Blöja
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Blöja

    Nu måste jag fråga expertisen här angående blöjavvänjning. Vi har under påsken börjat träna på att låta Oscar gå utan blöja - han var själv intresserad och vill gärna gå på toa eller pottan. Det går framåt, om än låååångsamt...flera olyckor varje dag, men det har å andra sidan bara gått drygt en vecka och man får väl ge det lite mer tid. Det var bara inte alls så här med våra flickor, det var rena räkmackan jämfört med detta...
    Och så då det jag undrar över, som vi absolut inte upplevde med flickorna. Oscar vill som sagt gärna kissa i pottan eller toaletten, men han är helt paniskt rädd för att bajsa!! När han ska bajsa är detta ofta en process som varar flera timmar, där han säger att han ska bajsa och vi knallar in i badrummet - och ut igen - 7-8 ggr, för när vi väl kommer dit blir han helt olycklig och vägrar sätta sig på pottan eller toaletten. OM han kommer så långt, kan han (nöjd) sitta i upp mot en halvtimme utan att det kommer nåt. Och slutklämmen på det hela brukar vara att han minuterna efter denna 30-minuters session bajsar i byxorna och blir helt olycklig...lille plutt. Nån som har upplevt detta? Vad kan man göra?
    Nugga - Flickmamma till 2 och nu även pojkmamma!
  2. 1
    Blöja Nu måste jag fråga expertisen här angående blöjavvänjning. Vi har under påsken börjat träna på att låta Oscar gå utan blöja - han var själv intresserad och vill gärna gå på toa eller pottan. Det går framåt, om än låååångsamt...flera olyckor varje dag, men det har å andra sidan bara gått drygt en vecka och man får väl ge det lite mer tid. Det var bara inte alls så här med våra flickor, det var rena räkmackan jämfört med detta...
    Och så då det jag undrar över, som vi absolut inte upplevde med flickorna. Oscar vill som sagt gärna kissa i pottan eller toaletten, men han är helt paniskt rädd för att bajsa!! När han ska bajsa är detta ofta en process som varar flera timmar, där han säger att han ska bajsa och vi knallar in i badrummet - och ut igen - 7-8 ggr, för när vi väl kommer dit blir han helt olycklig och vägrar sätta sig på pottan eller toaletten. OM han kommer så långt, kan han (nöjd) sitta i upp mot en halvtimme utan att det kommer nåt. Och slutklämmen på det hela brukar vara att han minuterna efter denna 30-minuters session bajsar i byxorna och blir helt olycklig...lille plutt. Nån som har upplevt detta? Vad kan man göra?
  3. Medlem sedan
    Dec 2003
    #2
    kanske ska du låta honom be om en blöja för att bajsa i? SÅ har jag hört att vissa gör. Eftersom han ändå verkar veta när han behöver?
  4. 2
    kanske ska du låta honom be om en blöja för att bajsa i? SÅ har jag hört att vissa gör. Eftersom han ändå verkar veta när han behöver?
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3
    När Jennie skulle börja bajsa på pottan så var det lite samma cirkus, man fick sitta och hålla om henne och dela doftupplevelsen för att hon skulle våga ta i. Det är en annan teknik att bajsa sittande, tänk dig själv att bajsa stående så förstår du problemet, jag kan inte ens lista ut hur det skulle kännas

    Med Jennie så gick det iaf att vi satt med henne och första 2-3 ggr var hon lätt hysterisk men sen gick det bra. Pontus han bara vägrade. Han bajsade i kalsongerna när det passade honom men han har aldrig varit brydd om att kissa eller bajsa på sig. Jennie blev jätteolycklig medans Pontus inte tyckte det var något problem alls. Som blöja fast kladdigare - typ

    Kasper började vi också lite med i påsk och han har ett djäkla knip på kisset och kan hålla länge men inte tusan säger han till eller kissar på kommando än, så det får bli ett sommarprojekt det här med blöjavvänjningen.

    Kan ju tillägga att Pontus som inte haft blöja hemma sen han var 2 år fortfarande drar hem bajs och kisspåsar från dagis. Första 1.5 åren var det 2-4 per dag, nu är vi nere på kanske 1-2 i veckan. Medans jag tror Jennie haft 1-2 totalt. Jag hoppas Kaspers torrhet inte är lika seg som Pontus för jag börjar bli galet less på nerkissade kläder bara för att det är roligare att leka än att gå på toa *sliter mitt hår lite lätt*
  6. 3
    När Jennie skulle börja bajsa på pottan så var det lite samma cirkus, man fick sitta och hålla om henne och dela doftupplevelsen för att hon skulle våga ta i. Det är en annan teknik att bajsa sittande, tänk dig själv att bajsa stående så förstår du problemet, jag kan inte ens lista ut hur det skulle kännas

    Med Jennie så gick det iaf att vi satt med henne och första 2-3 ggr var hon lätt hysterisk men sen gick det bra. Pontus han bara vägrade. Han bajsade i kalsongerna när det passade honom men han har aldrig varit brydd om att kissa eller bajsa på sig. Jennie blev jätteolycklig medans Pontus inte tyckte det var något problem alls. Som blöja fast kladdigare - typ

    Kasper började vi också lite med i påsk och han har ett djäkla knip på kisset och kan hålla länge men inte tusan säger han till eller kissar på kommando än, så det får bli ett sommarprojekt det här med blöjavvänjningen.

    Kan ju tillägga att Pontus som inte haft blöja hemma sen han var 2 år fortfarande drar hem bajs och kisspåsar från dagis. Första 1.5 åren var det 2-4 per dag, nu är vi nere på kanske 1-2 i veckan. Medans jag tror Jennie haft 1-2 totalt. Jag hoppas Kaspers torrhet inte är lika seg som Pontus för jag börjar bli galet less på nerkissade kläder bara för att det är roligare att leka än att gå på toa *sliter mitt hår lite lätt*
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    Tack för svaren! Det går faktiskt framåt och det var farfar som löste problemet - han satte pottan i vårt sovrum framför våra stora spegel och där trivdes Oscar utmärkt med att sitta! Så plötsligt är det inte lika besvärligt alls och han vill gärna bajsa på pottan och idag har för första gången upplevt en hel dag med bara en lite, liten pytteskvätt i byxorna. Har idag dessutom sålt barnvagn, paraplysulky, resesäng och lift till makens kusin som väntar deras första barn. Jiihaa, känns som om bebistiden nu definitivt är slut!
    Och så har vi annat tänka på...vattkoppor...suck...
  8. 4
    Tack för svaren! Det går faktiskt framåt och det var farfar som löste problemet - han satte pottan i vårt sovrum framför våra stora spegel och där trivdes Oscar utmärkt med att sitta! Så plötsligt är det inte lika besvärligt alls och han vill gärna bajsa på pottan och idag har för första gången upplevt en hel dag med bara en lite, liten pytteskvätt i byxorna. Har idag dessutom sålt barnvagn, paraplysulky, resesäng och lift till makens kusin som väntar deras första barn. Jiihaa, känns som om bebistiden nu definitivt är slut!
    Och så har vi annat tänka på...vattkoppor...suck...
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Å, grattis! klok farfar!

    Här hade vi en underbar situation för några veckor sedan när båda barnen var på toa, jag trodde dom lekte i badrummet... dom sjöng högt och skrattade och jag hörde hur dom bläddrade och läste i barnkammarboken tillsammans. När jag kikade in såg jag att en satt på pottan och en satt på toa och bajsade för kung och fosterland. Och så roligt dom hade!
  10. 5
    Å, grattis! klok farfar!

    Här hade vi en underbar situation för några veckor sedan när båda barnen var på toa, jag trodde dom lekte i badrummet... dom sjöng högt och skrattade och jag hörde hur dom bläddrade och läste i barnkammarboken tillsammans. När jag kikade in såg jag att en satt på pottan och en satt på toa och bajsade för kung och fosterland. Och så roligt dom hade!
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    Lovis behöver oxå er hjälp!

    Hon har också lagt bort blöjan nu, 1:a maj var första blöjfria dan och det gick jättebra. Hon kissar sällan och klarade sig hela dan på dagis i går med bara en kiss i potta (bra eller dåligt?) inget kiss i byxan. (Först när jag såg henne på dagis blev jag arg för hon hade samma byxor som på morgonen och trodde pedagogerna hade satt på henne blöja i alla fall! )

    Men, hon har inte bajsat än...
    Nu har hon fått ha nattblöjan kvar, och jag har bett henne försöka baja i blöjan men än har det inte kommit nåt och nu måste vi snart till dagis.
    Normalt bajsar hon en och ibland två ggr per dag.
    Gissar att hon börjar bli rätt full, hur gör man då? Är det bara att vänta och se? Hur länge då? För jag kan ju inte göra som med mig själv... Be henne svepa en stor kopp kaffe...

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  12. 6
    Lovis behöver oxå er hjälp! Hon har också lagt bort blöjan nu, 1:a maj var första blöjfria dan och det gick jättebra. Hon kissar sällan och klarade sig hela dan på dagis i går med bara en kiss i potta (bra eller dåligt?) inget kiss i byxan. (Först när jag såg henne på dagis blev jag arg för hon hade samma byxor som på morgonen och trodde pedagogerna hade satt på henne blöja i alla fall! )

    Men, hon har inte bajsat än...
    Nu har hon fått ha nattblöjan kvar, och jag har bett henne försöka baja i blöjan men än har det inte kommit nåt och nu måste vi snart till dagis.
    Normalt bajsar hon en och ibland två ggr per dag.
    Gissar att hon börjar bli rätt full, hur gör man då? Är det bara att vänta och se? Hur länge då? För jag kan ju inte göra som med mig själv... Be henne svepa en stor kopp kaffe...

    //A
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7

    Äh.. Det har löst sig!

    Hellre bajs i blöjan än inget bajs alls!
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  14. 7
    Äh.. Det har löst sig! Hellre bajs i blöjan än inget bajs alls!

Liknande trådar

  1. Blöja eller inte Blöja
    By Helena_79 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 09:21
  2. Blöja eller inte blöja?
    By elwira76 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 20:02
  3. Utan blöja hemma, men blöja på dagis?
    By anonymt namn in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 06:36
  4. Blöja?
    By Åsa m Klara in forum _0307 Julibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 15:13
  5. Blöja, blöja byta!
    By Malla med A in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 19:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar