Oj redan - det går för fort
_0211 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2002
    #1

    Oj redan - det går för fort

    Emelia hade berättat för sin pappa att hon var lite öm vid bröstvårtan och han kunde konstatera att visst fanns där pyttesmå knölar. Jag kunde också se dem när hon visade mig. Lilla lilla gumman. Hon fyllde ju just 8 år och ska det verkligen redan vara dags för de första tecknen på kvinna. Fast jag var tidig jag också, fick mens sommaren det året jag skulle fylla 11. Hur långsamt får man egentligen bröst .. säg gärna att det tar flera år eller så....
    Bi med Em nov02 & Na mars04 & Mi maj09
    Och lilla 4:an i magen bf slutet av april-12

    Bloggar om Fjärde resan på http://lindal.blogg.se/denfjarderesan/
  2. 1
    Oj redan - det går för fort Emelia hade berättat för sin pappa att hon var lite öm vid bröstvårtan och han kunde konstatera att visst fanns där pyttesmå knölar. Jag kunde också se dem när hon visade mig. Lilla lilla gumman. Hon fyllde ju just 8 år och ska det verkligen redan vara dags för de första tecknen på kvinna. Fast jag var tidig jag också, fick mens sommaren det året jag skulle fylla 11. Hur långsamt får man egentligen bröst .. säg gärna att det tar flera år eller så....
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    jag började få bröst när jag var runt 8.. men de hade inte vuxit klart förrän jag var typ 18. så det tar ju ett tag.. men tog väl kanske fyra år från de började växa tills jag hade runt 70A. men jag hade vänner med 80C när de var 10... så det är ju väldigt individuellt..
  4. 2
    jag började få bröst när jag var runt 8.. men de hade inte vuxit klart förrän jag var typ 18. så det tar ju ett tag.. men tog väl kanske fyra år från de började växa tills jag hade runt 70A. men jag hade vänner med 80C när de var 10... så det är ju väldigt individuellt..
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3
    Jag minns själv att jag hade ömma bröst när jag gick i klass 3. Men de växte ju väldigt sakta. Flera år.
  6. 3
    Jag minns själv att jag hade ömma bröst när jag gick i klass 3. Men de växte ju väldigt sakta. Flera år.
  7. Medlem sedan
    Sep 1998
    #4
    Cornelias storasyster Amanda blir 12 år nu i juni.
    Hon började få antydningar till bröst när hon var 9-10 år. Nu syns de lite, så det tar nog lite tid iaf innan de växer till sej. Sen är ju sånt oxå väldigt olika.
  8. 4
    Cornelias storasyster Amanda blir 12 år nu i juni.
    Hon började få antydningar till bröst när hon var 9-10 år. Nu syns de lite, så det tar nog lite tid iaf innan de växer till sej. Sen är ju sånt oxå väldigt olika.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    Lite sent svar, men jag har ju precis avslutat barnkursen och "kan" det här nu

    Man räknar med att puberteten startar när bröstutvecklingen startar, och det kallas stadium två när brösten börjar växa det första steget. Om det sker innan 8 års ålder kallas det pubertas precox som betyder för tidig pubertet. Man kan stoppa upp en för tidig pubertet efter att man har uteslutit att den tidiga puberteten beror på någonting som behöver undersökas, men det krävs förstås utredning hos barnendokrinologen om man tror att det behövs. Anledningen till att man kan vilja göra det är dels psykosocial, och dels att slutlängden kan påverkas negativt av en tidig pubertet. Nu är ju våra barn över 8 men ibland kan det ändå finnas skäl till att man vill skjuta upp puberteten (och inte sällan att intressena ändras allt för mycket jämfört med kompisarna...)

    Grovt sett brukar man räkna med att varje stadium tar ett år, och fullvuxna bröst är stadium 5, så det borde ta ungefär 3 år innan det är färdigt. Mens brukar man få i slutet av puberteten, då har man ca 7 cm kvar att växa.

    Sorry om det här blev allt för kliniskt, det var bara så kul att skriva ett svar som jag verkligen kunde!
  10. 5
    Lite sent svar, men jag har ju precis avslutat barnkursen och "kan" det här nu

    Man räknar med att puberteten startar när bröstutvecklingen startar, och det kallas stadium två när brösten börjar växa det första steget. Om det sker innan 8 års ålder kallas det pubertas precox som betyder för tidig pubertet. Man kan stoppa upp en för tidig pubertet efter att man har uteslutit att den tidiga puberteten beror på någonting som behöver undersökas, men det krävs förstås utredning hos barnendokrinologen om man tror att det behövs. Anledningen till att man kan vilja göra det är dels psykosocial, och dels att slutlängden kan påverkas negativt av en tidig pubertet. Nu är ju våra barn över 8 men ibland kan det ändå finnas skäl till att man vill skjuta upp puberteten (och inte sällan att intressena ändras allt för mycket jämfört med kompisarna...)

    Grovt sett brukar man räkna med att varje stadium tar ett år, och fullvuxna bröst är stadium 5, så det borde ta ungefär 3 år innan det är färdigt. Mens brukar man få i slutet av puberteten, då har man ca 7 cm kvar att växa.

    Sorry om det här blev allt för kliniskt, det var bara så kul att skriva ett svar som jag verkligen kunde!
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6
    Jag tackar för svaret, nu efter sommaren syns det tydligt även när hon har kläder på sig att där är små bröstvårtor som putar. Men hon verkar ha funnits sig i det och är inte så hysteriskt blyg med det som hon var i våras. Men jag kan knappt låta bli att stirra när hon inte har tröja ... vad hände med min lilla tjej?
  12. 6
    Jag tackar för svaret, nu efter sommaren syns det tydligt även när hon har kläder på sig att där är små bröstvårtor som putar. Men hon verkar ha funnits sig i det och är inte så hysteriskt blyg med det som hon var i våras. Men jag kan knappt låta bli att stirra när hon inte har tröja ... vad hände med min lilla tjej?

Liknande trådar

  1. Rösta vad jag ska se! Fort fort!
    By Åsa med tjejtriss in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 22:43
  2. Fort, fort - ett LÖFTE!
    By .:Sabina:. in forum Vikt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 21:07
  3. Fort fort fort! Presenthjälp
    By ~liten~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 13:17
  4. Mätt fort och redan andnöd av magen
    By ~C med Thyra + bf 27/7~ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 08:32
  5. Paketkalenderhjälp, fort fort!
    By Mme_Knorr in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 08:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar