läxor och barn, ni som är emot läxor
Ordet är fritt
  1. mandelblomma
    #1

    läxor och barn, ni som är emot läxor

    har ni tagit upp med pedagogerna på era barns skolor om hur jobbigt det?
    Läst på i ämnet och läxor och modern forskning?
    Jag var en skitjobbig förälder och i ifrågasatte konstant den gamla skolans sätt med traditionella läxor...en del lärare höll med mig, andra inte...problemet var snarare många andra föräldrar.
    Till slut gav vi av det skälet och några andra upp och böt skola.
    Då de frågade oss varför vi valde att sluta så sammanfattade jag det med att vi ville ha en modernare skola än vad de kunde erbjuda oss...
  2. 1
    läxor och barn, ni som är emot läxor har ni tagit upp med pedagogerna på era barns skolor om hur jobbigt det?
    Läst på i ämnet och läxor och modern forskning?
    Jag var en skitjobbig förälder och i ifrågasatte konstant den gamla skolans sätt med traditionella läxor...en del lärare höll med mig, andra inte...problemet var snarare många andra föräldrar.
    Till slut gav vi av det skälet och några andra upp och böt skola.
    Då de frågade oss varför vi valde att sluta så sammanfattade jag det med att vi ville ha en modernare skola än vad de kunde erbjuda oss...
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    jajamensann. jag har tagit upp det med många olika lärare genom åren, och även med föräldrar i klassen. de flesta håller envist fast vid läxor av någon obegriplig anledning..
  4. 2
    jajamensann. jag har tagit upp det med många olika lärare genom åren, och även med föräldrar i klassen. de flesta håller envist fast vid läxor av någon obegriplig anledning..
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Jag är ju då iofs inte emot läxor, men frågan har tagits upp på föräldramöten och vi har diskuterat utifrån olika studier och rapporter. Jag tycker att barnens lärare har gått föräldrar som varit tveksamma tillmötes på så sätt att hon ändrat läxornas utformning osv.
  6. 3
    Jag är ju då iofs inte emot läxor, men frågan har tagits upp på föräldramöten och vi har diskuterat utifrån olika studier och rapporter. Jag tycker att barnens lärare har gått föräldrar som varit tveksamma tillmötes på så sätt att hon ändrat läxornas utformning osv.
  7. Salander
    #4
    Ja och resultatet av det blev att alla barn får tillgång till läxhjälp efter skoltid. Det var en lösning jag gillade!
  8. 4
    Ja och resultatet av det blev att alla barn får tillgång till läxhjälp efter skoltid. Det var en lösning jag gillade!
  9. Salander
    #5
    Jag är gammaldags då för jag tycker läxor är bra.
  10. 5
    Jag är gammaldags då för jag tycker läxor är bra.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6
    Ja, det vore jättebra!
  12. 6
    Ja, det vore jättebra!
  13. Medlem sedan
    Jan 2008
    #7
    Kanske för att det är fullt begripligt att ju mer man övar, desto bättre blir man..? Och för att lärarna och föräldrarna som är för läxor vill att barnen ska få en bra utbildning?
  14. 7
    Kanske för att det är fullt begripligt att ju mer man övar, desto bättre blir man..? Och för att lärarna och föräldrarna som är för läxor vill att barnen ska få en bra utbildning?
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    nja, men det du snackar om nu är precis de "sunt förnuft argument" som kommer från folk som inte satt sig in i läxforskning alls. det finns mig veterligen ingen forskning som visar på vikten av hemläxor för en ökad inlärning. däremot finns det läxfria skolor i sverige som har precis lika goda studieresultat som skolor där man använder sig av hemläxor.
  16. 8
    nja, men det du snackar om nu är precis de "sunt förnuft argument" som kommer från folk som inte satt sig in i läxforskning alls. det finns mig veterligen ingen forskning som visar på vikten av hemläxor för en ökad inlärning. däremot finns det läxfria skolor i sverige som har precis lika goda studieresultat som skolor där man använder sig av hemläxor.
  17. mandelblomma
    #9
    allt det där kan man uppnå i alla all ...som tur är
  18. 9
    allt det där kan man uppnå i alla all ...som tur är

Liknande trådar

  1. Forts Emot läxor
    By Anonyma jag in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 13:41
  2. EMOT läxor!
    By Fredrica in forum Ordet är fritt
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 12:57
  3. Ni som är emot läxor...
    By Ankie in forum Skolbarn
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 14:21
  4. Har era barn läxor?
    By Åsa m A&E in forum _99 Alla barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 18:54
  5. Ni som är emot läxor,
    By spinucklan in forum Skolbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 21:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar