Näthinnesjukdom? Nystagmus?
Synskador & nedsatt syn
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    Näthinnesjukdom? Nystagmus?

    Jag har lite frågor. Min äldsta har haft glasögon från 4 års ålder men vid varje besök på ögonmottagningen blir de lika förbryllade över att glasögonen verkar hjälpa. Vet inte hur många gånger de har mätt glasögonen, droppat droppar i ögonen och fotograferat ögonbottnarna. Men de hittar inget och sonen fortsätter att ha sina glasögon fast han enligt många tester ser ungefär lika bra (eller dåligt) utan. "För det är dem han ska ha".

    Men nu senast pratade läkaren om någon näthinne sjukdom som de bara kunde konstatera med någon elektroundersökning. Han tyckte dock att sonen var för liten (han är 8 år) för att kolla detta nu.

    Är det någon som varit med om något liknande eller vet vilken sjukdom han kan ha menat??

    Nu till son nummer tre, han är 9 månader och har små skakningar (eller darrningar) i pupillen på vänsterögat. Det skakar inte hela tiden men väldigt ofta. Har sett att det finns något som heter nystagmus. Finns det någon som varit med om detta med ögonskak och att det då inte har varit nystagmus???

    Oj, det blev långt. Väldigt tacksam för svar!
  2. 1
    Näthinnesjukdom? Nystagmus? Jag har lite frågor. Min äldsta har haft glasögon från 4 års ålder men vid varje besök på ögonmottagningen blir de lika förbryllade över att glasögonen verkar hjälpa. Vet inte hur många gånger de har mätt glasögonen, droppat droppar i ögonen och fotograferat ögonbottnarna. Men de hittar inget och sonen fortsätter att ha sina glasögon fast han enligt många tester ser ungefär lika bra (eller dåligt) utan. "För det är dem han ska ha".

    Men nu senast pratade läkaren om någon näthinne sjukdom som de bara kunde konstatera med någon elektroundersökning. Han tyckte dock att sonen var för liten (han är 8 år) för att kolla detta nu.

    Är det någon som varit med om något liknande eller vet vilken sjukdom han kan ha menat??

    Nu till son nummer tre, han är 9 månader och har små skakningar (eller darrningar) i pupillen på vänsterögat. Det skakar inte hela tiden men väldigt ofta. Har sett att det finns något som heter nystagmus. Finns det någon som varit med om detta med ögonskak och att det då inte har varit nystagmus???

    Oj, det blev långt. Väldigt tacksam för svar!
  3. Anonym
    #2
    hej

    Jag tycker att de bästa svaren om vilken näthinnesjukdom ögonläkaren ville undersöka ditt barn för måste du fråga ögonläkaren direkt om. Det absolut det allra bästa.

    När det gäller din son nr3 tycker jag att du ska ställa
    frågan om nystagmus och om det kan finnas andra orsaker till ögondarrning till den ögonläkare du har kontakt med angående ditt äldre barn. Säkert svarar ögonläkaren på detta.

    Lycka till från en som jobbar med "syn"
  4. 2
    hej

    Jag tycker att de bästa svaren om vilken näthinnesjukdom ögonläkaren ville undersöka ditt barn för måste du fråga ögonläkaren direkt om. Det absolut det allra bästa.

    När det gäller din son nr3 tycker jag att du ska ställa
    frågan om nystagmus och om det kan finnas andra orsaker till ögondarrning till den ögonläkare du har kontakt med angående ditt äldre barn. Säkert svarar ögonläkaren på detta.

    Lycka till från en som jobbar med "syn"

Liknande trådar

  1. Nystagmus & tester?
    By Gravid20 in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 16:56
  2. ögat Durrar, nystagmus?
    By sara 1981 in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 08:22
  3. Nystagmus
    By Isasmamma in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 22:56
  4. Nystagmus
    By Gravid20 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 14:31
  5. Nystagmus
    By Linda in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 23:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar