Vem får gröna ögon?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2007
    #1

    Vem får gröna ögon?

    Sitter och googlar och försöker förstå mig på det här med gröna ögon och hur färgen vandrar vidare till barn och barnbarn, men jag läser så många olika varianter att jag nu är mest förvirrad. Finns det nån här som enkelt kan förklara hur grön ögonfärg går i arv?
  2. 1
    Vem får gröna ögon? Sitter och googlar och försöker förstå mig på det här med gröna ögon och hur färgen vandrar vidare till barn och barnbarn, men jag läser så många olika varianter att jag nu är mest förvirrad. Finns det nån här som enkelt kan förklara hur grön ögonfärg går i arv?
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    Jag fick det!

    Men vete fan hur det gik till.
  4. 2
    Jag fick det!

    Men vete fan hur det gik till.
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Mäh. Har ni inga grönögda i släkten då?
  6. 3
    Mäh. Har ni inga grönögda i släkten då?
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4
    Njae inte precis... Blå eller melerade har de flesta.
  8. 4
    Njae inte precis... Blå eller melerade har de flesta.
  9. Medlem sedan
    Jul 2001
    #5
    Orkar du läsa?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg

    Det verkar inte var så enkelt som man trodde tidigare.

    Jag har två grönögda barn (sonen är ljusblond med ljust grönbruna ögon), dottern är mellanblond med en ögonfärg som bäst beskrivs som kiwifärgad.

    Båda barnen hade knallblå ögon tills de nästan var tre år, då ändrade de färg.

    Barnens pappa är fransman, mörkblond med gröna ögon med lite brunt i, jag har blågröna ögon och är mellanblond (ljusblond med slingor).
  10. 5
    Orkar du läsa?

    http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg

    Det verkar inte var så enkelt som man trodde tidigare.

    Jag har två grönögda barn (sonen är ljusblond med ljust grönbruna ögon), dottern är mellanblond med en ögonfärg som bäst beskrivs som kiwifärgad.

    Båda barnen hade knallblå ögon tills de nästan var tre år, då ändrade de färg.

    Barnens pappa är fransman, mörkblond med gröna ögon med lite brunt i, jag har blågröna ögon och är mellanblond (ljusblond med slingor).
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6

    Jag fick

    Jag fick... Hur vet jag ej, har en mamma med blå ögon och min pappa hade tydligen bruna ögon...)jag har aldrig sett dem) jag tycker dock mina ögon är rätt mörkgröna...



  12. 6
    Jag fick Jag fick... Hur vet jag ej, har en mamma med blå ögon och min pappa hade tydligen bruna ögon...)jag har aldrig sett dem) jag tycker dock mina ögon är rätt mörkgröna...



  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Då är du unik... som jag:-)

    Gröna ögon som är en variant på bruna precis som gråa ögon är en variant på blåa, är mest förekommande hos människor med keltiskt eller germanskt påbrå, och till en mindre grad i vissa länder i Sydeuropa (Portugal, Grekland, Italien, Spanien). Endast 1-2 % av världens befolkning har gröna ögon, vilket gör det till den ovanligaste ögonfärgen. Gudomligheter i både grekisk och kinesisk mytologi har gröna ögon, kanske p.g.a. dess sällsynthet.
  14. 7
    Då är du unik... som jag:-)

    Gröna ögon som är en variant på bruna precis som gråa ögon är en variant på blåa, är mest förekommande hos människor med keltiskt eller germanskt påbrå, och till en mindre grad i vissa länder i Sydeuropa (Portugal, Grekland, Italien, Spanien). Endast 1-2 % av världens befolkning har gröna ögon, vilket gör det till den ovanligaste ögonfärgen. Gudomligheter i både grekisk och kinesisk mytologi har gröna ögon, kanske p.g.a. dess sällsynthet.
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    det ska ju vara lite mer som spelar in än det man lär sig i skolan (att brun är dominant över blå)

    Sambons syster har olika färg på ögonen
  16. 8
    det ska ju vara lite mer som spelar in än det man lär sig i skolan (att brun är dominant över blå)

    Sambons syster har olika färg på ögonen
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    min bror har grön-grå ögon och jag har bruna med lite grönt i

    vår pappa har bruna (eller hade för nu är de urvattnade och mest brun-gröngråa) och vår mor blå ögon
  18. 9
    min bror har grön-grå ögon och jag har bruna med lite grönt i

    vår pappa har bruna (eller hade för nu är de urvattnade och mest brun-gröngråa) och vår mor blå ögon
  19. Medlem sedan
    Oct 1999
    #10
    Mina gröna ögon kommer från pappa.
    Min farmor har bruna ögon- farfar hade blåa.
    Mamma här blåa ögon och hennes mamma blåa och min morfar blåa.

    Min man har blåa, min dotter har gröna.
    Makens föräldrar har blå ögon
    Tydligen har det bruna genomslagskraft och ger grönögda barn.
  20. 10
    Mina gröna ögon kommer från pappa.
    Min farmor har bruna ögon- farfar hade blåa.
    Mamma här blåa ögon och hennes mamma blåa och min morfar blåa.

    Min man har blåa, min dotter har gröna.
    Makens föräldrar har blå ögon
    Tydligen har det bruna genomslagskraft och ger grönögda barn.

Liknande trådar

  1. Pop gröna vårjacka är det samma gröna so
    By -Solros- in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 19:46
  2. Om ögon o syn
    By Anna Karenina in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 19:56
  3. Vilda gröna ögon
    By semla mfl in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 15:10
  4. Ögon-nytt...
    By Jossan m Neo & Jonah in forum _0607 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 14:53
  5. Om jag vill få fram mina gröna ögon
    By Anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 05:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar