Vad lär sig era barn i matten just nu?
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2006
    #1

    Vad lär sig era barn i matten just nu?

    Hej hej !!!

    Hur är det på mattefronten. Vad gör era barn i skolan just nu?
    Hos oss plussas det upp till tio. Idag var det minus upp till tio som kom em i matteläxa. Dubbelt och hälften. Tänk att våra småttar är så stora nu.

    Tilde älskar matteproblem, så det skrivs det här hemma för fulla muggar. Det är riktigt roligt.
    Min lycka är att se mina barns hjärtan skratta. /K
  2. 1
    Vad lär sig era barn i matten just nu? Hej hej !!!

    Hur är det på mattefronten. Vad gör era barn i skolan just nu?
    Hos oss plussas det upp till tio. Idag var det minus upp till tio som kom em i matteläxa. Dubbelt och hälften. Tänk att våra småttar är så stora nu.

    Tilde älskar matteproblem, så det skrivs det här hemma för fulla muggar. Det är riktigt roligt.
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Det är ungefär på er nivå men upp till tjugo. Minus och plus och en hel del "lästal" med ganska avancerade uppgifter för dem som klarar det. Vi tycker att det är toppen med flexibiliteten så att alla kan känna att de "kan" oavsett kunskapsnivå.

    Vi har också en som gillar matte, men lillebror på 5 år är strået vassare så det blir lite sura miner här ibland när han fixar 7-åringens läxor på ett kick. :-)
  4. 2
    Det är ungefär på er nivå men upp till tjugo. Minus och plus och en hel del "lästal" med ganska avancerade uppgifter för dem som klarar det. Vi tycker att det är toppen med flexibiliteten så att alla kan känna att de "kan" oavsett kunskapsnivå.

    Vi har också en som gillar matte, men lillebror på 5 år är strået vassare så det blir lite sura miner här ibland när han fixar 7-åringens läxor på ett kick. :-)
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Jag var med i onsdags

    och då var det mattelektion. Fokus verkar ligga på att olika tal kan komma till samma resultat; att 14+4 blir 18 men att också 13+5 - och milde himmel! - även 5+13. De jobbar mest med talen mellan 10 och 20 nu och vid genomgången poängterade fröken att i 18 är det 8 ental och ETT tiotal. Varför det var så bra att hålla reda på visade sig sedan i talen de skulle räkna, jag var lite brydd över fokuset. Men det är ju ett par år sen man var där själv...

    Det är också en del lästal och de som jobbat klart får svårare och svårare uppgifter. Det finns en låda där de får dra extrauppgifter och den R tog var det en bild med en vägskylt på; Bredbyn 4 km och Smalsjön 12 km. Lotta bor i Bredbyn och Mats i Smalsjön, hur långt är det mellan vännerna? Och så skulle hon ställa upp, räkna ut och rita en bild. Den knäckte hon medan hon läste, så vi fick jobba hårdare med snygg uppställning och linjal och suddigum. Jag vet ärligt talat inte riktigt vilken nivå hon är på, men det är i framkant i klassen, det såg jag. Förmodligen är hon väldigt inspirerad av storebror som är duktig på matte. Hon ignorerar åldersskillnaden på två årskurser friskt och är mest förbannad för att han kan mer än hon...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Jag var med i onsdags och då var det mattelektion. Fokus verkar ligga på att olika tal kan komma till samma resultat; att 14+4 blir 18 men att också 13+5 - och milde himmel! - även 5+13. De jobbar mest med talen mellan 10 och 20 nu och vid genomgången poängterade fröken att i 18 är det 8 ental och ETT tiotal. Varför det var så bra att hålla reda på visade sig sedan i talen de skulle räkna, jag var lite brydd över fokuset. Men det är ju ett par år sen man var där själv...

    Det är också en del lästal och de som jobbat klart får svårare och svårare uppgifter. Det finns en låda där de får dra extrauppgifter och den R tog var det en bild med en vägskylt på; Bredbyn 4 km och Smalsjön 12 km. Lotta bor i Bredbyn och Mats i Smalsjön, hur långt är det mellan vännerna? Och så skulle hon ställa upp, räkna ut och rita en bild. Den knäckte hon medan hon läste, så vi fick jobba hårdare med snygg uppställning och linjal och suddigum. Jag vet ärligt talat inte riktigt vilken nivå hon är på, men det är i framkant i klassen, det såg jag. Förmodligen är hon väldigt inspirerad av storebror som är duktig på matte. Hon ignorerar åldersskillnaden på två årskurser friskt och är mest förbannad för att han kan mer än hon...
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4
    Himla härligt att de älskar matte. Det är liksom grunden för en massa bra tänkande genom livet.
  8. 4
    Himla härligt att de älskar matte. Det är liksom grunden för en massa bra tänkande genom livet.

Liknande trådar

  1. Svårt med matten
    By dizzycat in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 13:27
  2. ang. matten
    By victoria in forum _99 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 21:46
  3. Hjälp med matten...
    By anonym ett tag in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 09:00
  4. Hur lägga upp matten
    By britta in forum Barn som yrke
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 21:26
  5. såg att matten ska uppgraderas
    By demeter in forum Skolbarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 18:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar