Smittorisk?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #1

    Smittorisk?

    Vet någon här om den där vattenparasiten i Östersund smittar. Alltså inte parasiten i sig, den måste ju sväljas, men de som blir magsjuka av den, smittar de på något sätt?

    Såklart är det hög prio på hygien och badrum, men i övrigt är det väl inte som en vanlig magsjuka va?
  2. 1
    Smittorisk? Vet någon här om den där vattenparasiten i Östersund smittar. Alltså inte parasiten i sig, den måste ju sväljas, men de som blir magsjuka av den, smittar de på något sätt?

    Såklart är det hög prio på hygien och badrum, men i övrigt är det väl inte som en vanlig magsjuka va?
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2
    Borde ju vara som en vanlig magsjuka. eftersom folk köper ju vatten där borta för att inte bli smittade, och med tanke på att alla typ redan är smittade så skulle det ju inte vara någon poäng för dom få friska att köpa vattnet *S*
    Äter du något dåligt så smittar du ju inte någon annan heller,
  4. 2
    Borde ju vara som en vanlig magsjuka. eftersom folk köper ju vatten där borta för att inte bli smittade, och med tanke på att alla typ redan är smittade så skulle det ju inte vara någon poäng för dom få friska att köpa vattnet *S*
    Äter du något dåligt så smittar du ju inte någon annan heller,
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Det där måste varit bland dom mest ologiska svaren jag kommit med samtidigt som jag ser en röd tråd *asg*
  6. 3
    Det där måste varit bland dom mest ologiska svaren jag kommit med samtidigt som jag ser en röd tråd *asg*
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Info!
  8. 4
    Info!
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Nej, de tvättar ju händerna i vattnet. Duschar osv. Så det är intaget i mag och tarmkanalen som är det man blir sjuk av.
    Det är bara tandborstning och drickandet av vattnet som avrekommenderas.

    Så är det det så smittar det inte.
    Mer än fekalt-peroralt. (avföring till mun) så handhygien är viktigt som du säger.
  10. 5
    Nej, de tvättar ju händerna i vattnet. Duschar osv. Så det är intaget i mag och tarmkanalen som är det man blir sjuk av.
    Det är bara tandborstning och drickandet av vattnet som avrekommenderas.

    Så är det det så smittar det inte.
    Mer än fekalt-peroralt. (avföring till mun) så handhygien är viktigt som du säger.
  11. Medlem sedan
    Aug 2010
    #6
    Tack för svar!

    Tänkte mest på hur länge jag blir hemma med dottern och när hon kan gå till dagis igen. 1 dygn lät bättre än 72 timmar iaf
  12. 6
    Tack för svar!

    Tänkte mest på hur länge jag blir hemma med dottern och när hon kan gå till dagis igen. 1 dygn lät bättre än 72 timmar iaf

Liknande trådar

  1. Smittorisk??
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 19:40
  2. Vattkoppor smittorisk
    By anonymt namn in forum Barnsjukdomar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 19:30
  3. Magsjuka - smittorisk.
    By mantra in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 19:48
  4. Ang smittorisk
    By Hemmamamma m 3+pyret in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 20:01
  5. Enkammarcirk.-om smittorisk
    By lias mamma in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 07:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar