Mobiltelefon då?
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Mobiltelefon då?

    Då måste jag passa på och fråga om din -03a har egen mobiltelefon.

    Om inte så undrar jag om du har nån tanke om när en sådan kan bli aktuell? Om ja, så undrar jag vad motiveringen är till att ditt barn har en och om ditt barn får ha den med i skolan?
  2. 1
    Mobiltelefon då? Då måste jag passa på och fråga om din -03a har egen mobiltelefon.

    Om inte så undrar jag om du har nån tanke om när en sådan kan bli aktuell? Om ja, så undrar jag vad motiveringen är till att ditt barn har en och om ditt barn får ha den med i skolan?
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Min ömma punkt

    Ja-Luna har en. Den är gammal, enkel mobil, vi fick den av Srdans moster.
    Ja-hon har det i sin jacka, även till skola.
    Men-hon fick den BARA eftersom hon går själv till och från skolan. Hon är hemma ca 30 min själv innan S kommer hem från jobbet.
    Jag vill att hon har den så att hon kan ringa i fall det blir ngt problem, inte kan öppna dörren, känner sig ensam hemma(innan pappa kommer) etc
    Och hon använder den bara för det.
    Ljudet är avstängd, hon har bara min och S nummer sparad och hon tar nog aldrig den ur jackan!
    Vi ringer aldrig på den!
    Jelena med L,MoA
  4. 2
    Min ömma punkt Ja-Luna har en. Den är gammal, enkel mobil, vi fick den av Srdans moster.
    Ja-hon har det i sin jacka, även till skola.
    Men-hon fick den BARA eftersom hon går själv till och från skolan. Hon är hemma ca 30 min själv innan S kommer hem från jobbet.
    Jag vill att hon har den så att hon kan ringa i fall det blir ngt problem, inte kan öppna dörren, känner sig ensam hemma(innan pappa kommer) etc
    Och hon använder den bara för det.
    Ljudet är avstängd, hon har bara min och S nummer sparad och hon tar nog aldrig den ur jackan!
    Vi ringer aldrig på den!
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Trots idogt tjatande så har Alice ingen egen mobil. Hon vill hemskt gärna ha en, men jag ser ingen poäng med att hon ska ha en just nu. När hon börjar gå hem själv från skolan kan det kanske bli aktuellt, men inte nu.
  6. 3
    Trots idogt tjatande så har Alice ingen egen mobil. Hon vill hemskt gärna ha en, men jag ser ingen poäng med att hon ska ha en just nu. När hon börjar gå hem själv från skolan kan det kanske bli aktuellt, men inte nu.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Inte en chans! Hon har absolut ingen anledning till att ha en mobiltelefon. Som tur är har hon inte heller frågat om det, vilket kanske också avspeglar att det inte finns något behov. Hon är på fritids efter skolan och jag är hemma när hon går till skolbussen på morgonen. Den dagen det blir aktuellt att hon åker skolbuss hem kanske vi resonerar annorlunda, men det lär å andra sidan dröja.
  8. 4
    Inte en chans! Hon har absolut ingen anledning till att ha en mobiltelefon. Som tur är har hon inte heller frågat om det, vilket kanske också avspeglar att det inte finns något behov. Hon är på fritids efter skolan och jag är hemma när hon går till skolbussen på morgonen. Den dagen det blir aktuellt att hon åker skolbuss hem kanske vi resonerar annorlunda, men det lär å andra sidan dröja.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Hugo tjatar också om mobiltelefon. Han vill ha en egen. Jag har sagt nej till det (tror exet håller med också) och sagt att han får en egen mobil den dagen han inte längre har fritids på eftermiddagarna och då kommer vara ensam hemma. Däremot så kan jag tänka mig att ha en extra telefon med kontantkort som han kan låna vid behov, exempelvis om han ska gå till en kompis som bor en bit bort, men det känns inte aktuellt just nu.

    Däremot har lillasyster lagt beslag min gamla mobil, som hon har och leker med, och Hugo är rätt så avis på det, men den är trasig och går inte att ringa med.
  10. 5
    Hugo tjatar också om mobiltelefon. Han vill ha en egen. Jag har sagt nej till det (tror exet håller med också) och sagt att han får en egen mobil den dagen han inte längre har fritids på eftermiddagarna och då kommer vara ensam hemma. Däremot så kan jag tänka mig att ha en extra telefon med kontantkort som han kan låna vid behov, exempelvis om han ska gå till en kompis som bor en bit bort, men det känns inte aktuellt just nu.

    Däremot har lillasyster lagt beslag min gamla mobil, som hon har och leker med, och Hugo är rätt så avis på det, men den är trasig och går inte att ringa med.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6
    Karl har ingen mobil men önskar sig hett en. Han har stora syskon som har mobiler sen länge och det är såååå orättvist.
    Vi är helt överens om att han inte ska ha någon mobil, än. Jag har själv jättesvårt att förstå varför ett så litet barn skulle ha behov av en mobil.
  12. 6
    Karl har ingen mobil men önskar sig hett en. Han har stora syskon som har mobiler sen länge och det är såååå orättvist.
    Vi är helt överens om att han inte ska ha någon mobil, än. Jag har själv jättesvårt att förstå varför ett så litet barn skulle ha behov av en mobil.
  13. Medlem sedan
    Dec 2007
    #7
    Nä än så länge har han ingen. Han har inte ens bett om någon. Men vi vuxna har pratat om det. I klassen vet jag att två av pojkarna har mobiltelefon.

    Tycker det är svårt.
    Tycker nog att man får överväga vikten av en mobil. Som Jelena, jag förstår att Luna fått en mobil. Men som det ser ut med Abbe, så är han aldrig ensam på det sättet. Så vi kommer nog vänta ett tag till.
  14. 7
    Nä än så länge har han ingen. Han har inte ens bett om någon. Men vi vuxna har pratat om det. I klassen vet jag att två av pojkarna har mobiltelefon.

    Tycker det är svårt.
    Tycker nog att man får överväga vikten av en mobil. Som Jelena, jag förstår att Luna fått en mobil. Men som det ser ut med Abbe, så är han aldrig ensam på det sättet. Så vi kommer nog vänta ett tag till.
  15. Medlem sedan
    Jan 2006
    #8

    Jo, Tilde har en. Även i skolan

    Vi köre med WalkiTalki innan för tjejerna är ute i skogen mycket här och jag vill kunna nå dem och vill att de ska kunna ringa mig om något hänt. För min egen skull - och för att vi ska kunna släppa de lite. I vinter har de varit i våran lilla pulkabacke många timmar. Det är i och för sig ropavstånd, men jag ser de inte. Lite falsk trygghet kanske - jag vet.

    Tilde åker buss hem själv och går hem från bussen. Nån gång kan hon gå in själv när jag hämtar de två små på dagis. Hon har varit hemma själv när jag handlat 10 minuter bort. Till saken hör att vi inte har nån hemtelefon så det känns bra att kunna nå henne om hon är ensam hemma.
    Min lycka är att se mina barns hjärtan skratta. /K
  16. 8
    Jo, Tilde har en. Även i skolan Vi köre med WalkiTalki innan för tjejerna är ute i skogen mycket här och jag vill kunna nå dem och vill att de ska kunna ringa mig om något hänt. För min egen skull - och för att vi ska kunna släppa de lite. I vinter har de varit i våran lilla pulkabacke många timmar. Det är i och för sig ropavstånd, men jag ser de inte. Lite falsk trygghet kanske - jag vet.

    Tilde åker buss hem själv och går hem från bussen. Nån gång kan hon gå in själv när jag hämtar de två små på dagis. Hon har varit hemma själv när jag handlat 10 minuter bort. Till saken hör att vi inte har nån hemtelefon så det känns bra att kunna nå henne om hon är ensam hemma.
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9
    Inte ännu men han har börjat tjata eftersom han ser andra barn som har, min filosofi är att han kommer få en mobiltfn den dagen han är stor nog att börja gå hem från skolan själv
  18. 9
    Inte ännu men han har börjat tjata eftersom han ser andra barn som har, min filosofi är att han kommer få en mobiltfn den dagen han är stor nog att börja gå hem från skolan själv
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Nä, av den enkla

    anledningen att det bara handlar om "vill ha" och inte "behöver". Vi måste ju köra dem vart de än ska, så de behöver ingen. Vi har fått en gammal efter mamma och jag fick ett refill-simkort, så det FINNS en extra, som de får ha OM de behöver den - vilket bara hände när de var i fjällen senast.

    Många barn i J's klass har, för de börjar gå hem själva efter skolan. Vi kommer ju inte komma dit innan gymnasiet.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  20. 10
    Nä, av den enkla anledningen att det bara handlar om "vill ha" och inte "behöver". Vi måste ju köra dem vart de än ska, så de behöver ingen. Vi har fått en gammal efter mamma och jag fick ett refill-simkort, så det FINNS en extra, som de får ha OM de behöver den - vilket bara hände när de var i fjällen senast.

    Många barn i J's klass har, för de börjar gå hem själva efter skolan. Vi kommer ju inte komma dit innan gymnasiet.
  21. Medlem sedan
    Sep 2003
    #11
    Nej, det finns inget behov av telefon eftersom Ellen är på fritids efter skolan och vi alltid lämnar och hämtar henne. Hon har nämnt att ett par kompisar i skolan har mobil men hon säger i nästa mening att hon inte förstår varför så inget tjat här, än. ;-)

    Men i Jelenas fall förstår jag absolut. Då hade vi också haft en mobil till Ellen, men behovet finns som sagt inte så hon får vänta tills det uppstår.
  22. 11
    Nej, det finns inget behov av telefon eftersom Ellen är på fritids efter skolan och vi alltid lämnar och hämtar henne. Hon har nämnt att ett par kompisar i skolan har mobil men hon säger i nästa mening att hon inte förstår varför så inget tjat här, än. ;-)

    Men i Jelenas fall förstår jag absolut. Då hade vi också haft en mobil till Ellen, men behovet finns som sagt inte så hon får vänta tills det uppstår.

Liknande trådar

  1. Ny mobiltelefon
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 21:35
  2. Mobiltelefon - när?
    By Cherinne in forum Stora barn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 13:21
  3. mobiltelefon
    By sökaren in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 18:05
  4. Ny mobiltelefon
    By keas in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 07:21
  5. Mobiltelefon
    By Matilda med 3 in forum _99/00 Vinterbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 17:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar