KUB-test och siffror
Gravidsnack
  1. Anonym
    #1

    KUB-test och siffror

    Jag undrar hur det funkar med sannolikheten som man får? Vissa får 1:20 000 och vissa kanske får 1:3. Jag förstår att det är betydligt större risk om man får 1:3 men om man då är t ex 38 år gammal KAN man ens få 1:20 000 eller är det alltid betydligt lägre t ex 1:400? Man kanske bara kan få 1:20 000 om man är 20 år och de bästa siffrorna kanske bara kan vara 1:500 eller nåt om man är 40 år?

    Förstår ni vad jag menar? Någon som vet hur det ligger till?
  2. 1
    KUB-test och siffror Jag undrar hur det funkar med sannolikheten som man får? Vissa får 1:20 000 och vissa kanske får 1:3. Jag förstår att det är betydligt större risk om man får 1:3 men om man då är t ex 38 år gammal KAN man ens få 1:20 000 eller är det alltid betydligt lägre t ex 1:400? Man kanske bara kan få 1:20 000 om man är 20 år och de bästa siffrorna kanske bara kan vara 1:500 eller nåt om man är 40 år?

    Förstår ni vad jag menar? Någon som vet hur det ligger till?
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2
    Jag fick 1:20000 när jag var 36 år, 1:6000 när jag var 38 år. Förutsättningarna var förutom åldern identiska så visst har åldern en stor påverkan vid uträkningen.
    Det är ju åldern , blodprov och nackspalten som sammanvägs men jag vet inte den exakta "formeln" för hur stor vikt som läggs vid åldern
  4. 2
    Jag fick 1:20000 när jag var 36 år, 1:6000 när jag var 38 år. Förutsättningarna var förutom åldern identiska så visst har åldern en stor påverkan vid uträkningen.
    Det är ju åldern , blodprov och nackspalten som sammanvägs men jag vet inte den exakta "formeln" för hur stor vikt som läggs vid åldern
  5. Medlem sedan
    May 2010
    #3
    Jag är 35 år och gjorde kub test för en månad sen och fick resultatet 1:20 000.
    Skulle tro att likväl som du kan få bra siffror när du är äldre, lika väl kan du få dåliga siffror när du är ung. Det är ju inte bara ålder dom tittat på utan även 2 olika blodprov och nackuppklarningen på fostret med ul.

    Hoppas detta hjälper dig lite i din fundering

    Kram
  6. 3
    Jag är 35 år och gjorde kub test för en månad sen och fick resultatet 1:20 000.
    Skulle tro att likväl som du kan få bra siffror när du är äldre, lika väl kan du få dåliga siffror när du är ung. Det är ju inte bara ålder dom tittat på utan även 2 olika blodprov och nackuppklarningen på fostret med ul.

    Hoppas detta hjälper dig lite i din fundering

    Kram
  7. Underbart nästa!
    #4
    Jag fick 1:10 och skall bli 38. Inte kul ! Jag skulle aldrig göra ett KUB eller Trippeltest igen om jag visste hur jag skulle gå vidare. Fostervattenprov eller moderkaksprov är enligt mej det enda man kan förlita sig på.
    En bekant fick 1:13500 och nöjde sig gott med det, men födde en son med Downs.
  8. 4
    Jag fick 1:10 och skall bli 38. Inte kul ! Jag skulle aldrig göra ett KUB eller Trippeltest igen om jag visste hur jag skulle gå vidare. Fostervattenprov eller moderkaksprov är enligt mej det enda man kan förlita sig på.
    En bekant fick 1:13500 och nöjde sig gott med det, men födde en son med Downs.
  9. Medlem sedan
    Dec 2010
    #5
    Hej,

    Jag fick 1:34 bara med hänsyn till min ålder (43år), men efter undersökningen blev resultatet 1:151. Bra resultat tyckte sköterskan, men jag kommer att göra FVP då jag är rätt skeptisk till denna riskbedömning som KUB testet är. Det måste bero mycket på hur duktig sköterskan är att mäta också kan jag tycka. Resultatet är som att spela på V75, men omvända odds.
  10. 5
    Hej,

    Jag fick 1:34 bara med hänsyn till min ålder (43år), men efter undersökningen blev resultatet 1:151. Bra resultat tyckte sköterskan, men jag kommer att göra FVP då jag är rätt skeptisk till denna riskbedömning som KUB testet är. Det måste bero mycket på hur duktig sköterskan är att mäta också kan jag tycka. Resultatet är som att spela på V75, men omvända odds.
  11. Anonym
    #6

    Ja, du har helt rätt

    i att det mått man får beror på sköterskans/läkarens kunnighet i att mäta! Fostret kan också böja ihop sig eller sträcka på sig, vilket påverkar vilken ålder man bedömer att det har. Bredd på spalten kombinerat med fostrets ålder ger risken. Så - felmätning av fostrets längd plus felmätning av bredden på spalten är fullt möjligt och då är man ganska mycket ute och cyklar när risken ska tas fram....

    Skulle jag bli gravid igen skulle jag gå direkt på fvp, men ha NUPP som ett komplement, för att tidigt få veta om spalten ligger på säg max 2,5 och inte uppåt tex 8 mm. Får man veta att spalten är 8 mm är man redan beredd på att det antagligen är något fel, men 1,5 eller 2,0, det säger verkligen ingenting egentligen. Blodprov skulle jag absolut inte göra.
  12. 6
    Ja, du har helt rätt i att det mått man får beror på sköterskans/läkarens kunnighet i att mäta! Fostret kan också böja ihop sig eller sträcka på sig, vilket påverkar vilken ålder man bedömer att det har. Bredd på spalten kombinerat med fostrets ålder ger risken. Så - felmätning av fostrets längd plus felmätning av bredden på spalten är fullt möjligt och då är man ganska mycket ute och cyklar när risken ska tas fram....

    Skulle jag bli gravid igen skulle jag gå direkt på fvp, men ha NUPP som ett komplement, för att tidigt få veta om spalten ligger på säg max 2,5 och inte uppåt tex 8 mm. Får man veta att spalten är 8 mm är man redan beredd på att det antagligen är något fel, men 1,5 eller 2,0, det säger verkligen ingenting egentligen. Blodprov skulle jag absolut inte göra.
  13. Anonym
    #7
    Varför haka upp sig på det där med siffror och sannorlikheter. Alla önskar vi väl oss ett barn om vi bestämt oss för att göra ett. Ett barn med Down är ett barn som alla andra, har all rätt att leva och vill bli älskad av sin mamma och pappa precis som alla andra. Vill man vara helt säker tycker jag inte man ska göra KUB utan fostervatten eller moderkaksprov!
    Lycka till!
  14. 7
    Varför haka upp sig på det där med siffror och sannorlikheter. Alla önskar vi väl oss ett barn om vi bestämt oss för att göra ett. Ett barn med Down är ett barn som alla andra, har all rätt att leva och vill bli älskad av sin mamma och pappa precis som alla andra. Vill man vara helt säker tycker jag inte man ska göra KUB utan fostervatten eller moderkaksprov!
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. 3 possitiva ÄL test men neg grav.test
    By casper2010 in forum Planera för barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 09:26
  2. 3 possitiva ÄL test men neg grav.test
    By casper2010 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 09:25
  3. 9 månaders siffror o BOEL-test
    By Anna m C&I in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 19:45
  4. test eller inte test...
    By abnyl in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 16:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar