dåligt självförtroende?
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #1

    dåligt självförtroende?

    jag vet inte om detta är en naturlig fas hos 3-åringar så därför frågar jag er

    det känns som att Samuel har ganska kort tålamod och ofta blir grinig när saker inte går som han vill direkt (hm, jag undrar vem han ärvt det av....). det gör att han ofta knappt vill försöka att göra vissa saker själv, och när vi uppmuntrar honom så säger han bara att mamma/pappa ska göra det för att han inte kan. vi försöker verkligen uppmuntra honom och säga att vi visst tror att han klarar det, men han vägrar oftast försöka. det kan handla om att tex sätta på sig skorna själv eller öppna någon leksak el dyl. även personalen på förskolan har sagt att de upplever att Samuel har lite svårt att få krav på sig och att göra vissa saker själv med uppmuntran.

    upplever ni detta också? har ni några tips på vad man kan göra?
  2. 1
    dåligt självförtroende? jag vet inte om detta är en naturlig fas hos 3-åringar så därför frågar jag er

    det känns som att Samuel har ganska kort tålamod och ofta blir grinig när saker inte går som han vill direkt (hm, jag undrar vem han ärvt det av....). det gör att han ofta knappt vill försöka att göra vissa saker själv, och när vi uppmuntrar honom så säger han bara att mamma/pappa ska göra det för att han inte kan. vi försöker verkligen uppmuntra honom och säga att vi visst tror att han klarar det, men han vägrar oftast försöka. det kan handla om att tex sätta på sig skorna själv eller öppna någon leksak el dyl. även personalen på förskolan har sagt att de upplever att Samuel har lite svårt att få krav på sig och att göra vissa saker själv med uppmuntran.

    upplever ni detta också? har ni några tips på vad man kan göra?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    Det där känner jag igen väldigt mycket från min sexåring, att han var sådan när han var mindre. han har fortfarande lite dåligt självförtroende, men inte så illa. Jag vet att jag hela tiden väntade på "kan själv"-fasen, men den kom aldrig!

    Sixten är inte sådan alls...

    Spontant tänker jag (som jag själv hade väldigt svårt med) att det är bäst att inte uppmuntra och tjata utan hjälpa honom med det han "behöver" hjälp med. Och att berömma när han gör enkla saker. Boosta honom lite.

    Kram
    M
  4. 2
    Det där känner jag igen väldigt mycket från min sexåring, att han var sådan när han var mindre. han har fortfarande lite dåligt självförtroende, men inte så illa. Jag vet att jag hela tiden väntade på "kan själv"-fasen, men den kom aldrig!

    Sixten är inte sådan alls...

    Spontant tänker jag (som jag själv hade väldigt svårt med) att det är bäst att inte uppmuntra och tjata utan hjälpa honom med det han "behöver" hjälp med. Och att berömma när han gör enkla saker. Boosta honom lite.

    Kram
    M

Liknande trådar

  1. Dåligt självförtroende
    By SammaMamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 11:47
  2. Dåligt självförtroende?
    By Samma Mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 10:09
  3. Dåligt självförtroende
    By Första bästa? in forum Kärlek & relationer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 08:54
  4. Dåligt självförtroende??
    By ar72 in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar