde vara uttorkande! Ändå låter det lite skojigt, för salvor/krämer etc brukar ju vara återfuktande per definition. Eller är jag ute och cyklar?

    Måtte detta gå över snart, tjejen skriker varje gång jag fixar med utslagen...
  6. 3
    Fick du en släng av det när du jobbade? Personalen på dotterns förskola har det nu, två stycken. Den ena sa att hon haft det förr.

    Uttorkande salva var ett fint tips. Först hajade jag till när jag läste, för på sjukvårdsrådgivningen sa de återfuktande salva. Men det är klart att det borde vara uttorkande! Ändå låter det lite skojigt, för salvor/krämer etc brukar ju vara återfuktande per definition. Eller är jag ute och cyklar?

    Måtte detta gå över snart, tjejen skriker varje gång jag fixar med utslagen...
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4
    Nej, jag har sluppit det
    Om jag inte minns helt fel så är väl svinkoppor orsakade av streptokocker så det är klart det kan smitta ordentligt.
    Vet att min syster använde nån uttorkande salva, men kommer inte ihåg namnet. Men jag kan tänka mig att t.ex inotyol kan fungera ganska bra. det har vi använt för att torka ut mollusker i alla fall när de vätskat sig
  8. 4
    Nej, jag har sluppit det
    Om jag inte minns helt fel så är väl svinkoppor orsakade av streptokocker så det är klart det kan smitta ordentligt.
    Vet att min syster använde nån uttorkande salva, men kommer inte ihåg namnet. Men jag kan tänka mig att t.ex inotyol kan fungera ganska bra. det har vi använt för att torka ut mollusker i alla fall när de vätskat sig

Liknande trådar

  1. Svinkoppor :(
    By Gloria m 3 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 12:49
  2. Svinkoppor
    By Gravid20 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 06:31
  3. Svinkoppor
    By moka in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 13:17
  4. Jag har svinkoppor!
    By Camilla m D & S in forum _01 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 15:22
  5. Svinkoppor
    By johanna73 in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 18:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar