VSD operation
Hjärtfel - barn
  1. Anni_
    #1

    VSD operation

    Min 8-åringa son skall opereras för sin vsd. Någon som kan berätta hur det går till från början till slut? Förberedelser? Hur lång op-tid? Vad händer efter op? Hur länge blir som "sjukskrivna" och när kan dom gå tillbaka till skolan och leva som vanligt igen? Hoppas på svar/ Anni
  2. 1
    VSD operation Min 8-åringa son skall opereras för sin vsd. Någon som kan berätta hur det går till från början till slut? Förberedelser? Hur lång op-tid? Vad händer efter op? Hur länge blir som "sjukskrivna" och när kan dom gå tillbaka till skolan och leva som vanligt igen? Hoppas på svar/ Anni
  3. Medlem sedan
    Dec 2006
    #2
    Nu har jag inte helt hundra koll på vsd, men tänkte ge mig på ett litet svar så hoppas jag att någon annan tar vid om det är helt fel.

    Om jag inte förstått det fel så finns det två sätt att operera en vsd på, ena att man går in via ljumsken och kan sluta hålet så - men är det större så krävs det att man öppnar upp bröstkorgen. Vet du vilket de tänker göra? För hur man opererar kommer att inverka på resten av sjukskrivningen.

    De vänner jag har med barn som opererats för VSD har haft operationer som gått relativt fort, ett par timmar bara. Men det beror ju på hur hålet ser ut och hur allting annat fortlöper. Men de jag vet har fått bröstkorgen öppnad.

    Efter op så kommer kirurgen att ringa dig/er när de är klara, sedan kommer narkos att göra det sista arbetet på att fixa iordning och transportera över till IVA. När han är på IVA så kommer man att ringa er och ni kan komma och besöka honom. Har allt gått bra så kommer han att extuberas ganska fort och då kommer ni ner på avdelning nästa dag. Där får man första ligga på en sal med flera barn, en övervakningssal tills att man blivit av med morfindroppet. Sedan är det någon natt på eget rum innan man kan komma hem. Med så stora barn så vet jag inte hur länge de blir sjukskrivna, för mindre barn är det 6 veckor som de ska ta det lugnt. Men jag vet inte hur man avgör med skola och så.

    Har ni fått någon tid för operation än? För isåfall har du fått ett nummer till en sektionsledare eller liknande så då kanske du kan ringa och fråga henne? Eller om ni har en hjärtläkare på hemmaplan.

    Lycka till!
  4. 2
    Nu har jag inte helt hundra koll på vsd, men tänkte ge mig på ett litet svar så hoppas jag att någon annan tar vid om det är helt fel.

    Om jag inte förstått det fel så finns det två sätt att operera en vsd på, ena att man går in via ljumsken och kan sluta hålet så - men är det större så krävs det att man öppnar upp bröstkorgen. Vet du vilket de tänker göra? För hur man opererar kommer att inverka på resten av sjukskrivningen.

    De vänner jag har med barn som opererats för VSD har haft operationer som gått relativt fort, ett par timmar bara. Men det beror ju på hur hålet ser ut och hur allting annat fortlöper. Men de jag vet har fått bröstkorgen öppnad.

    Efter op så kommer kirurgen att ringa dig/er när de är klara, sedan kommer narkos att göra det sista arbetet på att fixa iordning och transportera över till IVA. När han är på IVA så kommer man att ringa er och ni kan komma och besöka honom. Har allt gått bra så kommer han att extuberas ganska fort och då kommer ni ner på avdelning nästa dag. Där får man första ligga på en sal med flera barn, en övervakningssal tills att man blivit av med morfindroppet. Sedan är det någon natt på eget rum innan man kan komma hem. Med så stora barn så vet jag inte hur länge de blir sjukskrivna, för mindre barn är det 6 veckor som de ska ta det lugnt. Men jag vet inte hur man avgör med skola och så.

    Har ni fått någon tid för operation än? För isåfall har du fått ett nummer till en sektionsledare eller liknande så då kanske du kan ringa och fråga henne? Eller om ni har en hjärtläkare på hemmaplan.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. operation
    By Monica med 3 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 20:37
  2. Operation vid EDS
    By cillan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 00:09
  3. Ny tid för operation
    By xinluo in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 20:19
  4. Tid för operation
    By --mm-- in forum _0506 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 20:46
  5. EDS och operation.....
    By cillan in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 19:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar