Små barn små bekymmer, stora barn-Hjälp
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2000
    #1

    Små barn små bekymmer, stora barn-Hjälp

    Ja, så har jag också fått nöjet (?) att förstå ovan påbörjade citat. Dottern som började läsa till lärare i höstas, direkt efter gymnasiet, är skoltrött och ska göra ett uppehåll. Hennes kille som hon bor ihop med, hans kontrakt på jobbet går ut i februari och blir inte förlängt. Ingen är berättigad till a-kassa och ingen vet vad de ska göra nu.

    Mer än att betala hyran och så vidare då, som jag påpekade.
    De lever lite i en annan värld och tror att de får jobb omedelbums. I andra sekunden pratar de om att sälja en av sina två soffor om de får dåligt med pengar. Och körkortet där dottern har kommit förbi stadskörningen, har lagts åt sidan. Fast det är ju bra att ha körkort om man ska söka jobb.

    Så har jag ändå hittat ett jobb som skulle passa dottern som handen i handsken. Ett jobb som jag aldrig sett förut. Hoppas hon får det.

    Sonen hamnade till slut som fjärde reserv på brandmansutbildningen. Hoppas, hoppas att det är fyra som ångrar sej första veckan på utbildningen, så sonen får en chans. Han har hankat sej fram i ett och ett halvt år nu men det är ju brandman han vill bli.

    Skönt är ju att både jag och sambon har jobb. Och i år finns det fler än dubbelt så många jobb bara i vår kommun än förra. Så det ljusnar ju i alla fall.

    Jag har ju klarat mej, så varför skulle inte de?
    Styrka, glädje och humor!
  2. 1
    Små barn små bekymmer, stora barn-Hjälp Ja, så har jag också fått nöjet (?) att förstå ovan påbörjade citat. Dottern som började läsa till lärare i höstas, direkt efter gymnasiet, är skoltrött och ska göra ett uppehåll. Hennes kille som hon bor ihop med, hans kontrakt på jobbet går ut i februari och blir inte förlängt. Ingen är berättigad till a-kassa och ingen vet vad de ska göra nu.

    Mer än att betala hyran och så vidare då, som jag påpekade.
    De lever lite i en annan värld och tror att de får jobb omedelbums. I andra sekunden pratar de om att sälja en av sina två soffor om de får dåligt med pengar. Och körkortet där dottern har kommit förbi stadskörningen, har lagts åt sidan. Fast det är ju bra att ha körkort om man ska söka jobb.

    Så har jag ändå hittat ett jobb som skulle passa dottern som handen i handsken. Ett jobb som jag aldrig sett förut. Hoppas hon får det.

    Sonen hamnade till slut som fjärde reserv på brandmansutbildningen. Hoppas, hoppas att det är fyra som ångrar sej första veckan på utbildningen, så sonen får en chans. Han har hankat sej fram i ett och ett halvt år nu men det är ju brandman han vill bli.

    Skönt är ju att både jag och sambon har jobb. Och i år finns det fler än dubbelt så många jobb bara i vår kommun än förra. Så det ljusnar ju i alla fall.

    Jag har ju klarat mej, så varför skulle inte de?
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2
    Det kommer de att göra! Det löser sig, det gör det alltid (nästan)...
    Kan du hjälpa dottern med pengar till körkortet så hon får det?
  4. 2
    Det kommer de att göra! Det löser sig, det gör det alltid (nästan)...
    Kan du hjälpa dottern med pengar till körkortet så hon får det?
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3
    Tack, ja, jag hoppas det...
    Hon har pengar i fonder som räcker till både körkort och bil. Men jag vill ju helst inte att de ska gå åt till hyror och annat.
  6. 3
    Tack, ja, jag hoppas det...
    Hon har pengar i fonder som räcker till både körkort och bil. Men jag vill ju helst inte att de ska gå åt till hyror och annat.
  7. Medlem sedan
    Oct 2003
    #4
    Nej, kan du sätta stopp för det så gör det!!!! Absolut!
  8. 4
    Nej, kan du sätta stopp för det så gör det!!!! Absolut!
  9. Medlem sedan
    May 2009
    #5
    De klarar sig, det har du nog sett till att de kommer att göra. Fast ibland blir man ju lite nervös för hur de ska reda ut det... min unge som glatt säger upp sig hit och dit för att hon tröttnar på jobb och sådär gör mig hemskt nervös ibland. Samtidigt som jag borde lärt mig vid det här laget att i hennes bransch så är det ju så det är, det ordnar sig, hon har jobb imorgon om hon vill.

    Håller tummarna för kidsen!
  10. 5
    De klarar sig, det har du nog sett till att de kommer att göra. Fast ibland blir man ju lite nervös för hur de ska reda ut det... min unge som glatt säger upp sig hit och dit för att hon tröttnar på jobb och sådär gör mig hemskt nervös ibland. Samtidigt som jag borde lärt mig vid det här laget att i hennes bransch så är det ju så det är, det ordnar sig, hon har jobb imorgon om hon vill.

    Håller tummarna för kidsen!
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    om de vill ha nått nytt att göra kanske de kan åka ut som EU-volontärer? jag måste alltid göra reklam för den möjligheten. dottern är ute i Europa just nu och hon har både svenska och europeiska vänner som har varit ute och är ute och man kan nog säga att alla har fått ett fantastiskt år + ett nytt språk gratis! det borde passa en blivande lärare väldigt bra!
    http://www.ungdomsstyrelsen.se/kat/0,2070,1362,00.htmlå
    det är en jättebra verksamhet som EU fixar. de förmedlar ungdomsjobb/projekt runt om i Europa och EU´s hjälpländer. ungdomarna får resa dit och hem, logi, matpengar och fickpengar.
    det är lite letande och trixande innan det går i lås men det verkar det vara värt.
    Vi har allt, men det är också allt vi har.
    Ole Paus

    Återinför Friåret!
  12. 6
    om de vill ha nått nytt att göra kanske de kan åka ut som EU-volontärer? jag måste alltid göra reklam för den möjligheten. dottern är ute i Europa just nu och hon har både svenska och europeiska vänner som har varit ute och är ute och man kan nog säga att alla har fått ett fantastiskt år + ett nytt språk gratis! det borde passa en blivande lärare väldigt bra!
    http://www.ungdomsstyrelsen.se/kat/0,2070,1362,00.htmlå
    det är en jättebra verksamhet som EU fixar. de förmedlar ungdomsjobb/projekt runt om i Europa och EU´s hjälpländer. ungdomarna får resa dit och hem, logi, matpengar och fickpengar.
    det är lite letande och trixande innan det går i lås men det verkar det vara värt.
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Vad skönt att höra att det är fler barn som är lite likadana. Tack!
  14. 7
    Vad skönt att höra att det är fler barn som är lite likadana. Tack!
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8
    Vad spännande! Jag ska tipsa dom om det. Länken funkade om man tar bort å:et på slutet.

    Tack för tips!
  16. 8
    Vad spännande! Jag ska tipsa dom om det. Länken funkade om man tar bort å:et på slutet.

    Tack för tips!
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9
    ingen aning om varifrån det där å:et kom. måste också skriva att när de väl är på plats så blir de mestadels väldigt bra omhändertagna. Dotterns arbetsgivare är jättebra både socialt och jobbmässigt. men en kompis till dottern var i ett annat f.d östland och hade det betydligt kärvare men oj! vad hon lärde sig.
    i varje land finns det en mottagande EU-verksamhet som fixar kurser och träffar för alla volontärer i landet. de verkar väldigt intressanta och roliga. vilka nätverk dessa ungdomar får!!
    Vi har allt, men det är också allt vi har.
    Ole Paus

    Återinför Friåret!
  18. 9
    ingen aning om varifrån det där å:et kom. måste också skriva att när de väl är på plats så blir de mestadels väldigt bra omhändertagna. Dotterns arbetsgivare är jättebra både socialt och jobbmässigt. men en kompis till dottern var i ett annat f.d östland och hade det betydligt kärvare men oj! vad hon lärde sig.
    i varje land finns det en mottagande EU-verksamhet som fixar kurser och träffar för alla volontärer i landet. de verkar väldigt intressanta och roliga. vilka nätverk dessa ungdomar får!!

Liknande trådar

  1. Barn per vuxen/små barn/stora barn
    By Piilla in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 10:06
  2. Små barn - små bekymmer. Stora barn -
    By marib in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-27, 09:23
  3. Små barn-små bekymmer, stora barn
    By CaLa6665 in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 14:53
  4. Stora barn stora bekymmer!
    By annelie43 in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 13:22
  5. Små barn små bekymmer...
    By therese & t in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 20:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar