Roliga idéer till barnrum efterlyses!
_0911 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Roliga idéer till barnrum efterlyses!

    Ska börja fixa till ett av våra rum Lukas nu och söker nu efter roliga och stimulerande grejer att ha där! Nu menar jag inte tapeter, bårder, wallies och sånt utan mer "aktiviteter" liksom. Exempelvis har jag sett ett tips om att sätta upp en tavellist snett på väggen så att det blir som en liten bilbana. Man lägger bilen högst upp och så får den rulla ner i en låda liksom. Eller att man hänger upp ett lite större gosedjur i en lång gummisnodd så det hänger ner till golvet, så barnet kan typ dansa med det. Fler sånna kreativa idéer vore toppen!
  2. 1
    Roliga idéer till barnrum efterlyses! Ska börja fixa till ett av våra rum Lukas nu och söker nu efter roliga och stimulerande grejer att ha där! Nu menar jag inte tapeter, bårder, wallies och sånt utan mer "aktiviteter" liksom. Exempelvis har jag sett ett tips om att sätta upp en tavellist snett på väggen så att det blir som en liten bilbana. Man lägger bilen högst upp och så får den rulla ner i en låda liksom. Eller att man hänger upp ett lite större gosedjur i en lång gummisnodd så det hänger ner till golvet, så barnet kan typ dansa med det. Fler sånna kreativa idéer vore toppen!
  3. Medlem sedan
    Nov 2005
    #2
    Åh vad roligt det låter, har inte ens tänkt i de banorna!

    Simon fick en xylofon i julklapp som ser ut som en ko och så upptäckte jag att den har fötter längst ner så jag tror att meningen är att man ska hänga den på väggen o spela så, så det kanske är en idé? (Funkar ju med vilken xylofon som helst)

    Sen på barnavdelningen på sjukhuset här i stan så har de stora legoplattor fastskruvade på väggarna o sen speciella legobitar som är lätta att sätta på och ta av, t.o.m. Simon klarade det fast han precis fyllt 1 år. Kanske kan man göra nåt sånt med Duplo? Tror att det stimulerar mer än att bygga på golvet för det är ju lite ovanligt att det sitter nåt sånt på väggen. Simon var iaf väldigt förtjust i det o lekte massor med det när han var på sjukan.

    Annars har jag inga bra idéer, som sagt har inte tänkt i de banorna.
  4. 2
    Åh vad roligt det låter, har inte ens tänkt i de banorna!

    Simon fick en xylofon i julklapp som ser ut som en ko och så upptäckte jag att den har fötter längst ner så jag tror att meningen är att man ska hänga den på väggen o spela så, så det kanske är en idé? (Funkar ju med vilken xylofon som helst)

    Sen på barnavdelningen på sjukhuset här i stan så har de stora legoplattor fastskruvade på väggarna o sen speciella legobitar som är lätta att sätta på och ta av, t.o.m. Simon klarade det fast han precis fyllt 1 år. Kanske kan man göra nåt sånt med Duplo? Tror att det stimulerar mer än att bygga på golvet för det är ju lite ovanligt att det sitter nåt sånt på väggen. Simon var iaf väldigt förtjust i det o lekte massor med det när han var på sjukan.

    Annars har jag inga bra idéer, som sagt har inte tänkt i de banorna.
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Kul idé men jag blev lite betänksam med att ha en lång gummisnodd hängandes med tanke på att man kan fastna i det. Själv gjorde jag en sådan sak när jag var liten och bröt armen. Men man kanske kan ha en sådan sak som man fäster upp på något sätt och bara tar ner när man själv är med i rummet?

    Andra förslag på aktiviteter: en kompis till mig hade köpt små skåp som man kunde sticka in händerna i mitt fram på. Det var kul att lägga in saker där eller känna på det som fanns innanför. Luckan gick att öppna vanligt med. Tror att det var Ikea men vet inte om de har kvar dem. Barnmottagningen som vi tillhör har med satt upp små skåp med olika aktiviteter. Det är egenhändigt snickrade små trälådor där man kan öppna och stänga vissa luckor. Någon lucka har de satt en snurra på och någon annan är det en spegel på. De har en med en kula som de trätt på en ståltråd som man då kan flytta på.

    Vi har en sak här hemma som har varit väldigt populär bland både små och stora barn. Min man kom han hem med en stor Whiteboard tavla som skulle slängas. Den var lite sönder i ett hörn men annars fullt funktionsduglig. Vi har satt upp den här hemma och barnen står ibland långa stunder och ritar på den. Både små och stora. Men eftersom man har whiteboardpennor på den så får de inte ha fri tillgång till pennorna med tanke på att det är lätt att måla utanför. Men man kan ju sätta upp en gammal hederlig griffeltavla annars!
  6. 3
    Kul idé men jag blev lite betänksam med att ha en lång gummisnodd hängandes med tanke på att man kan fastna i det. Själv gjorde jag en sådan sak när jag var liten och bröt armen. Men man kanske kan ha en sådan sak som man fäster upp på något sätt och bara tar ner när man själv är med i rummet?

    Andra förslag på aktiviteter: en kompis till mig hade köpt små skåp som man kunde sticka in händerna i mitt fram på. Det var kul att lägga in saker där eller känna på det som fanns innanför. Luckan gick att öppna vanligt med. Tror att det var Ikea men vet inte om de har kvar dem. Barnmottagningen som vi tillhör har med satt upp små skåp med olika aktiviteter. Det är egenhändigt snickrade små trälådor där man kan öppna och stänga vissa luckor. Någon lucka har de satt en snurra på och någon annan är det en spegel på. De har en med en kula som de trätt på en ståltråd som man då kan flytta på.

    Vi har en sak här hemma som har varit väldigt populär bland både små och stora barn. Min man kom han hem med en stor Whiteboard tavla som skulle slängas. Den var lite sönder i ett hörn men annars fullt funktionsduglig. Vi har satt upp den här hemma och barnen står ibland långa stunder och ritar på den. Både små och stora. Men eftersom man har whiteboardpennor på den så får de inte ha fri tillgång till pennorna med tanke på att det är lätt att måla utanför. Men man kan ju sätta upp en gammal hederlig griffeltavla annars!
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Ja det är sant faktiskt, det är ju inte helt barnsäkert! Anledningen att jag kom att tänka på den idén var att de har en sån på öppna förskolan här. Men där är ju å andra sidan alltid personal eller föräldrar inom synhåll.

    Whiteboard-tavla låter ju skoj! Funderad på ett staffli från IKEA först, men tror inte han når upp ordentligt ännu..
  8. 4
    Ja det är sant faktiskt, det är ju inte helt barnsäkert! Anledningen att jag kom att tänka på den idén var att de har en sån på öppna förskolan här. Men där är ju å andra sidan alltid personal eller föräldrar inom synhåll.

    Whiteboard-tavla låter ju skoj! Funderad på ett staffli från IKEA först, men tror inte han når upp ordentligt ännu..

Liknande trådar

  1. Roliga ideer till bröllopstal?
    By ulricac in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 08:19
  2. Kul idéer efterlyses!
    By lizaliza in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 17:20
  3. Idéer efterlyses
    By Nugga in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 08:44
  4. Hjälp mig med ideer-barnrum
    By Ina in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 08:16
  5. Idéer till barnrum
    By -icka- in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 17:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar