Det konstanta fikat..?
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Det konstanta fikat..?

    Ni andra har säkert barn på andra skolor än där mitt barn går. Nu börjar jag faktiskt bli lite förvirrad, hur ofta har barnen fika med sig till skolan och vad skickar ni med?

    Nu i torsdags var det "värmande fika" som skulle skickas med och på onsdag är det friluftsdag följt av "värmande fika" på torsdag... Så tätt har det inte varit tidigare men ändå nu i vinter har det varit minst varannan vecka som barnen ska ha med sig någonting att fika i skogen. Det är alltså frågan om vanlig kommunal skola utan inriktning åt ena eller andra hållet.

    Hittills har jag skickat med varmchoklad och en smörgås förutom den dagliga frukten hon har med sig till skolan, dock har jag hört att det inte är vad de andra barnen har med sig utan det är mer "gofika" baserat med bullar och så men det vill jag inte att mitt barn ska äta stup i kvarten... Feltänkt?
  2. 1
    Det konstanta fikat..? Ni andra har säkert barn på andra skolor än där mitt barn går. Nu börjar jag faktiskt bli lite förvirrad, hur ofta har barnen fika med sig till skolan och vad skickar ni med?

    Nu i torsdags var det "värmande fika" som skulle skickas med och på onsdag är det friluftsdag följt av "värmande fika" på torsdag... Så tätt har det inte varit tidigare men ändå nu i vinter har det varit minst varannan vecka som barnen ska ha med sig någonting att fika i skogen. Det är alltså frågan om vanlig kommunal skola utan inriktning åt ena eller andra hållet.

    Hittills har jag skickat med varmchoklad och en smörgås förutom den dagliga frukten hon har med sig till skolan, dock har jag hört att det inte är vad de andra barnen har med sig utan det är mer "gofika" baserat med bullar och så men det vill jag inte att mitt barn ska äta stup i kvarten... Feltänkt?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Två gånger hittills under läsåret. Skolan och fritids står nästan alltid för fikat när de är ute i skogen och liknande. Carl hade med sig en Gorbypirog och festis ena gången och en tekaka med stekt ägg och saft den andra gången.
  4. 2
    Två gånger hittills under läsåret. Skolan och fritids står nästan alltid för fikat när de är ute i skogen och liknande. Carl hade med sig en Gorbypirog och festis ena gången och en tekaka med stekt ägg och saft den andra gången.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Toria går inte på fritids så det är bara skoltid som jag räknar in.
  6. 3
    Toria går inte på fritids så det är bara skoltid som jag räknar in.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Aldrig fika här

    Frukt ska de ha varje dag. När det är utedag (de har undervisning ute hela dagen varannan tisdag) så är det frukt+ev riskaka el kanelknäcke el dyl.
    Jag tycker inte heller att de ska stoppa i sig en massa bullar och kakor dagligen, så jag är nöjd med upplägget

    Fritids har också utedag en gång/vecka men då tar de med sig mellanmålet ut. Dvs inga bullar och kakor där heller.

    Iom den nya skollagen som träder i kraft 1 juli kommer det vara lag på att skolan ska vara avgiftsfri. I min kommun får vi därför inte be barnen ta med sig egen matsäck alls. (Det tycker jag dock är lite synd för många tycker ju om att ha med matsäck, det är liksom grejen med utedag att få packa upp sin egen mat.) På mitt jobb brukar vi därför ta med mat från matsalen till lunch och ibland (kanske 1 gång/termin) har vi låtit barnen ha med sig en liten fika och egen dricka. Men det är inte säkert att vi kan fortsätta med det nu med den nya lagen. Vi får se...
  8. 4
    Aldrig fika här Frukt ska de ha varje dag. När det är utedag (de har undervisning ute hela dagen varannan tisdag) så är det frukt+ev riskaka el kanelknäcke el dyl.
    Jag tycker inte heller att de ska stoppa i sig en massa bullar och kakor dagligen, så jag är nöjd med upplägget

    Fritids har också utedag en gång/vecka men då tar de med sig mellanmålet ut. Dvs inga bullar och kakor där heller.

    Iom den nya skollagen som träder i kraft 1 juli kommer det vara lag på att skolan ska vara avgiftsfri. I min kommun får vi därför inte be barnen ta med sig egen matsäck alls. (Det tycker jag dock är lite synd för många tycker ju om att ha med matsäck, det är liksom grejen med utedag att få packa upp sin egen mat.) På mitt jobb brukar vi därför ta med mat från matsalen till lunch och ibland (kanske 1 gång/termin) har vi låtit barnen ha med sig en liten fika och egen dricka. Men det är inte säkert att vi kan fortsätta med det nu med den nya lagen. Vi får se...
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Men räknas fikat som avgift? Frukten och därigenom fruktstunderna?

    Det är inte i mina ögon det ekonomiska i det hela som "stör" utan mest det logistiska i det hela samt att det verkar florera väldiga mängder socker på skolan.
  10. 5
    Men räknas fikat som avgift? Frukten och därigenom fruktstunderna?

    Det är inte i mina ögon det ekonomiska i det hela som "stör" utan mest det logistiska i det hela samt att det verkar florera väldiga mängder socker på skolan.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Ja, om man hårddrar det så

    gör det väl det, säger min chef iallafall som nog är ganska pressad av vad som skrivs i tidningen här då en viss politiker har gjort detta till sin hjärtefråga.

    Jag förstår dock att det inte var det som var ditt problem, men efter 1 juli när nya lagen kommer så kanske du är av med problemet så att säga
  12. 6
    Ja, om man hårddrar det så gör det väl det, säger min chef iallafall som nog är ganska pressad av vad som skrivs i tidningen här då en viss politiker har gjort detta till sin hjärtefråga.

    Jag förstår dock att det inte var det som var ditt problem, men efter 1 juli när nya lagen kommer så kanske du är av med problemet så att säga

Liknande trådar

  1. Denna konstanta oron!
    By anonymt namn in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 17:07
  2. Konstanta tröttheten..
    By -Emla- in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 20:43
  3. detta konstanta illamående
    By N med minibebben in forum _0706 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 19:37
  4. Konstanta sammandragningar
    By Morran m. tre + v.22 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 06:28
  5. Konstanta sammandragningar?
    By Ingeli in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 15:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar