tandborstning
_1001 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2010
    #1

    tandborstning

    Vår lilla har aldrig varit särskilt förtjust i att borsta tänderna men nu är det katastrof!! i början tyckte hon om att själv hålla i tandborsten och suga i sig tandkrämen och hade man tur fick man borsta nåt enstaka drag, men nu springer hon iväg när vi tar fram tandborsten och börjar gråta om man försöker borsta tänderna... oftast "vinner" hon - vi vill inte att tandborstningen ska bli nåt negativt för henne, men samtidigt känns det ju viktigt att borsta!

    nån som har tips?? eller känner igen sig??

    vi har försökt att borsta våra egna tänder samtidigt, att hon får borsta våra tänder och att busa med henne under tiden - allt detta tycker hon är roligt, men vi får inte borsta hennes tänder för det...
  2. 1
    tandborstning Vår lilla har aldrig varit särskilt förtjust i att borsta tänderna men nu är det katastrof!! i början tyckte hon om att själv hålla i tandborsten och suga i sig tandkrämen och hade man tur fick man borsta nåt enstaka drag, men nu springer hon iväg när vi tar fram tandborsten och börjar gråta om man försöker borsta tänderna... oftast "vinner" hon - vi vill inte att tandborstningen ska bli nåt negativt för henne, men samtidigt känns det ju viktigt att borsta!

    nån som har tips?? eller känner igen sig??

    vi har försökt att borsta våra egna tänder samtidigt, att hon får borsta våra tänder och att busa med henne under tiden - allt detta tycker hon är roligt, men vi får inte borsta hennes tänder för det...
  3. Medlem sedan
    Aug 2009
    #2
    Vi låter Björn borsta tänderna själv. Han tuggar ju på borsten snarare än att borsta, men eftersom han inte har några kindtänder än tror jag inte att det är någon fara. Under en lång period borstade han bara själv, men nu har jag börjat ta över borsten när han är klar och borsta lite så att det blir ordentligt gjort. Vet inte om det kan hjälpa för din lilla!
  4. 2
    Vi låter Björn borsta tänderna själv. Han tuggar ju på borsten snarare än att borsta, men eftersom han inte har några kindtänder än tror jag inte att det är någon fara. Under en lång period borstade han bara själv, men nu har jag börjat ta över borsten när han är klar och borsta lite så att det blir ordentligt gjort. Vet inte om det kan hjälpa för din lilla!
  5. Medlem sedan
    Feb 2010
    #3
    vi gjorde så förut, men nu vägrar hon att ta tandborsten själv...
  6. 3
    vi gjorde så förut, men nu vägrar hon att ta tandborsten själv...
  7. Medlem sedan
    Sep 2009
    #4
    Jag känner igen mig i det du beskriver med din dotter. Här har det varit likadant. Först så gick det utmärkt. Hon fick ha sin tandborste själv och vevade runt med den ens innan hon fått några tänder, just för att vänja sig vid den.
    Men efter en tids användade, då hon börjar och jag avslutar så kom hon till en punkt när hon var helt avogt inställd och inte alls ville ha med tandborsten att göra. (detta efter att hon fått sina 8 första tänder)
    Nämnde detta för en vän som har ett barn som är åtta år, då sa hon frankt "man får bara ta den striden så är det gjort sen, hon kommer protestera men du vinner på det i längden". Det göt lite mod i mig, så jag insåg ju att jag inte kunde dalta. Så nu är det tandborstning som gäller och visst protestera hon, men det är som hon samtidigt vet att det är lika bra att ge sig för om jag så bara får gno lite grann så är jag nöjd. Men jag ger mig inte. Och som sagt det funkar nu. Hon protesterar så klart,(hon är en envis tjej) men det tycker jag man ska få göra, sen gapar hon och jag borstar snabbt och säger sen att hon är jätte duktigt.
    Lycka till!
  8. 4
    Jag känner igen mig i det du beskriver med din dotter. Här har det varit likadant. Först så gick det utmärkt. Hon fick ha sin tandborste själv och vevade runt med den ens innan hon fått några tänder, just för att vänja sig vid den.
    Men efter en tids användade, då hon börjar och jag avslutar så kom hon till en punkt när hon var helt avogt inställd och inte alls ville ha med tandborsten att göra. (detta efter att hon fått sina 8 första tänder)
    Nämnde detta för en vän som har ett barn som är åtta år, då sa hon frankt "man får bara ta den striden så är det gjort sen, hon kommer protestera men du vinner på det i längden". Det göt lite mod i mig, så jag insåg ju att jag inte kunde dalta. Så nu är det tandborstning som gäller och visst protestera hon, men det är som hon samtidigt vet att det är lika bra att ge sig för om jag så bara får gno lite grann så är jag nöjd. Men jag ger mig inte. Och som sagt det funkar nu. Hon protesterar så klart,(hon är en envis tjej) men det tycker jag man ska få göra, sen gapar hon och jag borstar snabbt och säger sen att hon är jätte duktigt.
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Tandborstning
    By Naturell mor till 3 in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 17:40
  2. tandborstning
    By lillplopp in forum Många barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 19:41
  3. Tandborstning?
    By Malmborg in forum _0806 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 23:02
  4. Tandborstning
    By KNFG in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 14:01
  5. Tandborstning
    By maita in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 14:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar