pengar i present
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2011
    #1

    pengar i present

    önskar sig en nära släkting som fyller jämt och oj, vad jag tycker att det känns knepigt att ge.
    Det blir så fixerat vid mängden pengar, istället för att man kan tänka ut något personligt eller kul.

    Är det bara jag som tycker såhär? Och hur ska man veta hur mycket man ska ge?
    samma cogito som vanligt
  2. 1
    pengar i present önskar sig en nära släkting som fyller jämt och oj, vad jag tycker att det känns knepigt att ge.
    Det blir så fixerat vid mängden pengar, istället för att man kan tänka ut något personligt eller kul.

    Är det bara jag som tycker såhär? Och hur ska man veta hur mycket man ska ge?
  3. Medlem sedan
    Aug 2010
    #2
    Jag tycker samma lika. Det är jättesvårt och känns inte bekvämt.

    "Jaha, av Sune fick vi 200 men av Majvor och Knegoff fick vi 1000 spänn, ändå fick ju Sune den där fina kniven av oss..."

    Näe, nåt genomtänkt och personligt tycker jag är bättre
  4. 2
    Jag tycker samma lika. Det är jättesvårt och känns inte bekvämt.

    "Jaha, av Sune fick vi 200 men av Majvor och Knegoff fick vi 1000 spänn, ändå fick ju Sune den där fina kniven av oss..."

    Näe, nåt genomtänkt och personligt tycker jag är bättre
  5. Medlem sedan
    Jan 2011
    #3
    jag funderar på om jag kan komma undan det, men hon som fyller har det rätt knapert och önskar pengar till en resa. Det vill jag ju inte missunna henne.
  6. 3
    jag funderar på om jag kan komma undan det, men hon som fyller har det rätt knapert och önskar pengar till en resa. Det vill jag ju inte missunna henne.
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Vad hade du tänkt

    lägga på presenten?

    Ge det i pengar istället
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Vad hade du tänkt lägga på presenten?

    Ge det i pengar istället
  9. Medlem sedan
    Jan 2011
    #5
    ok, vad är lagom till en hyfsat nära släkting som man umgås med ibland när hon fyller 50?
  10. 5
    ok, vad är lagom till en hyfsat nära släkting som man umgås med ibland när hon fyller 50?
  11. monka
    #6
    Jag tycker också sånt är jättejobbigt. Men jag har bestämt att jag ger inte mer än jag har råd med, de frå tycka jag är "snål" iså fall.
    Min kompis önskade pengar när hon gift sig och att man satte in dem på ett konto för att det inte skulle bli något "viftande" vem som gett mest... Önskade pengar är att ta i, de formulerade sig med att eftersom de bor i Oman så har de svårt att ta emot gåvor men om någon ville vara med och bidra till deras bröllopsresa så var de jätteglada.
  12. 6
    Jag tycker också sånt är jättejobbigt. Men jag har bestämt att jag ger inte mer än jag har råd med, de frå tycka jag är "snål" iså fall.
    Min kompis önskade pengar när hon gift sig och att man satte in dem på ett konto för att det inte skulle bli något "viftande" vem som gett mest... Önskade pengar är att ta i, de formulerade sig med att eftersom de bor i Oman så har de svårt att ta emot gåvor men om någon ville vara med och bidra till deras bröllopsresa så var de jätteglada.
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    500 minst

    det beror ju på ens ekonomiska förutsättningar också...

    1000 tom kanske.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  14. 7
    500 minst det beror ju på ens ekonomiska förutsättningar också...

    1000 tom kanske.
  15. Medlem sedan
    Jan 2011
    #8
    1000? ger ni så dyra presenter i er släkt? Hos oss brukar det vara mer symboliska gåvor.
  16. 8
    1000? ger ni så dyra presenter i er släkt? Hos oss brukar det vara mer symboliska gåvor.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Jag har gett ibland

    för en 1000lapp men det är inte så ofta...men 50 är ju lite mer speciellt.

    Ge 500
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  18. 9
    Jag har gett ibland för en 1000lapp men det är inte så ofta...men 50 är ju lite mer speciellt.

    Ge 500
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Vi hade nog gett 500, jag och maken tillsammans då. Men det är ju vi, det har ganska lite med er att göra.
  20. 10
    Vi hade nog gett 500, jag och maken tillsammans då. Men det är ju vi, det har ganska lite med er att göra.
  21. Medlem sedan
    Jan 2011
    #11
    Det känns ungefär lagom, men jag vill inte vara snål. Å andra sidan vet jag att hon inte har råd med motsvarande tillbaka och vil inte sätta henne i en jobbig situation. Shit, jag önskar att hon hade önskat sig något annat.
  22. 11
    Det känns ungefär lagom, men jag vill inte vara snål. Å andra sidan vet jag att hon inte har råd med motsvarande tillbaka och vil inte sätta henne i en jobbig situation. Shit, jag önskar att hon hade önskat sig något annat.
  23. Medlem sedan
    Jan 2011
    #12
    konto är ju bra, min släkting önskade sig valuta till sin resa. Visst jag ger henne gärna...
  24. 12
    konto är ju bra, min släkting önskade sig valuta till sin resa. Visst jag ger henne gärna...
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Näe, jag är HELT avig till det

    och är det nödvändigt så ger jag hellre presentkort i så fall. Teens brukar önska sig pengar men blir glada för presentkort på klädbutik, iaf de teens som finns i närheten. Hellre så än kontanter som bara försvinner i förskingringen tänker jag. Hittills har jag lyckats krångla mig runt alla vuxna som önskat sig pengar, det bär mig såååå emot att ge kontanter.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  26. 13
    Näe, jag är HELT avig till det och är det nödvändigt så ger jag hellre presentkort i så fall. Teens brukar önska sig pengar men blir glada för presentkort på klädbutik, iaf de teens som finns i närheten. Hellre så än kontanter som bara försvinner i förskingringen tänker jag. Hittills har jag lyckats krångla mig runt alla vuxna som önskat sig pengar, det bär mig såååå emot att ge kontanter.
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    Valuta till resan känns lite annorlunda,

    dit kan jag sträcka mig. Då blir det ju ändå öronmärkt för nåt speciellt.

    Jag har en släkting som ska gifta sig och de önskar sig, uttryckligen, på inbjudan, bara pengar. No way José, det blir inget av med det. Förutom att jag inte gillar att ge kontanter så går jag helt i baklås av det osmakliga att skriva ut det på inbjudan.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  28. 14
    Valuta till resan känns lite annorlunda, dit kan jag sträcka mig. Då blir det ju ändå öronmärkt för nåt speciellt.

    Jag har en släkting som ska gifta sig och de önskar sig, uttryckligen, på inbjudan, bara pengar. No way José, det blir inget av med det. Förutom att jag inte gillar att ge kontanter så går jag helt i baklås av det osmakliga att skriva ut det på inbjudan.
  29. Medlem sedan
    Jan 2011
    #15
    jag ger henne gärna det hon vill ha, det jag tycker är trist är som sagt fokus på pengen snarare än en kul present.
  30. 15
    jag ger henne gärna det hon vill ha, det jag tycker är trist är som sagt fokus på pengen snarare än en kul present.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Ja, det är roligt att ge folk

    det de vill ha, för man ger ju för att glädja. Men det var det där med fokus på siffrorna, det blir, som du säger, så himla tydligt. Det är det jag inte gillar, utan rentav ogillar så mycket att jag inte ger det de allra allra helst vill ha utan låter dem nöja sig med nummer 2 på önskelistan. Typ.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  32. 16
    Ja, det är roligt att ge folk det de vill ha, för man ger ju för att glädja. Men det var det där med fokus på siffrorna, det blir, som du säger, så himla tydligt. Det är det jag inte gillar, utan rentav ogillar så mycket att jag inte ger det de allra allra helst vill ha utan låter dem nöja sig med nummer 2 på önskelistan. Typ.

Liknande trådar

  1. Bröllop med pengar i present..
    By besvärad.. in forum Kärlek & relationer
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2017-03-24, 13:00
  2. Bröllop - pengar i present..
    By besvärad.. in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 12:04
  3. Ge pengar i dop present?
    By Smirran in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 14:03
  4. Hur ge bort pengar i present?
    By kella in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 19:46
  5. Pengar i present
    By Lite anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 21:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar