Hur ofta duschar era 10-åringar?
Stora barn
  1. Anonym
    #1

    Hur ofta duschar era 10-åringar?

    Hur ofta duschar och tvättar era 10-åringar håret? Jag själv duschar och tvättar håret varannan dag och min dotter vägrar göra det mer än två gånger i veckan. Men när hon väl står i duschen så får man nästan dra ut henne därifrånBarn kanske inte behöver duscha och tvätta håret lika mycket som vi vuxna. Eller hur gör era barn i era familjer?
  2. 1
    Hur ofta duschar era 10-åringar? Hur ofta duschar och tvättar era 10-åringar håret? Jag själv duschar och tvättar håret varannan dag och min dotter vägrar göra det mer än två gånger i veckan. Men när hon väl står i duschen så får man nästan dra ut henne därifrånBarn kanske inte behöver duscha och tvätta håret lika mycket som vi vuxna. Eller hur gör era barn i era familjer?
  3. Medlem sedan
    Jul 2010
    #2
    Vid tio fick mina barn börja duscha på morgnarna. Det var inte varje dag det blev av - varannan kanske... med mig tjatandes om att de måste raska på så att de skulle hinna. Jag var inte alldeles bestämd med att de absolut måste göra det varje morgon.
    Något år senare blev duschning på morgonen obligatorisk. Tonåren var kommen och det är inte en bra grej för barn att gå till skolan och lukta illa. Varken andra barn eller lärare kan annat än reagera negativt på det.
  4. 2
    Vid tio fick mina barn börja duscha på morgnarna. Det var inte varje dag det blev av - varannan kanske... med mig tjatandes om att de måste raska på så att de skulle hinna. Jag var inte alldeles bestämd med att de absolut måste göra det varje morgon.
    Något år senare blev duschning på morgonen obligatorisk. Tonåren var kommen och det är inte en bra grej för barn att gå till skolan och lukta illa. Varken andra barn eller lärare kan annat än reagera negativt på det.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Själv behöver jag inte tvätta håret oftare än var 5-6 dag, så jag duschar bara då. Men jag tvättar "smutsiga" delar av kroppen varje dag. Vår killar har alltid fått välja själva, även om vi rekommenderat en dusch nu och då. När de var 10 år räckte det fortfarande med dusch eller bad en gång i veckan för dem. När de blev äldre, började lukta svett och få fetare hår, började de självmant duscha allt oftare. Kanske för att vi inte gjort någon maktkamp av det.
  6. 3
    Själv behöver jag inte tvätta håret oftare än var 5-6 dag, så jag duschar bara då. Men jag tvättar "smutsiga" delar av kroppen varje dag. Vår killar har alltid fått välja själva, även om vi rekommenderat en dusch nu och då. När de var 10 år räckte det fortfarande med dusch eller bad en gång i veckan för dem. När de blev äldre, började lukta svett och få fetare hår, började de självmant duscha allt oftare. Kanske för att vi inte gjort någon maktkamp av det.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    En gång i veckan. (plus gympan)
  8. 4
    En gång i veckan. (plus gympan)
  9. Salander
    #5
    När det behövs. Men det är ju två gånger i veckan på jympan, men där får de inte tvätta håret så kanske två-tre gånger hemma också/vecka.
  10. 5
    När det behövs. Men det är ju två gånger i veckan på jympan, men där får de inte tvätta håret så kanske två-tre gånger hemma också/vecka.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Nu är ju inte min dotter lika gammal, men rent generellt skulle jag säga att man ska tvätta håret (och resten av kroppen) så ofta som det finns behov.
    Är håret inte fett är kanske en gång/vecka lagom. Har man börjat komma in i puberteten kanske man måste tvätta håret varannan, var tredje dag för att det ska se rimligt fräscht ut (så är det för min dotter på 7 år).
  12. 6
    Nu är ju inte min dotter lika gammal, men rent generellt skulle jag säga att man ska tvätta håret (och resten av kroppen) så ofta som det finns behov.
    Är håret inte fett är kanske en gång/vecka lagom. Har man börjat komma in i puberteten kanske man måste tvätta håret varannan, var tredje dag för att det ska se rimligt fräscht ut (så är det för min dotter på 7 år).
  13. Anonym1
    #7

    Förut var 3:e dag

    Men nu blir det bara en gång i veckan här hemma eftersom han duschar i skolan på tisdagar och onsdagar. Då kör vi dusch med hårtvätt här hemma på lördagar. Lite dumt bara att barnen inte får tvätta håret efter gympan, han skulle behöva tvätta håret mer än en gång i veckan. Tycker det borde vara upp till föräldrarna och barnet själv att bestämma om man vill tvätta håret efter gympan eller ej.
  14. 7
    Förut var 3:e dag Men nu blir det bara en gång i veckan här hemma eftersom han duschar i skolan på tisdagar och onsdagar. Då kör vi dusch med hårtvätt här hemma på lördagar. Lite dumt bara att barnen inte får tvätta håret efter gympan, han skulle behöva tvätta håret mer än en gång i veckan. Tycker det borde vara upp till föräldrarna och barnet själv att bestämma om man vill tvätta håret efter gympan eller ej.
  15. Medlem sedan
    Dec 2001
    #8
    Skiljer mycket på olika barn hur ofta det behövs. Ena tjejen fick fett hår och svettlukt ett bra tag innan tio år och behövde duscha/bada och tvätta håret flera ggr/ vecka i den åldern medan den nu yngsta (10 år) i princip skulle kunna duscha och tvätta håret varannan, men det blir dusch i skolan och bad+hårtvätt ca 1 gg/v hemma.
    Inget av mina barn har duschar frivilligt i den åldern så det har varit nödvändigheten som styrt.
  16. 8
    Skiljer mycket på olika barn hur ofta det behövs. Ena tjejen fick fett hår och svettlukt ett bra tag innan tio år och behövde duscha/bada och tvätta håret flera ggr/ vecka i den åldern medan den nu yngsta (10 år) i princip skulle kunna duscha och tvätta håret varannan, men det blir dusch i skolan och bad+hårtvätt ca 1 gg/v hemma.
    Inget av mina barn har duschar frivilligt i den åldern så det har varit nödvändigheten som styrt.
  17. Medlem sedan
    Jan 2010
    #9
    Blir förvånad...!
    Vad har hänt med 'att duscha varje eller i alla fall varannan dag'! Duscha så sällan som en gång i veckan gjorde man ju 'förr', när det inte fanns möjlighet.

    (Vår 7-åring duschar eller badar varannan dag, ibland om sen aktivitet/middag eller besök e dyl var tredje i enstaka fall, alltid inkl hårtvätt.)
  18. 9
    Blir förvånad...!
    Vad har hänt med 'att duscha varje eller i alla fall varannan dag'! Duscha så sällan som en gång i veckan gjorde man ju 'förr', när det inte fanns möjlighet.

    (Vår 7-åring duschar eller badar varannan dag, ibland om sen aktivitet/middag eller besök e dyl var tredje i enstaka fall, alltid inkl hårtvätt.)
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10
    sonen kommer inte att behöva göra det oftare innan det behövs pga lukt/att håret ser ofräscht ut.
    med den här nivån så är hans eksem nästan helt borta.
    tvättar valda delar gör han ju oftare.
  20. 10
    sonen kommer inte att behöva göra det oftare innan det behövs pga lukt/att håret ser ofräscht ut.
    med den här nivån så är hans eksem nästan helt borta.
    tvättar valda delar gör han ju oftare.
  21. Anonym
    #11

    Det som har hänt

    Det som har hänt är kanske att föräldrar börjat förstå att det inte finns någon anledning att barn före puberteten ska badas eller duschas varje dag. Våra barn har torr hud och vi vill absolut inte att de duschar varje dag. På barnläkarmottagningen har de sagt att det är mycket bättre med lite smutsiga barn än med torra barn. Självklart måste man sköta deras hygien, tvätta underliv, händer och ansikte dagligen - men att skölja hela kroppen finns ingen anledning att göra. De flesta vuxna behöver inte duscha varje dag heller, för hygienens skulle räcker det för de flesta att tvätta underliv, armhålor o liknande var dag. Sen att man duschar ändå varje dag, kanske, för man tränar, för att det är skönt eller av vana är ju en annan sak.
  22. 11
    Det som har hänt Det som har hänt är kanske att föräldrar börjat förstå att det inte finns någon anledning att barn före puberteten ska badas eller duschas varje dag. Våra barn har torr hud och vi vill absolut inte att de duschar varje dag. På barnläkarmottagningen har de sagt att det är mycket bättre med lite smutsiga barn än med torra barn. Självklart måste man sköta deras hygien, tvätta underliv, händer och ansikte dagligen - men att skölja hela kroppen finns ingen anledning att göra. De flesta vuxna behöver inte duscha varje dag heller, för hygienens skulle räcker det för de flesta att tvätta underliv, armhålor o liknande var dag. Sen att man duschar ändå varje dag, kanske, för man tränar, för att det är skönt eller av vana är ju en annan sak.
  23. Salander
    #12
    Visst är det korkat. ofta får min son duscha på kvällen igen efter att de haft jympa i skolan för att han behöver hårtvätt då..
  24. 12
    Visst är det korkat. ofta får min son duscha på kvällen igen efter att de haft jympa i skolan för att han behöver hårtvätt då..
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Har det någonsin rekommenderats?
    Självklart ska man sköta sin och barnens hygien, men att tvätta mer än det behövs kan skada huden.

    Mina barn duschar/badar ganska ofta (nästan varje dag) men det är långt ifrån varje gång de tvättar kroppen med tvål. Ännu mer sällan de tvättar håret med schampo.
    Ett bad med barnolja i vattnet räcker mycket långt för min 6-åring. Snart 8-åringen behöver tvätta sig med tvål/schampo på strategiska ställen, men resten av kroppen mår bäst av att vara utan rengöringsmedel.

    Det jag tror ändrats är att "förr" så tvättade man sig med tvättlapp dagligen (stället för dusch), men det har till viss del glömts bort och känslan är att det bara är dusch som räknas som att man tvättar sig.
  26. 13
    Har det någonsin rekommenderats?
    Självklart ska man sköta sin och barnens hygien, men att tvätta mer än det behövs kan skada huden.

    Mina barn duschar/badar ganska ofta (nästan varje dag) men det är långt ifrån varje gång de tvättar kroppen med tvål. Ännu mer sällan de tvättar håret med schampo.
    Ett bad med barnolja i vattnet räcker mycket långt för min 6-åring. Snart 8-åringen behöver tvätta sig med tvål/schampo på strategiska ställen, men resten av kroppen mår bäst av att vara utan rengöringsmedel.

    Det jag tror ändrats är att "förr" så tvättade man sig med tvättlapp dagligen (stället för dusch), men det har till viss del glömts bort och känslan är att det bara är dusch som räknas som att man tvättar sig.
  27. Anonym1
    #14

    Ja jag tycker det är löjligt

    Och tycker faktiskt inte det är upp till skolan att bestämma vad på kroppen man får duscha och inte. Min son har dessutom hår som nästan hinner torka helt innan han går ut.

    Han använder dessutom oftast gelé i håret vilket gör att när han blir svettig i gympan och sedan inte får tvätta håret så tycker han det känns ofräscht, likaså när håret blir fuktigt av ångan i duschen.

    Det känns så onödigt att behöva duscha hemma igen på kvällen när han duschat under dagen i skolan.
  28. 14
    Ja jag tycker det är löjligt Och tycker faktiskt inte det är upp till skolan att bestämma vad på kroppen man får duscha och inte. Min son har dessutom hår som nästan hinner torka helt innan han går ut.

    Han använder dessutom oftast gelé i håret vilket gör att när han blir svettig i gympan och sedan inte får tvätta håret så tycker han det känns ofräscht, likaså när håret blir fuktigt av ångan i duschen.

    Det känns så onödigt att behöva duscha hemma igen på kvällen när han duschat under dagen i skolan.
  29. Medlem sedan
    Jul 2010
    #15
    jag sjölv var mer eller mindre uppvuxen i stallet och duschade /tvättade håret varje dag, inte jobbigt alls utan mest skönt. Låt kidsen få välja sin egen duschcreme i affären och gör det lite mysigt efteråt med skön frotté och varm choklad så kommer de nog att gilla duschen.
  30. 15
    jag sjölv var mer eller mindre uppvuxen i stallet och duschade /tvättade håret varje dag, inte jobbigt alls utan mest skönt. Låt kidsen få välja sin egen duschcreme i affären och gör det lite mysigt efteråt med skön frotté och varm choklad så kommer de nog att gilla duschen.
  31. Medlem sedan
    Nov 2004
    #16
    Min 10-årige kille duschar 2 ggr/ v efter gymnastiken i skolan och 1-2 ggr hemma inklusive hårtvätt.Dessemellan tvättas delar av kroppen vid behov.
    Dottern (8 år) duschar också 2 ggr/ v i skolan och 1-2 ggr/ v hemma med hårtvätt.Ingen av barnen varken ser smutsigt ut eller luktar illa.
  32. 16
    Min 10-årige kille duschar 2 ggr/ v efter gymnastiken i skolan och 1-2 ggr hemma inklusive hårtvätt.Dessemellan tvättas delar av kroppen vid behov.
    Dottern (8 år) duschar också 2 ggr/ v i skolan och 1-2 ggr/ v hemma med hårtvätt.Ingen av barnen varken ser smutsigt ut eller luktar illa.
  33. Medlem sedan
    Nov 2004
    #17
    Själv duschar jag inte heller varje dag men tvättar mig ordentligt varje dag .Hårtvätt 1-2 ggr/ vecka.Det räcker för mig.
  34. 17
    Själv duschar jag inte heller varje dag men tvättar mig ordentligt varje dag .Hårtvätt 1-2 ggr/ vecka.Det räcker för mig.
  35. Medlem sedan
    Jul 2001
    #18
    Min tioåriga dotter brukar bada (och därefter dusch) på söndag kväll alternativt måndag morgon (hon har sovmorgon då). Sedan har hon med sig shampoo och duschtvål till gympan på torsdag och fredag (på fredagar blir det TVÅ omgångar dusch eftersom vi brukar gå till ett närliggande bad då där vi har familjeårskort).
  36. 18
    Min tioåriga dotter brukar bada (och därefter dusch) på söndag kväll alternativt måndag morgon (hon har sovmorgon då). Sedan har hon med sig shampoo och duschtvål till gympan på torsdag och fredag (på fredagar blir det TVÅ omgångar dusch eftersom vi brukar gå till ett närliggande bad då där vi har familjeårskort).
  37. Medlem sedan
    Dec 2000
    #19
    Det finns ingen sådan rekommendation. Var och en får väl göra på det sätt den trivs, bara den inte luktar, ser smutsig ut eller sprider sjukdomar. Jag blir jättetorr i hyn om jag duschar varannan dag, och varför ska jag skölja bort det naturliga fettet för att sen ersätta det med ett sämre, köpt? Tvättar mig gör jag däremot varje dag.
  38. 19
    Det finns ingen sådan rekommendation. Var och en får väl göra på det sätt den trivs, bara den inte luktar, ser smutsig ut eller sprider sjukdomar. Jag blir jättetorr i hyn om jag duschar varannan dag, och varför ska jag skölja bort det naturliga fettet för att sen ersätta det med ett sämre, köpt? Tvättar mig gör jag däremot varje dag.
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #20
    Håret tvättar min dotter ca 2 ggr/ vecka. Samma som jag. Jag tvättar håret ungefär var 4-5e dag. Vi har tjockt hår, torrt hår som inte blir härligt om man tvättar det oftare.
    Duschar gör hon dock oftare. 2 ggr/ vecka har hon gympa, rider 1 ggn/ vecka och dansar 1. Sen tvättar/ sköljer hon sig nertill varje dag om det inte ska duschas.

    Sonen 12år har också han en rejäl kalufs men svettas lätt och nu när han börjar närma sig tonåren så har han fått en annan lukt i håret. Han tränar, rätt hårt, 3 ggr/ vecka och duschar, tvättar håret de ggr. Kan även duscha nån gång däremellan vid behov.

    Hur ofta man behöver tvätta håret är individuellt men generellt så blir håret mindre fett om man vänjer det att inte tvätta för ofta. Men som sagt, hår är olika.
    Sen övriga kroppen kan man ju duscha eller tvätta ändå.
  40. 20
    Håret tvättar min dotter ca 2 ggr/ vecka. Samma som jag. Jag tvättar håret ungefär var 4-5e dag. Vi har tjockt hår, torrt hår som inte blir härligt om man tvättar det oftare.
    Duschar gör hon dock oftare. 2 ggr/ vecka har hon gympa, rider 1 ggn/ vecka och dansar 1. Sen tvättar/ sköljer hon sig nertill varje dag om det inte ska duschas.

    Sonen 12år har också han en rejäl kalufs men svettas lätt och nu när han börjar närma sig tonåren så har han fått en annan lukt i håret. Han tränar, rätt hårt, 3 ggr/ vecka och duschar, tvättar håret de ggr. Kan även duscha nån gång däremellan vid behov.

    Hur ofta man behöver tvätta håret är individuellt men generellt så blir håret mindre fett om man vänjer det att inte tvätta för ofta. Men som sagt, hår är olika.
    Sen övriga kroppen kan man ju duscha eller tvätta ändå.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur ofta duschar/badar
    By annicaswe in forum _05 Höstbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 10:03
  2. Hur ofta duschar ni då?
    By Guinan in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 18:53
  3. Duschar era 5-åringar själva??
    By Sunken in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 09:26
  4. Hur ofta badar / duschar era?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:21
  5. Hur ofta duschar/badar ni era?
    By H in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 21:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar