överblivet ris?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jul 2008
    #1

    överblivet ris?

    Jag får alltid så mycket ris över (kokar säkerhetsportioner, avskyr när maten inte räcker till) vad kan man göra av det?
  2. 1
    överblivet ris? Jag får alltid så mycket ris över (kokar säkerhetsportioner, avskyr när maten inte räcker till) vad kan man göra av det?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Jag lagade stekt ris idag. Hackad lök & vitlök stektes, sedan i med strimlad vitkål, en slatt sambal oelek och lite gurkmeja och salt. När kålen var mjuk och glansig tillsatte jag kokt ris och stekte tills det var varmt. Sist vände jag ner skalade räkor.
    Serverade med tomat i klyftor, isbergssallad och stekt ägg.

    Det blev gott, fast sonen tyckte jag skulle ha dragit ner lite mer på sambalen...
  4. 2
    Jag lagade stekt ris idag. Hackad lök & vitlök stektes, sedan i med strimlad vitkål, en slatt sambal oelek och lite gurkmeja och salt. När kålen var mjuk och glansig tillsatte jag kokt ris och stekte tills det var varmt. Sist vände jag ner skalade räkor.
    Serverade med tomat i klyftor, isbergssallad och stekt ägg.

    Det blev gott, fast sonen tyckte jag skulle ha dragit ner lite mer på sambalen...
  5. mandelblomma
    #3
    räksallad med krämigt ris. Blandar ner lite gräddfil och majonäs i riset med räkor, lite purjolök, mango, tomater, gurka eller vad man nu gillar...örtsalt och lite citron peppar.
  6. 3
    räksallad med krämigt ris. Blandar ner lite gräddfil och majonäs i riset med räkor, lite purjolök, mango, tomater, gurka eller vad man nu gillar...örtsalt och lite citron peppar.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Frys in i portionsförpackningar.

    Ta en plastpåse runt handen, skopa upp en näve och dra plastpåsen runt och knyt. Sen är det bara att ta fram lämpligt antal och värma (i micro). Blir nästan lika bra som nykokt. Jättebra "snabbmat"/halvfabrikat
  8. 4
    Frys in i portionsförpackningar.

    Ta en plastpåse runt handen, skopa upp en näve och dra plastpåsen runt och knyt. Sen är det bara att ta fram lämpligt antal och värma (i micro). Blir nästan lika bra som nykokt. Jättebra "snabbmat"/halvfabrikat
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Kedgeree brukar jag göra med extra ris.

    Stek upp riset med lök och curry-pulver.
    Koka ngr hård kokta ägg.
    Dela rökt fisk (kolja, lax) och blanda i riset om du har lite ärtor släng i dem oxå.

    Servera med ägg halvor.
  10. 5
    Kedgeree brukar jag göra med extra ris.

    Stek upp riset med lök och curry-pulver.
    Koka ngr hård kokta ägg.
    Dela rökt fisk (kolja, lax) och blanda i riset om du har lite ärtor släng i dem oxå.

    Servera med ägg halvor.
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6
    Risgrynspudding.
    Vispa ägg och mjölk, tillsätt lite salt. Rör ner ris och gratinera i ca 20 min till den stannat och fått fin färg. Servera med sylt.
  12. 6
    Risgrynspudding.
    Vispa ägg och mjölk, tillsätt lite salt. Rör ner ris och gratinera i ca 20 min till den stannat och fått fin färg. Servera med sylt.
  13. Medlem sedan
    Jul 2008
    #7
    tack för alla svar, ska genast prova!
  14. 7
    tack för alla svar, ska genast prova!
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8
    Det är så vansinnigt gott!
  16. 8
    Det är så vansinnigt gott!
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Eller hur? Serveras till frukost.
  18. 9
    Eller hur? Serveras till frukost.

Liknande trådar

  1. Vad gör jag med överblivet
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 20:13
  2. Överblivet ris
    By ankamask in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 22:28
  3. gratäng med överblivet ris?
    By fin_ in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 16:26
  4. överblivet ris?
    By cat m Vilgot o Molly in forum Mat & dryck
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 16:53
  5. överblivet ris?
    By M in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 20:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar