Hur hårt kan/ska timjan beskäras och när
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Hur hårt kan/ska timjan beskäras och när

    Kollade trädgårdslandet och min timjan är en enda stor vedartad rishög.
    Jag vill ju ha mer färska kvistar än torra grenar i den så när ska den beskäras och hur kraftigt ska man beskära?

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  2. 1
    Hur hårt kan/ska timjan beskäras och när Kollade trädgårdslandet och min timjan är en enda stor vedartad rishög.
    Jag vill ju ha mer färska kvistar än torra grenar i den så när ska den beskäras och hur kraftigt ska man beskära?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Lite beroende på var du bor, men i mitten av april brukar vara lagom, skär ner den till ca 15 cm över jorden.
    Levande fjärilar och andra småkryp: http://www.butik.tradgardstider.se/
    Min kreativa blogg: http://alltkreativt.blogspot.com/
  4. 2
    Lite beroende på var du bor, men i mitten av april brukar vara lagom, skär ner den till ca 15 cm över jorden.
  5. Medlem sedan
    Oct 2000
    #3
    tack för svar, jag bor vid Blekingekusten så våren är ganska tidig här.
    Behöver man inte spara något av bladverket? Klarar den sig ändå?
  6. 3
    tack för svar, jag bor vid Blekingekusten så våren är ganska tidig här.
    Behöver man inte spara något av bladverket? Klarar den sig ändå?
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Den mår bra av att bli helt nedklippt. Om du tycker att det är för drastiskt så kan du klippa de äldsta, mest vedartade grenarna hårt och behålla några av de yngre.

    Du kan säkert klippa den i början av april när du bor i ett så pass gynnsamt klimat.
    Levande fjärilar och andra småkryp: http://www.butik.tradgardstider.se/
    Min kreativa blogg: http://alltkreativt.blogspot.com/
  8. 4
    Den mår bra av att bli helt nedklippt. Om du tycker att det är för drastiskt så kan du klippa de äldsta, mest vedartade grenarna hårt och behålla några av de yngre.

    Du kan säkert klippa den i början av april när du bor i ett så pass gynnsamt klimat.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Jag brukar klippa ned min i slutet av mars eller början av april - lite beroende på vädret. Och klipper den till ca 15-20 cm, tar salvian och timjan samtidigt. Förra året strök min timjan tyvärr med pga. den stränga vintern, så jag fick plantera en ny förra året. Har inte inte riktigt koll på hur läget är ännu iår.
    Jag bor i Dk utanför Köpenhamn, ska jag kanske tillägga.
  10. 5
    Jag brukar klippa ned min i slutet av mars eller början av april - lite beroende på vädret. Och klipper den till ca 15-20 cm, tar salvian och timjan samtidigt. Förra året strök min timjan tyvärr med pga. den stränga vintern, så jag fick plantera en ny förra året. Har inte inte riktigt koll på hur läget är ännu iår.
    Jag bor i Dk utanför Köpenhamn, ska jag kanske tillägga.
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6
    Jag har klippt ner timjan buskarna stenhårt, vissa dog andra blev just så där fina som man vill. Brukar klippa ner dom på våren bara för att det är extra gott att kunna hämta färsk timjan på vintern ;0)
  12. 6
    Jag har klippt ner timjan buskarna stenhårt, vissa dog andra blev just så där fina som man vill. Brukar klippa ner dom på våren bara för att det är extra gott att kunna hämta färsk timjan på vintern ;0)
  13. Medlem sedan
    Oct 2000
    #7
    jo om jag vetat att den levde där under snön kunde man ju ha krafsat fram lite :-)
  14. 7
    jo om jag vetat att den levde där under snön kunde man ju ha krafsat fram lite :-)

Liknande trådar

  1. Timjan
    By -Maria N- in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 18:21
  2. Timjan!
    By bossemor in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 19:45
  3. Timjan
    By ::Kiddan:: in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 11:57
  4. Timjan m 2!!!
    By _annsan_ in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 13:50
  5. satte hårt mot hårt=container
    By lillamamma in forum Jämlikt?
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 00:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar