Ej torr på natten....
_0506 Junibarn
  1. nenne79
    #1

    Ej torr på natten....

    Vår son slutade med blöja ganska tidigt under dagtid men är fortfarande ej torr på natten. När vi talat med BVC är det normalt och inte ovanligt. Vi besväras inte av det men nu börjar det bli jobbigt för honom då han vill sova över hos kompisar men skäms för att ha blöja. Vi har provat många olika varianter, kiss skydd i sängen, ta upp honom under natten och ge mindre att dricka precis innan läggning men inget av det hjälper. Flera gånger har blöjan varit så full så den läcker trots många kissningar och mindre vatten på kvällen. Stackars liten :-(

    Är det fler som har erfarenhet av detta? Tar gärna emot tips om ni har.

    Tack på förhand och trevlig helg på er.

    Kram Nenne
  2. 1
    Ej torr på natten.... Vår son slutade med blöja ganska tidigt under dagtid men är fortfarande ej torr på natten. När vi talat med BVC är det normalt och inte ovanligt. Vi besväras inte av det men nu börjar det bli jobbigt för honom då han vill sova över hos kompisar men skäms för att ha blöja. Vi har provat många olika varianter, kiss skydd i sängen, ta upp honom under natten och ge mindre att dricka precis innan läggning men inget av det hjälper. Flera gånger har blöjan varit så full så den läcker trots många kissningar och mindre vatten på kvällen. Stackars liten :-(

    Är det fler som har erfarenhet av detta? Tar gärna emot tips om ni har.

    Tack på förhand och trevlig helg på er.

    Kram Nenne
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Johan är inte heller torr på natten ännu. Vi använder Huggies "nattkalsonger" som Johan kallar dom. Han har inte sovit över hos nån kompis ännu men däremot på dagis i våras och det gick bra. Vi får se hur det går till våren. Än så länge gör vi inget åt det utan hoppas i vår enfald att även han blir torr till slut.
  4. 2
    Johan är inte heller torr på natten ännu. Vi använder Huggies "nattkalsonger" som Johan kallar dom. Han har inte sovit över hos nån kompis ännu men däremot på dagis i våras och det gick bra. Vi får se hur det går till våren. Än så länge gör vi inget åt det utan hoppas i vår enfald att även han blir torr till slut.
  5. nenne79
    #3
    Tack för ditt svar Malin =)

    Vad skönt att höra att det är fler och att ni beslutat er för att ta det lugnt.
    Jag tror också det kommer ge med sig,men man tycker ju synd om dom när de blir begränsade pga det.

    Vi har beslutat oss för att avvakta och hoppas det ger med sig till sommaren.

    Kram kram
  6. 3
    Tack för ditt svar Malin =)

    Vad skönt att höra att det är fler och att ni beslutat er för att ta det lugnt.
    Jag tror också det kommer ge med sig,men man tycker ju synd om dom när de blir begränsade pga det.

    Vi har beslutat oss för att avvakta och hoppas det ger med sig till sommaren.

    Kram kram
  7. Medlem sedan
    Oct 2004
    #4
    Har ingen erfarenhet men tänkte på det du skrev om att han skäms för att han har blöja om han skall sova över hos kamrater.

    Kan man inte förklara för barnen/föräldrarna hur det är och kanske på det viset avdramatisera det?
    Om han har pyjamas ovanpå syns det väl inte om han har kallingar eller nattblöja menar jag.

    Om vi vuxna inte gör någon stor grej av det så tror jag inte barnen gör det heller utan accepterar att vi är olika,
    han har blöja men inte jag, nähä..så är det bara.

    Sen tror jag att det växer bort, finns inte många vuxna som använder blöja på natten (om man inte räknar i åldringsvården då)

    Lycka till med övernattningarna och nattblöjan, du skall se att det kommer att gå jättebra. pepp pepp
    kram
  8. 4
    Har ingen erfarenhet men tänkte på det du skrev om att han skäms för att han har blöja om han skall sova över hos kamrater.

    Kan man inte förklara för barnen/föräldrarna hur det är och kanske på det viset avdramatisera det?
    Om han har pyjamas ovanpå syns det väl inte om han har kallingar eller nattblöja menar jag.

    Om vi vuxna inte gör någon stor grej av det så tror jag inte barnen gör det heller utan accepterar att vi är olika,
    han har blöja men inte jag, nähä..så är det bara.

    Sen tror jag att det växer bort, finns inte många vuxna som använder blöja på natten (om man inte räknar i åldringsvården då)

    Lycka till med övernattningarna och nattblöjan, du skall se att det kommer att gå jättebra. pepp pepp
    kram
  9. nenne79
    #5
    Tack tack för ditt svar Susanna =)

    Bra ord, det stämmer det du skriver.
    Tyvärr är det inte bara blöjan som är det jobbiga utan han är även väldigt rädd för att den ska läcka också =(

    Hoppas allt är bra med er.

    Kram
  10. 5
    Tack tack för ditt svar Susanna =)

    Bra ord, det stämmer det du skriver.
    Tyvärr är det inte bara blöjan som är det jobbiga utan han är även väldigt rädd för att den ska läcka också =(

    Hoppas allt är bra med er.

    Kram
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6
    Har ni provat blöjorna som jag skrev om? Ser man bara till att snoppen pekar nedåt så läcker dom inte.
  12. 6
    Har ni provat blöjorna som jag skrev om? Ser man bara till att snoppen pekar nedåt så läcker dom inte.
  13. nenne79
    #7
    Ska köpa dom, allt är värt att prova =)

    Trevlig helg
  14. 7
    Ska köpa dom, allt är värt att prova =)

    Trevlig helg
  15. Medlem sedan
    Oct 2004
    #8
    Det är så svårt, det är en balansgång det här med kisseriet.

    Här hemma händer det olyckor ibland, som det naturligtvis gör, men det är inte alltid så bra när man inte märker det förrän på morgongen då barnen byter kläder själva och kommer in till oss istället för att lägga sig i den egna sängen som då är blöt.

    Jag vet inget råd på hur man skall "bota" hans rädlsa för att det skall läcka mer än att man talar om att olyckor händer, det är ingen fara och sängkläderna går ju att tvätta..
    Ju mer man avdramatiserar det och gör det till en så liten sak som möjligt ju mer växer barnet och med det tror jag att dem blir torra/stora/...

    Krångligt men jag menar att de själva växer och blir mer avslappnade och då tror jag det blir färre olyckor.
    Att oroa sig och spänna sig för vad som kanske kan hända är ju lite som att be om det, även om barnet naturligtvis inte vill detta.

    Hoppas du förstår vad jag menar med min "förklaring"
    känner att hjärnan ionte funkar riktigt somden borde..

    Kram
  16. 8
    Det är så svårt, det är en balansgång det här med kisseriet.

    Här hemma händer det olyckor ibland, som det naturligtvis gör, men det är inte alltid så bra när man inte märker det förrän på morgongen då barnen byter kläder själva och kommer in till oss istället för att lägga sig i den egna sängen som då är blöt.

    Jag vet inget råd på hur man skall "bota" hans rädlsa för att det skall läcka mer än att man talar om att olyckor händer, det är ingen fara och sängkläderna går ju att tvätta..
    Ju mer man avdramatiserar det och gör det till en så liten sak som möjligt ju mer växer barnet och med det tror jag att dem blir torra/stora/...

    Krångligt men jag menar att de själva växer och blir mer avslappnade och då tror jag det blir färre olyckor.
    Att oroa sig och spänna sig för vad som kanske kan hända är ju lite som att be om det, även om barnet naturligtvis inte vill detta.

    Hoppas du förstår vad jag menar med min "förklaring"
    känner att hjärnan ionte funkar riktigt somden borde..

    Kram
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Ivan var sen med att sluta med blöja överhuvudtaget, både dag och natt. Men sedan han slutade när han var typ 4,5 så har han inte haft många olyckor, förutom att han för ett tag sedan i sömnen steg upp och ställde sig och kissade rakt ner i sin legolåda. Vilket den här mamman inte upptäckte förrän det STANK ammoniak på hela övervåningen. Fy fasen rent ut sagt!

    Men det var ju helt ot.

    Sånt där är så svårt och det är ju inte kul för barn att känna sig "annorlunda" men jag tänker som susanna säger att om föräldrarna vet och kan hjälpa honom på m pyjamasbyxorna ovanpå så kanske inte ens kompisen behöver veta det?

    Angående läckage kan ni ju skicka med en plastad frotté så att föräldrarna kan bädda med det (när han och kompisen inte är i närheten) och tala om för honom att det inte är någon fara alls och att det inte gör ett dugg om det skulle läcka. då behöver han ju inte känna sig "dum" eller vara orolig.

    Alla blir ju torra till slut. Är bara en fråga om när!

    Tror att man som förälder lägger mer i det än vad barnen gör.

    Min äldste son är ju t.ex opererad och hans snopp ser inte ut som de andra killarnas, inte omskuren, utan bara "annorlunda". Detta har jag fasat för att han ska bli retad för, eller att någon ska ommentera på tex gympan. Men detta har inte hänt! Han är ju 11 år nu och ingen har påpekat något alls.

    Peppar peppar ta i trä (vågar knappt skriva det). Men man oroar sig så himla mycket. Ofta i onödan.

    Hoppas att det löser sig.

    Problemet är kanske inte ens kvar. Är ju ett par månader sedan detta skrev.s
  18. 9
    Ivan var sen med att sluta med blöja överhuvudtaget, både dag och natt. Men sedan han slutade när han var typ 4,5 så har han inte haft många olyckor, förutom att han för ett tag sedan i sömnen steg upp och ställde sig och kissade rakt ner i sin legolåda. Vilket den här mamman inte upptäckte förrän det STANK ammoniak på hela övervåningen. Fy fasen rent ut sagt!

    Men det var ju helt ot.

    Sånt där är så svårt och det är ju inte kul för barn att känna sig "annorlunda" men jag tänker som susanna säger att om föräldrarna vet och kan hjälpa honom på m pyjamasbyxorna ovanpå så kanske inte ens kompisen behöver veta det?

    Angående läckage kan ni ju skicka med en plastad frotté så att föräldrarna kan bädda med det (när han och kompisen inte är i närheten) och tala om för honom att det inte är någon fara alls och att det inte gör ett dugg om det skulle läcka. då behöver han ju inte känna sig "dum" eller vara orolig.

    Alla blir ju torra till slut. Är bara en fråga om när!

    Tror att man som förälder lägger mer i det än vad barnen gör.

    Min äldste son är ju t.ex opererad och hans snopp ser inte ut som de andra killarnas, inte omskuren, utan bara "annorlunda". Detta har jag fasat för att han ska bli retad för, eller att någon ska ommentera på tex gympan. Men detta har inte hänt! Han är ju 11 år nu och ingen har påpekat något alls.

    Peppar peppar ta i trä (vågar knappt skriva det). Men man oroar sig så himla mycket. Ofta i onödan.

    Hoppas att det löser sig.

    Problemet är kanske inte ens kvar. Är ju ett par månader sedan detta skrev.s

Liknande trådar

  1. torr på natten
    By Wiking in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 11:21
  2. Torr på natten
    By Rullgardina in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 21:17
  3. Torr på natten??
    By Gizmoo in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 09:34
  4. Torr på natten
    By Suskiv in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 11:13
  5. Torr på natten???
    By Mitty in forum Mammasnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 12:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar