Ang att rätta barnens läxor/i skolan
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2006
    #1

    Ang att rätta barnens läxor/i skolan

    Hej hej.....

    Så här gör vi.

    Matteläxorna rättas naturligtvis alltid. Där finns liksom mer exakta rätt och fel. 1+1 kan inte ens bli liiiite tre liksom ))

    Men det är en helt annan sak när de lär sig skriva.

    Först är alla försök bra. Allt skrivande. Bara positiva ord till allt som ser ut som bokstäver. Ingen rättning what so ever.

    Sen kommer det mer och mer rättning beroende vad och hur mycket barnet kan för Tilde blev det i denna ordningen....

    .... vi påpekade felvända bokstäver
    .... inte mixa stora och små bokstäver
    .... glömda bokstäver (hon skrev tex hr, istället för hår)
    .... viss stavning, som vi visste att hon kunde tex mamma och pappa.

    osv

    Nu påpekar vi att bokstäverna ska hålla sig på raden och inte flyga. Stor bokstav och punkt. Ganska mycket stavning.

    Men detta har tagit nästan tre år. Felvända bokstäver, då var hon fem.....

    Läxan ska vara helt rätt, när hon lämnar in. Men sitter hon och skriver sagor, eller just nu låtar ) Så rättar jag i stort sätt ingenting. Jag är bara överlycklig över att hon skriver, och att hon tycker att det är kul!!!
    Min lycka är att se mina barns hjärtan skratta. /K
  2. 1
    Ang att rätta barnens läxor/i skolan Hej hej.....

    Så här gör vi.

    Matteläxorna rättas naturligtvis alltid. Där finns liksom mer exakta rätt och fel. 1+1 kan inte ens bli liiiite tre liksom ))

    Men det är en helt annan sak när de lär sig skriva.

    Först är alla försök bra. Allt skrivande. Bara positiva ord till allt som ser ut som bokstäver. Ingen rättning what so ever.

    Sen kommer det mer och mer rättning beroende vad och hur mycket barnet kan för Tilde blev det i denna ordningen....

    .... vi påpekade felvända bokstäver
    .... inte mixa stora och små bokstäver
    .... glömda bokstäver (hon skrev tex hr, istället för hår)
    .... viss stavning, som vi visste att hon kunde tex mamma och pappa.

    osv

    Nu påpekar vi att bokstäverna ska hålla sig på raden och inte flyga. Stor bokstav och punkt. Ganska mycket stavning.

    Men detta har tagit nästan tre år. Felvända bokstäver, då var hon fem.....

    Läxan ska vara helt rätt, när hon lämnar in. Men sitter hon och skriver sagor, eller just nu låtar ) Så rättar jag i stort sätt ingenting. Jag är bara överlycklig över att hon skriver, och att hon tycker att det är kul!!!
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Ja, att bevara skrivglädjen

    är ruskigt mycket viktigare än att alla ord är rätt stavade. Jag jobbar ju som språkvårdare och får allergiska utslag av stavfel (Och nej, det är inte en särskrivning i raden ovanför, det var ett medvetet val. ) men det är bara att bita sig i tungan och whops så kommer de och frågar "Mamma, har jag stavat rätt här?" och DÅ är det läge att korrigera. Inte förr.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Ja, att bevara skrivglädjen är ruskigt mycket viktigare än att alla ord är rätt stavade. Jag jobbar ju som språkvårdare och får allergiska utslag av stavfel (Och nej, det är inte en särskrivning i raden ovanför, det var ett medvetet val. ) men det är bara att bita sig i tungan och whops så kommer de och frågar "Mamma, har jag stavat rätt här?" och DÅ är det läge att korrigera. Inte förr.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    FAst det tror jag inte på. Och det går jag inte på heller. För hur många kommer och frågar om det är rätt stavat???? Absolut inte alla. Och de som inte frågar, blir inte deras glädje "dödad" någon gång, eller låter man dem hålla på och stava så dem vill för det är det viktigaste?
    Och enligt många undersökningar är svenskar dåliga på att stava! (kan säkert leta fram de uppgifter, har läst det flera gånger) Undrar vad det beror på?!
    och sedan det med glädje......skolan är obligatorisk. Kunskap är bra! Är det inte bättre att vi lär barnen det från början och visa vad kunskap är bra på än att försöka leka skolan?! MAn kan ge dem kunskap och glädje, itan att behöva köra den slappa taktiken som körs här och som ger så många stressade och skoltrötta barn när allvaret slår till.
    KAg är helt emot denna pedagogik (som framgår ur mina inlägg) MEN...i fall jag en dag inser att jag hade fel och att denna pedagogik är bättre än den som jag tror på så kommer jag att erkänna det!!!!!
  6. 3
    FAst det tror jag inte på. Och det går jag inte på heller. För hur många kommer och frågar om det är rätt stavat???? Absolut inte alla. Och de som inte frågar, blir inte deras glädje "dödad" någon gång, eller låter man dem hålla på och stava så dem vill för det är det viktigaste?
    Och enligt många undersökningar är svenskar dåliga på att stava! (kan säkert leta fram de uppgifter, har läst det flera gånger) Undrar vad det beror på?!
    och sedan det med glädje......skolan är obligatorisk. Kunskap är bra! Är det inte bättre att vi lär barnen det från början och visa vad kunskap är bra på än att försöka leka skolan?! MAn kan ge dem kunskap och glädje, itan att behöva köra den slappa taktiken som körs här och som ger så många stressade och skoltrötta barn när allvaret slår till.
    KAg är helt emot denna pedagogik (som framgår ur mina inlägg) MEN...i fall jag en dag inser att jag hade fel och att denna pedagogik är bättre än den som jag tror på så kommer jag att erkänna det!!!!!
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Vi har rätt olika inställning

    till ganska mycket som rör barnen så jag är inte förvånad. =)

    Jag vet att mina barn kommer kunna stava bättre än de flesta när de går ut skolan. De läser långt över sina nivåer redan. För mig, trots mitt jobb, är det viktigare att de vill skriva än exakt vad de skriver nu. Och det finns massor med undersökningar som visar att det effektivaste sättet att mörda skrivarglädje, är just att hacka på stavningen redan från början. Den kommer. Ju mer de läser, desto mer intresserade blir de av språket - och desto bättre blir de också på att hantera det.

    Kanske har du ett annat läge som har tvåspråkiga barn. Eller också inte.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  8. 4
    Vi har rätt olika inställning till ganska mycket som rör barnen så jag är inte förvånad. =)

    Jag vet att mina barn kommer kunna stava bättre än de flesta när de går ut skolan. De läser långt över sina nivåer redan. För mig, trots mitt jobb, är det viktigare att de vill skriva än exakt vad de skriver nu. Och det finns massor med undersökningar som visar att det effektivaste sättet att mörda skrivarglädje, är just att hacka på stavningen redan från början. Den kommer. Ju mer de läser, desto mer intresserade blir de av språket - och desto bättre blir de också på att hantera det.

    Kanske har du ett annat läge som har tvåspråkiga barn. Eller också inte.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Där håller jag med dig. Att inte rätta de små barnen innebär inte att de kommer att få lära sig att stava exakt rätt under resans gång. Jag tycker att det är jättehäftigt när skrivandet kommer igång, när koden knäcks och man får små meddelanden hemma som är felstavade men begripliga
  10. 5
    Där håller jag med dig. Att inte rätta de små barnen innebär inte att de kommer att få lära sig att stava exakt rätt under resans gång. Jag tycker att det är jättehäftigt när skrivandet kommer igång, när koden knäcks och man får små meddelanden hemma som är felstavade men begripliga
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Som det här som låg på min

    plats på frukostbordet en dag när R lämnat och jag haft sovmorgon:

    MaMMa Jag tror att den hära Femman är dinn För Jag hittade den anndra Femman.

    Och så låg "den dära Femman" på också då.

    Eller "GLAD ALLA HJÄTANS DAG MAMMA." som sitter på min anslagstavla. <3

    J har knäckt allt rakt över och ligger på LUS 18A, en nivå som inte ens alla kommit upp i när de gått ut nian. Det handlar visserligen om läsutveckling, men om man är på den nivån när man går i trean, då kan man också stava. Och han skriver med glädje. *gilla*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    Som det här som låg på min plats på frukostbordet en dag när R lämnat och jag haft sovmorgon:

    MaMMa Jag tror att den hära Femman är dinn För Jag hittade den anndra Femman.

    Och så låg "den dära Femman" på också då.

    Eller "GLAD ALLA HJÄTANS DAG MAMMA." som sitter på min anslagstavla. <3

    J har knäckt allt rakt över och ligger på LUS 18A, en nivå som inte ens alla kommit upp i när de gått ut nian. Det handlar visserligen om läsutveckling, men om man är på den nivån när man går i trean, då kan man också stava. Och han skriver med glädje. *gilla*
  13. Medlem sedan
    Jan 2006
    #7

    Ljuvligt !!

    Alla de där underbara lapparna. Det är bara att spara spara spara ))

    Har de testar den där "LUS - nivån" i skolan. Eller är det nåt som man kan göra själv....

    Är lite nyfiken på min stjärna här hemma )
    Min lycka är att se mina barns hjärtan skratta. /K
  14. 7
    Ljuvligt !! Alla de där underbara lapparna. Det är bara att spara spara spara ))

    Har de testar den där "LUS - nivån" i skolan. Eller är det nåt som man kan göra själv....

    Är lite nyfiken på min stjärna här hemma )
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Fina lappar! Jag har en favorit som jag fick av min brorsdotter för så många år sedan så att jag inte minns hur längesen det var, hon kan väl varit en 7-9 år kanske. Det står: "AJ LAV JO" på den. :-)
  16. 8
    Fina lappar! Jag har en favorit som jag fick av min brorsdotter för så många år sedan så att jag inte minns hur längesen det var, hon kan väl varit en 7-9 år kanske. Det står: "AJ LAV JO" på den. :-)
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    De LUSar ungarna i skolan

    men du kan göra det själv.

    http://www.bibo.se/pdf/lus/Lu1.pdf
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  18. 9
    De LUSar ungarna i skolan men du kan göra det själv.

    http://www.bibo.se/pdf/lus/Lu1.pdf
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Klassisk stavning!

    Jag har en sån också, här på anslagstavlan. Ljuvliga!
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  20. 10
    Klassisk stavning! Jag har en sån också, här på anslagstavlan. Ljuvliga!
  21. Medlem sedan
    Jan 2006
    #11

    I vilken årskurs ??

    Tusen tack för länken...
    Min lycka är att se mina barns hjärtan skratta. /K
  22. 11
    I vilken årskurs ?? Tusen tack för länken...
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Alla.

    Eller kanske inte förskoleklass men sen har våra lusats varje år.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  24. 12
    Alla. Eller kanske inte förskoleklass men sen har våra lusats varje år.

Liknande trådar

  1. Barnens läxor
    By dalla in forum Mammasnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 12:27
  2. Gillar ni barnens LÄXOR och har de
    By lea-m in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 09:46
  3. Rätta läxor?
    By bridgetj in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 21:11
  4. Spinoff på läxor: ordning i skolan
    By Mireaux in forum Skolbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 15:30
  5. Rotunda skolan och läxor
    By muminmamman in forum Skolbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 13:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar