Lågt blodtryck och lågt hb?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Lågt blodtryck och lågt hb?

    Vad beror sånt på om det inte finns nån blödning? eller kan det finnas en blödning nåsntans i kroppen där det liksom sipprar utan att det märks förutom på blodtryck och hb?

    Säg en person som brukar ligga normalt på 110/80 och hb på 140 och som under hösten dalat ner till 90/55 och ett hb som mellan september och januari sjunkit till 116 det togs ett i september som visade på 124, november 118 och januari 116. Nåt är knas då va?
    Det är en fas det går över.

    Den som inte tror att man kan göra nån skillnad bara för att man är liten har aldrig haft en mygga i sovrummet
  2. 1
    Lågt blodtryck och lågt hb? Vad beror sånt på om det inte finns nån blödning? eller kan det finnas en blödning nåsntans i kroppen där det liksom sipprar utan att det märks förutom på blodtryck och hb?

    Säg en person som brukar ligga normalt på 110/80 och hb på 140 och som under hösten dalat ner till 90/55 och ett hb som mellan september och januari sjunkit till 116 det togs ett i september som visade på 124, november 118 och januari 116. Nåt är knas då va?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    så här tänker jag

    Jag är inte medicinskt utbildad, så jag kan ha fel, men jag tänker så här:
    -lågt blodvärde kan mycket väl bero på en blödning
    -lågt blodtryck får man inte av att man blöder, tror jag (Förutom riktigt stora blödningar, men inte något som ligger och småsipprar...)

    När jag hade lågt blodvärde letade de efter blod i urin och avföring. Vad jag förstår är det väl i princip där man kan ha blödningar (av någon volym) utan att det direkt märks. Kraftiga mensblödningar ska man förstås överväga.
    Lågt blodvärde kan också bero på lågt intag av järn (eller andra relevanta näringsämnen...) eller på att kroppen inte tar upp näring som den ska.

    Lågt blodtryck har jag ingen aning om hur det uppkommer...
  4. 2
    så här tänker jag Jag är inte medicinskt utbildad, så jag kan ha fel, men jag tänker så här:
    -lågt blodvärde kan mycket väl bero på en blödning
    -lågt blodtryck får man inte av att man blöder, tror jag (Förutom riktigt stora blödningar, men inte något som ligger och småsipprar...)

    När jag hade lågt blodvärde letade de efter blod i urin och avföring. Vad jag förstår är det väl i princip där man kan ha blödningar (av någon volym) utan att det direkt märks. Kraftiga mensblödningar ska man förstås överväga.
    Lågt blodvärde kan också bero på lågt intag av järn (eller andra relevanta näringsämnen...) eller på att kroppen inte tar upp näring som den ska.

    Lågt blodtryck har jag ingen aning om hur det uppkommer...
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Det _måste_ inte vara något allvarligt. Det är väl kanske inte heller så troligt att det är en blödning, men kom personen in med kraftigt ont i magen t ex så skulle man antagligen reagera. Är det en man det rör sig om?
  6. 3
    Det _måste_ inte vara något allvarligt. Det är väl kanske inte heller så troligt att det är en blödning, men kom personen in med kraftigt ont i magen t ex så skulle man antagligen reagera. Är det en man det rör sig om?
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Nej, kvinna i fertil ålder, men inte gravid.
  8. 4
    Nej, kvinna i fertil ålder, men inte gravid.
  9. Medlem sedan
    Jul 2002
    #5
    Blodtrycket rasar ner med ojämna mellanrum och ligger inte hela tiden lågt.
    Blodvärdet verkar ju dock stadigt promenera neråt.
  10. 5
    Blodtrycket rasar ner med ojämna mellanrum och ligger inte hela tiden lågt.
    Blodvärdet verkar ju dock stadigt promenera neråt.
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Förutom detta (Hb är inom normalintervallet i stort sett) är det några andra symtom?
  12. 6
    Förutom detta (Hb är inom normalintervallet i stort sett) är det några andra symtom?
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    En person som sjunker så pass i hb värde skulle skulle ses lida av anemi för även om det ligger inom normalvärderna så är det ju relativt lågt.
    Tarmsjukdom, skov? Är feaces hb taget? Järnbrist, B12 brist eller brist på folsyra tänker jag. Äter människan ordenligt? Dricker ordentligt?
    Infektioner och läkemedel kan också ligga bakom. Sen finns det andra sjukdomar som kan ge blodbrist också.
    Knas jo.. hur mår personen egentligen funderar man ju.
  14. 7
    En person som sjunker så pass i hb värde skulle skulle ses lida av anemi för även om det ligger inom normalvärderna så är det ju relativt lågt.
    Tarmsjukdom, skov? Är feaces hb taget? Järnbrist, B12 brist eller brist på folsyra tänker jag. Äter människan ordenligt? Dricker ordentligt?
    Infektioner och läkemedel kan också ligga bakom. Sen finns det andra sjukdomar som kan ge blodbrist också.
    Knas jo.. hur mår personen egentligen funderar man ju.
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    Trött yr, stressar för mycket äter hyfsat. Äter inga läkemedel regelbundet. Inga undersökningar gjorda utom av en doktor som tyckte hon simulerade.
  16. 8
    Trött yr, stressar för mycket äter hyfsat. Äter inga läkemedel regelbundet. Inga undersökningar gjorda utom av en doktor som tyckte hon simulerade.
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9
    Ja det är nästan inom normalintervallet, men med tanke på att det på ett år sjunkit från runt 140 där det alltid legat så är det ju lite skumt.
    Inga andra symptom förutom de som har med lågt hb och blodtryck att göra (yr mellan varven, trött) har ett något stressigt liv, men inte konstigt stressigt.
  18. 9
    Ja det är nästan inom normalintervallet, men med tanke på att det på ett år sjunkit från runt 140 där det alltid legat så är det ju lite skumt.
    Inga andra symptom förutom de som har med lågt hb och blodtryck att göra (yr mellan varven, trött) har ett något stressigt liv, men inte konstigt stressigt.
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Jag tror inte att personen ifråga kanske har någon anledning att oroa sig jättemycket då. Det kan vara naturliga variationer, kanske orsakade av stress? Men om det blir andra symtom från magen t ex, så tycker jag att man ska söka igen.
  20. 10
    Jag tror inte att personen ifråga kanske har någon anledning att oroa sig jättemycket då. Det kan vara naturliga variationer, kanske orsakade av stress? Men om det blir andra symtom från magen t ex, så tycker jag att man ska söka igen.
  21. Medlem sedan
    Jun 2003
    #11
    Stress kan jag säga kan orsaka både ock. yr och trött är både sekundära problem men kan också vara primära problem som betyder "Stressa ner". Inte livshotande men allvarligt.

    Doktorn borde verkligen göra en vidare utredning då det finns sjukdomar som kan ligga bakom blodbristen som går att göra något åt. Det ska tas fler prover.
  22. 11
    Stress kan jag säga kan orsaka både ock. yr och trött är både sekundära problem men kan också vara primära problem som betyder "Stressa ner". Inte livshotande men allvarligt.

    Doktorn borde verkligen göra en vidare utredning då det finns sjukdomar som kan ligga bakom blodbristen som går att göra något åt. Det ska tas fler prover.

Liknande trådar

  1. Lågt blodtryck?
    By matildas_mamma in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 20:35
  2. Lågt blodtryck!
    By Clownis in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 12:00
  3. lågt blodtryck
    By tiva in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 13:23
  4. lågt blodtryck?
    By Moa m. BellanBus in forum Kropp & hälsa
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 15:46
  5. Lågt blodtryck?
    By Tina v 21 in forum Komplikationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 19:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar