Bilbarnsstol?
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Bilbarnsstol?

    Sitter era barn i bilbarnsstol fortfarande, bältesstol kanske det heter? Eller använder ni kudde eller rent av ingenting?
  2. 1
    Bilbarnsstol? Sitter era barn i bilbarnsstol fortfarande, bältesstol kanske det heter? Eller använder ni kudde eller rent av ingenting?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Vi har strikt 140-gräns här

    och J som fyller tio om knappa 14 dar, han ligger och halkar på gränsen. Nu lyckades vi inte mäta honom ordentligt hemma så han fick vackert packa sig iväg till skolsköterskan och kom hem med en stämplad, vidimerad liten lapp där det stod "J är 139,5 cm lång" på. Jag undrar jag vad ssk tänkte.

    Att R skulle vara i närheten av att slippa kudde..nix. Men de sitter alltså på bälteskuddar och har inte hela stolar längre. Det viktiga är var bältet tar i, en sån bälteskudde som också har rygg gör inget för säkerheten utan är bara en komfortgrej.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Vi har strikt 140-gräns här och J som fyller tio om knappa 14 dar, han ligger och halkar på gränsen. Nu lyckades vi inte mäta honom ordentligt hemma så han fick vackert packa sig iväg till skolsköterskan och kom hem med en stämplad, vidimerad liten lapp där det stod "J är 139,5 cm lång" på. Jag undrar jag vad ssk tänkte.

    Att R skulle vara i närheten av att slippa kudde..nix. Men de sitter alltså på bälteskuddar och har inte hela stolar längre. Det viktiga är var bältet tar i, en sån bälteskudde som också har rygg gör inget för säkerheten utan är bara en komfortgrej.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Hugo har bilkudde i bilen och lär så ha ett tag till. De två små sitter bakåtvända. Däremot har Hugo, under förra året, åkt några gånger utan bilkudde. Men det var när jag var utan bil och vi fick skjuts, och då fick inte hans kudde plats tyvärr.

    Däremot vet jag att exet/barnens pappa låtit lillasyster, som är 3 nu, åka utan bilstol eller med Hugos kudde till förskolan och det gör mig bara så arg. Innan vi separerade var vi överens om att det är 4-årsgräns på att åka framåtvänd, och då med framåtvänd bilbarnsstol och inte enbart kudde. Men nu är han för lat för att sätta bilbarnstolen i arbetsbilen eller ta vanliga bilen till förskolan. Detta gör mig rätt arg, har diskuterat det med honom flera gånger, men fortfarande så berättar Alicia att hon åkt till förskolan utan barnstol.

    Nu har vi snart tid för samarbetssamtal, visserligen ska de samtalen vara med fokus på Folke, men detta är saker jag kommer ta upp också, för att diskutera de direkt med honom fungerar inte...
  6. 3
    Hugo har bilkudde i bilen och lär så ha ett tag till. De två små sitter bakåtvända. Däremot har Hugo, under förra året, åkt några gånger utan bilkudde. Men det var när jag var utan bil och vi fick skjuts, och då fick inte hans kudde plats tyvärr.

    Däremot vet jag att exet/barnens pappa låtit lillasyster, som är 3 nu, åka utan bilstol eller med Hugos kudde till förskolan och det gör mig bara så arg. Innan vi separerade var vi överens om att det är 4-årsgräns på att åka framåtvänd, och då med framåtvänd bilbarnsstol och inte enbart kudde. Men nu är han för lat för att sätta bilbarnstolen i arbetsbilen eller ta vanliga bilen till förskolan. Detta gör mig rätt arg, har diskuterat det med honom flera gånger, men fortfarande så berättar Alicia att hon åkt till förskolan utan barnstol.

    Nu har vi snart tid för samarbetssamtal, visserligen ska de samtalen vara med fokus på Folke, men detta är saker jag kommer ta upp också, för att diskutera de direkt med honom fungerar inte...
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4
    Alice använder bältesstol till vardags. Om hon ska åka med någon kompis eller så, så har hon en vanlig bilkudde som extra. Åka utan får hon vänta med.
  8. 4
    Alice använder bältesstol till vardags. Om hon ska åka med någon kompis eller så, så har hon en vanlig bilkudde som extra. Åka utan får hon vänta med.
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5
    Lucas och Isabelle har bältesstolar och eftersom jag göder små pygméer så lär det dröja innan han kommer upp i de 140 som krävs för att slippa kudde
  10. 5
    Lucas och Isabelle har bältesstolar och eftersom jag göder små pygméer så lär det dröja innan han kommer upp i de 140 som krävs för att slippa kudde
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Luna har kudde ibland och sitter utan ibland. Eftersom hon är 135 cm (vilket är gränsen för att sitta utan kudde i baksätet, 140 cm är i framsätet där det finns krockkudde säger hon som nyligen pluggat körkortsteori) får hon rent lagmässigt sitta utan, men vid längre färder använder vi oftast kudde eftersom hon tvingas sitta mer upprätt.

    Sirius sitter fortfarande bakåtvänt, men vi planerar att vända honom så snart vi hämtat hem bältesstolen som blev kvar hos mormor.
  12. 6
    Luna har kudde ibland och sitter utan ibland. Eftersom hon är 135 cm (vilket är gränsen för att sitta utan kudde i baksätet, 140 cm är i framsätet där det finns krockkudde säger hon som nyligen pluggat körkortsteori) får hon rent lagmässigt sitta utan, men vid längre färder använder vi oftast kudde eftersom hon tvingas sitta mer upprätt.

    Sirius sitter fortfarande bakåtvänt, men vi planerar att vända honom så snart vi hämtat hem bältesstolen som blev kvar hos mormor.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Oh, är det så?

    Då är jag illa påläst. Kan bero på att det är 21 år sen jag tog mitt körkort. *s* Men det känns bra med den där 140-gränsen ändå och ungarna har köpt att sitta i baksätet pga krockkudden, och det tänker vi inte ta ur dem. Det betyder ju att vi vuxna får sitta bredvid varandra när vi åker alla ihop och det är himla trevligt. Dessutom vill ungarna ändå titta på film när vi åker långt, och då kan de ju lika gärna sitta där bak. Fast vi skyllder på krockkudden.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  14. 7
    Oh, är det så? Då är jag illa påläst. Kan bero på att det är 21 år sen jag tog mitt körkort. *s* Men det känns bra med den där 140-gränsen ändå och ungarna har köpt att sitta i baksätet pga krockkudden, och det tänker vi inte ta ur dem. Det betyder ju att vi vuxna får sitta bredvid varandra när vi åker alla ihop och det är himla trevligt. Dessutom vill ungarna ändå titta på film när vi åker långt, och då kan de ju lika gärna sitta där bak. Fast vi skyllder på krockkudden.
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8
    Ellen är 140 cm lång nu men har precis lämnat bältesstolen och sitter nu på bälteskudde. För oss har säkerheten i bilen varit otroligt viktig men jag ser många av barnens kompisar (både äldre och yngre barn) som åker både i fram utan kudde/stol och i bak t om utan bälte. Det är tyvärr ganska vanligt och jag förstår inte hur man tänker om man låter barnen åka utan bälte, men det är en annan diskussion..

    Som svar på din fråga åker Ellen på kudde i bak (aldrig fram) och Gustav (6 år om en vecka och nästan 130 cm lång) sitter i bältesstol.
  16. 8
    Ellen är 140 cm lång nu men har precis lämnat bältesstolen och sitter nu på bälteskudde. För oss har säkerheten i bilen varit otroligt viktig men jag ser många av barnens kompisar (både äldre och yngre barn) som åker både i fram utan kudde/stol och i bak t om utan bälte. Det är tyvärr ganska vanligt och jag förstår inte hur man tänker om man låter barnen åka utan bälte, men det är en annan diskussion..

    Som svar på din fråga åker Ellen på kudde i bak (aldrig fram) och Gustav (6 år om en vecka och nästan 130 cm lång) sitter i bältesstol.
  17. Medlem sedan
    Dec 2007
    #9
    Nu är ju A lång, redan 145cm. Men än så länge sitter han bäst med bälteskudde, sån där liten, bara på sitsen. Bältet sitter bäst då.
  18. 9
    Nu är ju A lång, redan 145cm. Men än så länge sitter han bäst med bälteskudde, sån där liten, bara på sitsen. Bältet sitter bäst då.
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10
    Beror på. Ibland blir det kudde, ibland stol, ibland ingenting.
  20. 10
    Beror på. Ibland blir det kudde, ibland stol, ibland ingenting.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Dyker jag in här och svarar, kollade in för första gången på en evighet, har inte tid med aff så ofta i mitt liv med Melvin (som är septemberbarnet) och hans systrar som är 6 år i december..

    Melvin har passerat 140 cm men sitter oftast på sin kudde ändå, bara för att det gör ju syrrorna så det finns tre "barnplatser" i bilarna. Men han får sitta utan om han åker med nån eller om nån kortare kompis tex ska åka med oss, så får kompisen ta kudden sas..
    /Challan
  22. 11
    Dyker jag in här och svarar, kollade in för första gången på en evighet, har inte tid med aff så ofta i mitt liv med Melvin (som är septemberbarnet) och hans systrar som är 6 år i december..

    Melvin har passerat 140 cm men sitter oftast på sin kudde ändå, bara för att det gör ju syrrorna så det finns tre "barnplatser" i bilarna. Men han får sitta utan om han åker med nån eller om nån kortare kompis tex ska åka med oss, så får kompisen ta kudden sas..
    /Challan

Liknande trådar

  1. Bilbarnsstol
    By aanna in forum _1007 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 19:15
  2. bilbarnsstol
    By Gopplan in forum _1006 Junibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 13:34
  3. Bilbarnsstol
    By viktors-mamma in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-04, 15:50
  4. Bilbarnsstol?
    By trollpackan in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 09:36
  5. Bilbarnsstol?
    By Pricken in forum _0707 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 22:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar