Enäggstvillingar...
_1111 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2008
    #1

    Enäggstvillingar...

    ... nej, inte i magen alltså...! Igår fick jag och min syster besked efter DNA-test att vi är enäggstvillingar. Känns som en pusselbit hamnat på rätt plats, jag har alltid gått och undrat. Undrar hur det var för min mamma och vänta två (första graviditeten), måste varit omtumlande.

    Någon som ska ha tvillingar denna gång och hur känns det i så fall?
    Jag håller tummarna för att det bara är "en" där inne för mig :-) och det är det ju med allra största sannolikhet.
  2. 1
    Enäggstvillingar... ... nej, inte i magen alltså...! Igår fick jag och min syster besked efter DNA-test att vi är enäggstvillingar. Känns som en pusselbit hamnat på rätt plats, jag har alltid gått och undrat. Undrar hur det var för min mamma och vänta två (första graviditeten), måste varit omtumlande.

    Någon som ska ha tvillingar denna gång och hur känns det i så fall?
    Jag håller tummarna för att det bara är "en" där inne för mig :-) och det är det ju med allra största sannolikhet.
  3. Medlem sedan
    Mar 2011
    #2
    Va kul! Men är det inte så att om du är tvilling så är det ganska stor chans att du själv får tvillingar eller?
  4. 2
    Va kul! Men är det inte så att om du är tvilling så är det ganska stor chans att du själv får tvillingar eller?
  5. Nr 2 i magen
    #3
    Är ni lika du och din syster? Har alltid funderat på hur det är att ha en tvilling, speciellt om man är enäggs så att man är såpass lika. Det blir ju oftast en väldigt tajt och nära relation, men rätt mycket konkurrens kan jag tänka mig.

    Det är bara en här i magen. Tror inte att jag läst om nån i denna grupp som fått veta att det är två än, men det kanske kommer sådana besked längre fram .
  6. 3
    Är ni lika du och din syster? Har alltid funderat på hur det är att ha en tvilling, speciellt om man är enäggs så att man är såpass lika. Det blir ju oftast en väldigt tajt och nära relation, men rätt mycket konkurrens kan jag tänka mig.

    Det är bara en här i magen. Tror inte att jag läst om nån i denna grupp som fått veta att det är två än, men det kanske kommer sådana besked längre fram .
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Enäggstvillingar är inte ärftligt, det är däremot tvåäggs. Enäggs betyder att ett ägg befruktas av en spermie och sedan delar på sig så det blir två (en slumpmässig mutation) Medan tvåäggs är genetiskt och innebär att man har förmågan att släppa två ägg samtidigt och bli befruktad på så vis
  8. 4
    Enäggstvillingar är inte ärftligt, det är däremot tvåäggs. Enäggs betyder att ett ägg befruktas av en spermie och sedan delar på sig så det blir två (en slumpmässig mutation) Medan tvåäggs är genetiskt och innebär att man har förmågan att släppa två ägg samtidigt och bli befruktad på så vis
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Nej, det har jag också läst. Men min mormors systrar var också tvillingar (och eftersom de kunde byta pojkvän utan upptäckt måste de väl varit enäggs de också :-)) så jag vet inte... Fast jag hoppas att det inte är ärftligt :-)!
  10. 5
    Nej, det har jag också läst. Men min mormors systrar var också tvillingar (och eftersom de kunde byta pojkvän utan upptäckt måste de väl varit enäggs de också :-)) så jag vet inte... Fast jag hoppas att det inte är ärftligt :-)!
  11. Medlem sedan
    May 2008
    #6
    Vi är lika, lärarna hade svårt att skilja på oss i skolan, men vi har som jag skrev ändå aldrig riktigt vetat. Våra föräldrar har alltid sagt tvåäggs eftersom de sa det på förlossningen.

    Det är speciellt att ha en tvillingsyster, vi har ju delat det mesta. Jag brukar säga att vi låg och kramades redan i magen :-) men vi hade olika hinnsäckar så så var det ju inte. Det kan nog bli en del konkurrens, men det var inte så mellan oss. Det var nog mer till hjälp att ha någon där hela tiden. Dock känner jag att det var jobbigt att alltid bli betraktad som en "enhet", att folk såg oss båda som en nästan. De brydde sig inte om vem som var vem. Jag var inte komplett om inte min syster var med. Nu har vi bott ifrån varandra i många år, men vi pratar ofta på telefon och vet att vi finns där för varandra!
  12. 6
    Vi är lika, lärarna hade svårt att skilja på oss i skolan, men vi har som jag skrev ändå aldrig riktigt vetat. Våra föräldrar har alltid sagt tvåäggs eftersom de sa det på förlossningen.

    Det är speciellt att ha en tvillingsyster, vi har ju delat det mesta. Jag brukar säga att vi låg och kramades redan i magen :-) men vi hade olika hinnsäckar så så var det ju inte. Det kan nog bli en del konkurrens, men det var inte så mellan oss. Det var nog mer till hjälp att ha någon där hela tiden. Dock känner jag att det var jobbigt att alltid bli betraktad som en "enhet", att folk såg oss båda som en nästan. De brydde sig inte om vem som var vem. Jag var inte komplett om inte min syster var med. Nu har vi bott ifrån varandra i många år, men vi pratar ofta på telefon och vet att vi finns där för varandra!

Liknande trådar

  1. allergier och enäggstvillingar?
    By mariamed4 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-03-06, 11:54
  2. ni som har enäggstvillingar
    By mandelblomma in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 20:42
  3. Lika enäggstvillingar?
    By ingrid_mfl in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 07:40
  4. Enäggstvillingar
    By 75helene in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 13:26
  5. Enäggstvillingar igen??
    By Nyfiken in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 17:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar